menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Alvast even voorstellen. Mijn bloemkool oogstjaar 2011.

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Ik heb slechte resultaten met zomer- en herfstbloemkool dus ben ik al jaren geleden overgestapt op de teelt van winterbloemkool die veel oogstzeker is. De planten zaai je vanaf half juni en na het overwinteren in de vollegrond zijn de bloemkolen oogstbaar vanaf eind maart tot eind april in het daaropvolgend jaar. Ik zei oogstzeker maar dat gold dus niet voor de twee afgelopen jaren met hun strenge winters waar slechts een enkele bloemkool bij mij de winter kon overleven. Dit jaar heb ik daarom gezocht naar een zeer vorstbestendige plant. Ik denk hem gevonden te hebben bij zaadhandel VanderWal. Het is de Dalton F1 , een hybride die zelfs strenge vorst schijn te kunnen doorstaan.

De eerste weken van hun bestaan hebben de plantjes bij mij doorgebracht onder insectengaas. Er zijn nu eenmaal beestjes die verzot zijn op de harten van jonge koolplantjes of daar hun eieren leggen waarna hun nazaten de harten wegvreten. Een bloemkoolplant zonder hart betekent onmiddellijk dat je de uiteindelijke bloemkool kunt vergeten.

Naar schatting over een week of twee worden mijn planten uitgeplant in de vollegrond maar ook daar zullen ze dan de eerste weken bescherming krijgen d.m.v. insectengaas.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 5 juli 2010 - 16:46
DannyH

DannyH

Dus deze plantjes zullen volgend jaar pas volgroeid zijn?

Is er een groot verschil wat smaak betreft tussen de zomer, herfst en winter bloemkool.

Wil het anders ook wel eens proberen, bloemkool is mijn favoriete groente.

maandag 5 juli 2010 - 17:42
Jorg

Jorg

Heb vorig jaar Dalton F1 gehad (van het vlaamszaadhuis), 4 op 6 waren volgroeid en zijn geoogst. Ben niet zo'n fan van bloemkool, dus moet nog even kijken of ze dit jaar weer in de tuin komen. Moestuin
maandag 5 juli 2010 - 18:24
hugo

Hugo

ik teel ook alleen nog winterbloemkool,, maar in plaats van in de volle grond plant ik deze eerst in 2l-bloempotten,, als mijn tomaten uit de serre zijn worden deze dan in de serre geplant om niet verwarmd de winter door te gaan,, doorgaans heb ik vanaf eind maart begin april bloemkolen zodat de serre terug leeg is voor de tomaten enz; ik zaai 'Walcheren winter' worden half juli gezaaid

groetjes
maandag 5 juli 2010 - 18:27
FransNL

FransNL

@Danny

Om het verschil in smaak te proeven zou je ze naast elkaar moeten kunnen proberen en dat gaat nu eenmaal niet. Maar een bloemkooltje van je eigen grond kan alleen maar goed proeven toch ? In een periode dat er nog maar weinig groenten van de vollegrond beschikbaar zijn is dit een zeer welkome plant. Je bent in maart/april immers aangewezen op de laatste winterwortels, witlof en spruiten bijvoorbeeld.
maandag 5 juli 2010 - 18:31
Rita1960

Rita1960

Frans, probeer dan ook eens pastinaken en schorseneren.. zijn winterhard en smaken erg goed..

groetjes,

Rita
maandag 5 juli 2010 - 22:51
bisschop

Bisschop

kan je nu nogschorseneren zaaien?
dinsdag 20 juli 2010 - 12:54
FransNL

FransNL

Misschien wel leuk om nog even te laten zien wat er na al die maanden en de lange winter van de ukkies op de openingsfoto terecht gekomen is.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 13 april 2011 - 22:51
marcco

Marcco

Zou je bloemkolen in pot kunnen kweken? (Om knolvoet te voorkomen)
donderdag 14 april 2011 - 09:38
Tarragon

Tarragon

Ik stelde een gelijkaardige vraag op de markt, toen ik koolplantjes wilde kopen.
Het antwoord was dat het in principe wel gaat, maar dat het niet de moeite loont om kool in een pot te zetten. Daarvoor heeft een koolplant te veel plaats nodig.

Dus heb ik 3 wittekoolplantjes gekocht en ze in de volle grond gezet.

Op de foto hierboven merk ik dat de marktkramer blijkbaar wel gelijk had
donderdag 14 april 2011 - 11:59
Victor44

Victor44

Proficiat Frans,het loont zeker wel de moeite om enige maanden geduld te hebben!
Ik heb ook een aantal jaren geleden nog zulke mooie bloemkolen geoogst in het voorjaar,maar toen die paar koude winters gekomen zijn is alles bevroren,het was echt zielig om te zien hoe ze één na één wegrotten toen ze ontdooiden. sedertdien heb ik de moed verloren om deze buiten nog te planten.
grtjs
donderdag 14 april 2011 - 21:16
FransNL

FransNL

Ik verloor de twee voorlaatste jaren door de strenge nachtvorsten ook de meeste winterbloemkolen Victor. Dat was de reden om vorig jaar voor een ras te kiezen , Dalton F1 hybride , dat zeer vorstbestendig zou moeten zijn. Afgelopen winter had ook weer de nodige strenge nachtvorst en deze bloemkool heeft inderdaad bewezen goed vorstbestendig te zijn. Ik heb er geen enkele verloren.
donderdag 14 april 2011 - 21:31
inderal

Inderal

Ik heb deze week ook mijn winterbloemkolen geoogst en was zeer tevreden over de opbrengst. Ras weet ik niet meer maar 't zaad komt van de boerenbond en 'k geloof dat ze maar één soort winterbloemkool hebben.
zaterdag 23 april 2011 - 07:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon