menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Glas in tuinaarde bij de aardappelen help

Ga naar meest recente reactie

knetter75

Knetter75

Ik heb begin april een bak gemaakt in de tuin waar ik aardappelen in wilde gaan kweken die bak is 45 bij 80 cm en 70 hoog.


Ik heb alleen maar tuinaarde bij groenrijk gekocht omdat die nu eenmaal meer voeding bevaten niet zo droog is dan de tuinaarde van de supermarkt, zo ben ik er dus ook mee begonnen zie alhier http://www.youtube.com/watch?v=u-_940Xc0Hg
Terwijl de planten groeiden heb ik steeds meer aarde in de bak gegooid om de aardappelen maar groter te laten worden wat tot nu toe erg goed lukte.

Tot 3 weken geleden ( de kist was nu volledig dicht) ik moest nog een liter of 50 hebben om de kist af te maken zeg maar , maar had niet de mogelijkheid naar groenrijk te gaan (scooter) dus heb ik 2 x 25 liter tuinaarde bij de supercoop gekocht.

Al thuis heb ik de eerste zak erin leeg gegooit en begon rustig met de tweede zak, toen zag ik wat glinsteren en pakte het uit de grond, dit was dus GLAS!!!! Ter grootte van een vingertop.

Ik ben meteen gestopt en heb de zakken en het glas naar de supercoop teruggebracht met een klacht natuurlijk, dit zou worden doorgegeven aan de klantenservice van de supercoop.
Na 2 weken heb ik zelf het hoofdkantoor gebeld van de supercoop (het bleek dat er nu een miscommunicatie tussen de bedrijfsleider en de assistent was) en heb gesproken met de klantenservice en het verhaal uitgelegd. Nu kon ik na een dag denken van hun kant uit kiezen uit 2 mogelijkheden:

1 ik krijg de tuinaarde vergoed waar het glas inzit….. dat word dan wel bijna 3 euro die ik vergoed krijg???!!!
2 Ik moet het zelf regelen met de leverancier…..

Zoals u begrijp heb ik voor keuze 2 gekozen.

Tevens is het zo dat deze grond nu nog steeds verkocht word in de winkel wat mij niet normaal lijkt (dit heb ik ook gemeld bij de klantenservice van de supercoop maar volgens hem was het niet levensbedreigend…… nee zijn kinderen zitten niet in de grond met hun handen….. hier wel namelijk!!!!


Zoals u ziet heb ik ook diverse filmpjes op you tube staan met de ontwikkelingen in mijn tuin:

http://www.youtube.com/user/knetter75


Graag zou ik van u willen vernemen over hoe we dit probleem snel op kunnen lossen, mede omdat de bak met aardappelen nu aardig in de weg begint te staan omdat ik er niet meer mee kan doen!!

Graag hoor ik zo snel mogelijk van u,

Met vriendelijke groet,


knetter75


Nu is er afgelopen weekend een technisch adviseur van dat bedrijf bij me langsgeweest om te kijken en te wroeten in de aarde, toen hij wegging meldde hij dat hij in de loop van de week zou reageren.....


alhier:

n navolging op de voorgaande mails en het bezoek van onze onafhankelijke technische adviseur dhr. E.J. Bos kunnen wij u het volgende meedelen.

Tijdens het bezoek van de heer Bos is er onderzoek gedaan naar de schade. De planten stonden goed en volop te groeien en te bloeien. Bij handmatige controle door dhr. Bos van het nog aanwezige substraat materiaal is gebleken dat er geen glassplinters of andere onrechtmatige materialen zijn geconstateerd. In uw bijzijn is door dhr. Bos op diverse plaatsen in de bak met aardappelplanten gewroet in de aanwezige tuinaarde. Aan de handen van dhr. Bos werden geen verwondingen waargenomen. Voor ons als Veenbaas kunnen wij u melden dat er geen feitelijke vervolgschade opgetreden is.

De opmerking dat door een mogelijke aanwezigheid van glasresten de aardappels niet meer te consumeren zijn moeten wij derhalve afwijzen. De aardappels kunt u gewoon op normale wijze oogsten en consumeren. De bewering dat door mogelijk aanwezigheid van glasresten vinden wij ongegrond. Dit zou betekenen dat bij de agrariërs elk aanwezig steentje en/of houtje en/of glasscherfje tot problemen zou leiden.

In navolging van hetgeen hierboven is beschreven en de geconstateerde feiten willen wij u voor het ongemak een Tuincadeaubon twv
€ 50,- aanbieden of het bedrag op uw rekening storten.


In afwachting van uw reactie,


Hier heb ik dus geen reactie opgegeven wie o wie heeft tips???

knetter75
dinsdag 6 juli 2010 - 18:58
cetinel

Cetinel

ik zou die 50 euro aannemen.
ik begrijp niet zo goed wat het nu exact is wat u wil??
hoeveel stukken glas heeft u gevonden??1?? het is dus volgens mij niet zo dat in die aarde standaard een heleboel glasscherven zitten.....
ik zie ook niet in waarom die aardappelen niet meer te consumeren zouden zijn...
persoonijk vind ik het een beetje overdreven hoor.

graag zou ik van u willen vernemen hoe we dit probleem kunnen oplossen vraagt u geen idee...
u bent dus niet tevreden met die 50 €??
ik heb hier in zakken potaarde soms wel stukjes plastic tegengekomen,of stukken van takjes die nog helemaal niet vergaan waren,heb ik mijn hand ook es aan bezeerd terwijl ik de aarde tussen mijn handen fijnmaakte om in te zaaien....een auw!potver! was mijn reactie,en dan het(puntig) stokje weggekeild en verdergedaan.we moeten nu ook niet overdrijven denk ik.
dinsdag 6 juli 2010 - 20:33
Rita1960

Rita1960

ach en in de compost tegenwoordig.... vele stukjes/stukken plastic, hout, ijzerstukken e.d...

en hier in de tuin... ook stukjes glas/ scherven van aardewerk e.d.

dusssssss... mocht je er een halszaak van willen maken.. leverancier aansprakelijk stellen en een rechtzaak beginnen .. en een zak met geld meenemen


50 euro schadevergoeding voor een stukje glas ik zou zeggen take it!
en last but not least: oud spreekwoord zegt : wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op zijn neus... en dan.. wie zijn neus schendt schendt zijn aangezicht".

dinsdag 6 juli 2010 - 22:26
knetter75

Knetter75

Ten eerste waren het 3 stukken van een vingertop groot dus ruim een cm groot.
En omdat er in dit geval kinderen in het spel waren heb ik mijn beklag gedaan of ik nu iets krijg of niet.

Maar de uitleg een deel van de eertse email die ik (sorry) vergeten ben te plaatsen is dit:



Bemeste tuinaarde is een product wat o.a, keurcompost bevat. Deze keurcompost is afkomstig van GROEN afval dan wel GFT.

Deze gecertificeerde compost bevat volgens het certificaat geen glasdeeltjes groter dan 8 mm. Indien u een zak heeft gekocht waarin een groter glasdeel is aangetroffen moet dat een incident zijn geweest.


Dit vind ik een beetje vreemd naar mijn idee staat hier dat er glas ik tuinaarde kan zitten tergrootte van 0,7 mm dat vind ik vreemd in aarde hoort toch geen glas te zitten?? dat lijkt me vrij gevaarlijk... hier zitten de kinderen ook met hun handne bij de planten. tevens staat er niets op de zakken vermeld dat er glas in kan zitten en dan lijkt me tenslotte nog wel handig als je een tip op de zak plaatst, iets van gebruik handschoenen.....

Of zie ik het verkeerd?
dinsdag 6 juli 2010 - 23:46
cetinel

Cetinel

weet je wat er ook wel es in groenteconserven zit: muizekoppen en dergelijke
.....staat ook niet op het blik he,erwten en wortelen met occasioneel een stukje muis??
het is niet de bedoeling dat er glas in zit,maar het kan incidentieel wel es voorkomen.

afkomstig van de gft bak.....en net daar is niet iedereen even correct mee
en soms gebeurt het wel es per ongeluk ook,stel je hebt een vaas met bloemen laten vallen(kan altijd gebeuren he)je raapt je bos bloemen op en gooit die in de gft bak.....maar zonder dat je het zag zaten er tussen het gebladerte nog beetje scherven...de inhoud van je bak word gecomposteerd.....compost met stukjes glas.....
u doet het een beetje voorkomen alsof het er met opzet in zit, je kan nu eenmaal niet zorgen dat alles 100% zuiver is.(ik ben geen compostverkoper )
woensdag 7 juli 2010 - 00:35
Jorg

Jorg

Die 50 euro is een mooi gebaar. Zeker omdat er natuurlijk geen schade aan het gewas is en omdat de kans op snijden / verwonden zeer klein is. Hadden ze naar mijn mening niet moeten doen.

Zoals Rita zegt, compost bevat vaak stukjes plastic, glas, ijzer, etc en dat kan natuurlijk wel eens per ongeluk in de zak terecht komen. Lijkt me overdreven om te stellen dat het gevaarlijk is. Moestuin
woensdag 7 juli 2010 - 11:14
DannyH

DannyH

Gewoon nemen die €50.

Ik ben wel van mening dat dergelijke stukjes glas bij kinderen gevaarlijk kunnen zijn, vooral als die kinderen regelmatig met hun handjes in deze aarde zitten.
1 cm is voor hun kleine handjes toch groot.

Zelf heb ik het nog niet gehad maar vanaf nu zal ik wel meer oppassen.
woensdag 7 juli 2010 - 12:38
annemiek123

Annemiek123

ik zou ook blij zijn met de 50 euro en de aardappelen lekker opeten...
woensdag 7 juli 2010 - 13:06
knetter75

Knetter75

OK ik begrijp het ik wilde er ook niet zoon zaak van maken!
Ik vind het alleen vreemd dat er dus stukjes glas in grond mogen zitten en tevens staat daar niets van op de zakken, maar goed 50 euro accepted en nu wachten tot de aardappelen uitgebloeit zijn dan bekijken we ze nader voor consumptie,

dank!
woensdag 7 juli 2010 - 23:06
cetinel

Cetinel

en nu maar hopen dat je geen glazige aardappels hebt
woensdag 7 juli 2010 - 23:15
Invadoria

Invadoria

Staat er op de zak dat er geen glas zou inzitten?

Ze hebben zeker gelijk dat je in volle grond ook "vreemde objecten" kan vinden, tot zelfs glas...

Zeker niet mee verder gaan want dan ben je zeker de 50 euro kwijt en nog veel meer als de afrekening van je advocaat komt. En de uitslag zal vermoedelijk toch zijn dat er in aarde/compost glas kan terechtkomen (opzet zal je moeten bewijzen).

Daarbij .... een vriend van mij heeft is overbeten geweest door spinnen die een nest hadden gemaakt in de bloempot van een exotisch plantje dat ze gekregen hadden. Vermoedelijk er ingekropen na het potten in het land van herkomst. Om maar te zeggen dat je vanalles kan verwachten in "potgrond"....
donderdag 8 juli 2010 - 12:06
printemps

Printemps

2 zakken potgrond voor bijna 3 euro is niet echt duur hé
Je moet er ook niet veel van verwachten dan
Misschien mengen ze er veel compost in gemaakt van wat de mensen wekelijks buiten zetten in hun groene bak
Ik moet zeggen sommige mensen gooien er echt alles in,mijn schoonzuster is er ook zo ééntje,grrr
Als ze die gaan composteren kan je niet verwachten dat er iemand alles grondig gaat controleren of er niets in zit dat niet mag,tussen die stinkende dinges
Wees blij dat er geen ongerechtigheden in je eten zitten

mvg
donderdag 8 juli 2010 - 17:03
greener

Greener

Ook ik tref vaak in zakken potgrond dingen in die er niet in horen.
Plastic, wasknijpers, schroefdoppen en ook glas, ik ben het allemaal al eens tegen gekomen.
Begrijpelijk dat je verontrust bent, maar in mijn optiek geen halszaak.
Ik zou me meer zorgen maken om te hard rijdende automobilisten in de straat.
Wees blij met 50 euro en de volgende keer handschoenen dragen mocht je het niet vertrouwen.

Sebas
zaterdag 17 juli 2010 - 21:48
greener

Greener

Ook ik tref vaak in zakken potgrond dingen in die er niet in horen.
Plastic, wasknijpers, schroefdoppen en ook glas, ik ben het allemaal al eens tegen gekomen.
Begrijpelijk dat je verontrust bent, maar in mijn optiek geen halszaak.
Ik zou me meer zorgen maken om te hard rijdende automobilisten in de straat.
Wees blij met 50 euro en de volgende keer handschoenen dragen mocht je het niet vertrouwen.

Sebas
zaterdag 17 juli 2010 - 21:48
printemps

Printemps

Het lijkt me dan in Nederland erger te zijn dan in België
Ikzelf heb in potgrond nog nooit iets verkeerds gevonden,wel al in zakken compost die je in het containerpark kan kopen
En het ene merk zal ook het andere niet zijn zeker
Wat ik een pest vind zijn die waterhoudene kristallen,(staat niet steeds vermeld op de zak)ijkes als je nadien je potgrond in je tuin doet,het lijken nadien net vieze snottebellen

mvg
donderdag 22 juli 2010 - 15:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon