menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten overkapping

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Tot op heden staan mijn tomaten in de open lucht te wapperen. Allemaal goed en wel, maar indien we een klets regen over ons dak (moestuin) gaan afkrijgen, wil ik toch liever dat ze droog staan.

Dit weekend een aantal palen gekregen van een onkel, straks wilde ik wat latten gaan halen en alzo een "hutje" maken over mijn tomaten.

Maar wat is nu het beste?

1) één zijde volledig openlaten
2) of een gesloten geheel (soort van serre) maken waarbij je één zijde dus kunt afsluiten indien nodig?

Punt 1) speelt dus enkel in op het afdekken van de planten tegen regen. Bepalend hierbij is dus wel in welke richting de opening al dan niet mag staan. In principe kan ik dit maar in twee richtingen doen: Noorden of Westen. Het makkelijkste zou het westen zijn, want ik heb 2 rijen van plantjes met in elke rij 5 stekken. Vanuit het westen zie ik dan de rijen in de breedte en moet ik maar 1 plant diep gaan. Vanuit het noorden moet ik dan al de rij door, en met mijn onkunde waarmee ik begonnen ben aan de moestuin, staan die plantjes net iets te dicht op elkaar.

Wat denken jullie? Gewoon naar het westen, ondanks het feit dat dat de meest regengevoelige zijde is?

Of een andere oplossing?

maandag 5 juli 2010 - 14:25
DannyH

DannyH

Goeie vraag, hier zou ik ook graag een antwoord op zien.
In de buurt zijn er nogal wat mensen met tomaten in de tuin maar nergens zag ik een overkapping.
maandag 5 juli 2010 - 17:49
Jorg

Jorg

Buurman op de moestuin had een zelfde constructie gemaakt als die jij beschrijft. Volledig afgesloten, wat resulteert in condensvorming, en dat is weer een risico voor phytophthora. Nu is een zijde open die eventueel dicht gedaan kan worden als het erg slecht weer (niet alleen wind maar ook temp.) is. Moestuin

De regen gevoelige zijde zou ik dicht laten.
maandag 5 juli 2010 - 18:29
Mandy

Mandy

Ik heb een overkapping met het zuidwesten open, die eventueel ook dicht gedaan kan worden....... meer gedaan met het oog op de westenwind....... maar de zijkant is nog nooit dicht geweest......
maandag 5 juli 2010 - 19:13
lydia2

Lydia2

Ik zat deze zomer met hetzelfde probleem. Mijn man heeft een stok genomen en hierop bovenaan een plat kruis gemaakt. Daarover kwam dan de tomatenhoes die ik op maat had gesneden. Ik weet de prijs niet meer zo goed. Deze hoezen verkopen ze als een lang stuk ronde plastic met kleine verluchtingsgaatjes in. Ik heb wel condens maar zo tot hiertoe geen problemen ermee.

groetjes

Lydia
maandag 5 juli 2010 - 22:31
Mandy

Mandy

Hai Lydia, even een vraagje: zet je dan zo'n hoes over een tomaat of gaan er meerdere tomaten onder een hoes?????
En hoe doe je dat met extra watergeven en de voeding????
maandag 5 juli 2010 - 22:45
Rita1960

Rita1960

heb mijn tomatenplanten onder een plastic zeil staan. soort kas gemaakt van bamboestokken, tie-ribs en plastic van 4x5 meter gekocht bij een bouwmarkt (extra sterk)
aan alle kanten open.. en als er regen komt doe ik het plastic naar beneden.. en op de regenkant (westen) een extra stuk plastic.

werk goed tot nu toe.. maar wel met dit weer als zonnescherm ook nog een paar parasols erboven overheen.. anders is het 's ochtends al te warm voor de bestuiving. ( zie ook de site www.plantaardig.com =groenteninfo.be )

groetjes,
Rita


maandag 5 juli 2010 - 22:45
lydia2

Lydia2

@ Mandy,

Elke tomatenplant heeft een hoes en die hoes is in doorsnede+/- 60 cm (schat ik).
Onderaan de voet kan je gemakkelijk de plastic even optillen en water en of mest geven. Op de verpakking stond wel dat je niet teveel water mocht geven. Deze hoezen zijn speciaal voor tomaten. Het is wel de eerste keer dat ik ze gebruik en heb hier ook maar 4 planten staan.

groetjes

Lydia
dinsdag 6 juli 2010 - 08:54
Mandy

Mandy

Bedankt
dinsdag 6 juli 2010 - 19:35
pthomass

Pthomass

mijn overkapping is klaar. Zuidostelijke richting is quasi dichtgemaakt met plastiek terwijl Zuidwestelijke richting afschermbaar is. De rest is gewoon open.

Ik heb wel al gemerkt dat er onnozel veel vliegen "vastzitten" onder het plastiek dak. Die blijven naar boven vliegen terwijl de vrijheid onder ligt. Rare beesten...
woensdag 7 juli 2010 - 12:02
Mandy

Mandy

Dat is snel gebeurd

Als de tomaten niet al te dicht op elkaar staan vinden de beestjes heus hun weg naar de vrijheid wel weer terug
woensdag 7 juli 2010 - 17:24
pthomass

Pthomass

we hebben het over een overkapping hé

4 gedrenkte palen in de grond
4 latjes op de palen om deze in een vierkant aan elkaar te verbinden.
Een plastiekfolie aan meest zuidelijke zijde (ZO in feite)
Een plastiekfolie over de latjes en met nietjesmachine vastmaken. Folie hangt over aan ZW richting zodoende die regen weg te vangen. Nu hangt die open.

Meer is het niet...

De overkapping steekt op dit moment een halve meter boven de planten uit, maar de plastiek hangt een 10-15cm over de randen waardoor die vliegen eigenlijk gevangen zitten. Indien ze echter gewoon 15cm dalen kunnen ze weg...

Gisteren heb ik van de buurman (mijne mentor) nog een 50-tal gedrenkte latjes van ongeveer 1m gekregen. Handig voor volgend jaar om kappen te maken met insectengaas of om "klimrekjes" te maken voor bonen/erwten...
donderdag 8 juli 2010 - 11:59
Mandy

Mandy

En dan nu maar afwachten hoe het werkt ALS er tenminste ooit nog regen komt...
donderdag 8 juli 2010 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon