menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Broccoli geoogst

stippel

Stippel

Heb net mijn broccoli geoogst. Ik heb mooie kolen van ongeveer 800gr!!
Ze zijn allemaal tegelijk klaar dus moet er een deel de vriezer in. Mag dat zo zonder even te koken erin? Anders zijn ze snel plat als ik ze wil gebruiken.

Ik laat de planten nog staan voor de zijscheuten komt dat ene keer of komt dat nog meer?

maandag 28 juni 2010 - 08:28
FransNL

FransNL

Gefeliciteerd met je oogst. Dat zijn mooie kolen van 800 gram . Ik zou de planten zeker nog laten staan. In de oksels zullen zich talloze nieuwe scheuten ontwikkelen die weliswaar een heel stuk kleiner zijn dan de eerste geoogste broccoli maar wel de moeite waard !

Wat het blancheren betreft , ik blancheer mijn broccoli altijd even en als je dat niet te lang doet valt dat 'plat worden ' wel mee. Ik heb voor de zekerheid toch nog even bij voedingscentrum.nl gekeken en die zegt over het blancheren van groenten het volgende :

Door middel van het blancheren van groenten worden enzymen onwerkzaam gemaakt. Dit is nodig omdat de enzymen anders kwaliteitsverlies (o.a. verlies van vitamine C) kunnen veroorzaken.

Blancheren voor het invriezen is niet nodig bij:

•groenten die slechts twee maanden of korter in de vriezer bewaard worden; de enzymen hebben dan niet voldoende tijd om tot kwaliteitsverlies te leiden

•de vruchtgroenten paprika, courgette, aubergine en tomaat; er zit zo'n laag gehalte aan eiwit en vet in dat de enzymen niet tot kwaliteitsverlies zullen leiden

•het witte deel van de prei en uien
In alle andere gevallen is blancheren verstandig.

Het invriezen van komkommer en tomaten is overigens niet aan te raden. Komkommer kan je na ontdooien eigenlijk nergens meer voor gebruiken, omdat het taai en waterig wordt. Niet onveilig, maar wel onsmakelijk.
Tomaat verliest ook zijn structuur, maar als je tomaat wat prepareert (bijvoorbeeld vel er af en pitten er uit) dan kan je nog wel een goede ingrediënt voor saus hebben aan de diepgevroren stukjes.
Blancheer de groente door ze kort onder te dompelen in kokend water. Spoel de groente na het blancheren af met koud water zodat ze niet te gaar worden en laat ze helemaal afkoelen voordat ze de vriezer ingaan
maandag 28 juni 2010 - 09:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon