menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken... gistrijk bier

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Hey,

ging vandaag naar moestuin kijken naar paar dagen van regen en zag dat verschillende bladeren goed tot serieus waren aangevreten van zowel sla als brocolli en chinese kool. Bij 1 blad zag ik wel 7 kleine naaktslakken op het blad zitten en een paar kwamen van of gingen ondergronds. Nu, ik wil eens proberen met dat gistrijk bier. Overal op internet lees je: slakken? Gistrijk bier in beker in de grond. Maar niemand die zegt welk bier gistrijk is.

Ik heb hier een korf bier gekregen een tijd terug, maar hoe kan ik nu bepalen welke bieren gistrijk zijn?
donderdag 10 juni 2010 - 20:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Meestal zit op dat bier een aparte sluiting om de hoge druk te kunnen verdragen. Maar ik denk dat alle bier goed is.
donderdag 10 juni 2010 - 20:34
Matabish

Matabish

Gewoon blond bier is goed hoor!
Natuurlijk géén alcoholvrij...dan sterven ze niet gelukkig!
donderdag 10 juni 2010 - 20:35
Jorg

Jorg

Mooi gezegd, gelukkig sterven (verdrinken) in het bier
donderdag 10 juni 2010 - 20:41
Eve

Eve

Het goedkoopste bier dat ge kunt vinden, ofwel ergens gaan terraske-zitten en dan daar vragen of ze een emmer overschot hebben (het laatste beetje van het vat en dergelijke dat toch weggesmeten wordt).

Maar nu zal het voor biervallen toch al te laat zijn want die slakken eten liever groen, dus strooi maar scherp zand. Volgend jaar met de biervallen beginnen in februari, wanneer ze nog niets anders te eten hebben.

Veel succes,


Eve
donderdag 10 juni 2010 - 21:47
Matabish

Matabish

Biervallen werken het ganse seizoen door hoor!
Ze worden aangetrokken door de geur en lusten gewoon een lekker pintje!

Groetjes,
Matabish.
donderdag 10 juni 2010 - 21:53
LauraK

LauraK

Van al dat groene voedsel krijgen ze vanzelf wel dorst!

Mijn ervaring is dat je voornamelijk naaktslakken vangt met bier, maar dat schijnen
nu net de grootste veelvraten te zijn, dus dat komt goed uit.

Groeten van Laura.
donderdag 10 juni 2010 - 22:15
Invadoria

Invadoria

Doe maar gerust met die vallen hoor. Ik gebruik al jaren het goedkoopste bier dat ik kan vinden en tot vorig jaar gebruikte ik gewoon plastieken bekertjes die ik zo in de grond zette dat de rand op hetzelfde niveau kwam als de grond. Kijk maar na een dag of 2.... en tel maar is hoeveel er in zitten.

Met die bekertjes moet je wel kijken want met regen komt er water in en dus gaat de werking ook minderen. Met de echte slakkenvallen heb je dit niet voor daar er ze meestal bovenaan bedekt zijn zodat de regen er niet in kan.
vrijdag 11 juni 2010 - 09:46
pthomass

Pthomass

allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb gisteren al een bakje in de grond gezet met een bier dat ik in de frigo vond met hoge gisting.

Wat ik het vreemdst van al vind is: men zegt dat tijm en salie slakken op een afstand houden. Mijn salie staat op 5 cm van mijn chinese kool, en die kool is het meest aangevreten...
vrijdag 11 juni 2010 - 10:13
Matabish

Matabish

Zouden ook rupskes kunnen zijn!
vrijdag 11 juni 2010 - 12:57
Invadoria

Invadoria

Tja ze zeggen dat munt ook helpt ....toch heb ik duidelijk sporen van slakken (slijmsporen) op de munt en stukken die uit de blaadjes gebeten zijn. Alhoewel ik denk dat ze dit ook slechts eenmalig gedaan hebben want het is nu al meer dan een maand zonder sporen of uitgebeten stukken...
vrijdag 11 juni 2010 - 13:40
Matabish

Matabish

Wij moeten ook eerst proeven om te weten dat we het niet lusten hé!
Hier zijn ze ook komen proeven van de courgette-bladeren.
'k Heb ze maar meteen een dessertje voorgeschoteld...die roze korreltjes, zijn ze gek op!!
Ze zijn allemaal vertrokken...naar de hemel!
vrijdag 11 juni 2010 - 14:41
Eve

Eve

Dus biervallen blijven werken? Eerlijk gezegd, we hebben ze niet meer nodig in de zomer, we gebruiken die vallen voor de slakken eitjes gaan leggen - meerdere generaties in een slag. En uuhh... wij gebruiken vrij grote dozen en stel u voor dat ik per ongeluk in zo een val stap wanneer ze verborgen geraken tussen al dat groen

Vanmiddag koffiegruis gehaald om de bonen te beschermen in de tuin - 't is een goed excuus om bij de Starbucks binnen te gaan

Prettig weekend!


Eve
vrijdag 11 juni 2010 - 21:40
annemiek123

Annemiek123

Ja ik gooi rond de meeste planten koffiedrats, nu we senseo drinken, spaar ik de pads op en 1x per week scheur ik ze kapot rond de groente ( brocolli, bonen ) Het werkt prima, er wordt niet meer aan de planten gegeten....
vrijdag 11 juni 2010 - 22:47
Matabish

Matabish

Ik gebruik die 'koffieprut' tegen de mieren.
Die zouden er gek op zijn en het meenemen naar hun nest al is het dodelijk gif voor hen!
Hebben ze me vanuit Canada verteld!
vrijdag 11 juni 2010 - 23:09
jamssen

Jamssen

He, een nieuwe tip.
Slakken komen bij mij bijna niet, voor maar mieren wel.
Moet ik toch eens proberen matabish.

groetjes mlouise
vrijdag 11 juni 2010 - 23:15
pthomass

Pthomass

maar even eerlijk, een pak gemalen koffie is ook niet het einde van de wereld qua geld. Maakt het een verschil als je dat zou strooien of gebruikte koffie? Mijn moestuin is (nog) niet zo groot voor een beginneling en ik ben iets te laat begonnen ermee (mei), dus ik ga ook geen bakken koffie verspillen.

Is er een verschil? Men spreekt over de caffeine die erin zit, en die is hoger bij ongebruikte koffie...
zaterdag 12 juni 2010 - 07:40
Matabish

Matabish

Ze spraken in die tip over 'marc de café' dat is wat wij 'koffieprut' of 'koffiedik' noemen, dus wat overblijft nàdat je koffie gemaakt hebt!.
Je kan dus éérst van een lekker 'sjatteke' genieten en dan het koffiedik, in kleine hoopjes, bij de mierennesten leggen.

Je kan ook hèt truukje toepassen waarvan wij hier allemaal weten dat het werkt:
droog gistpoeder mengen met wat bloemsuiker en kleine hoopjes bij de nesten leggen.
zaterdag 12 juni 2010 - 14:20
renate67

Renate67

Ik heb gisteren ook biervalletjes ingegraven, vanavond eens gekeken.
Het enige herkenbare wat ik "gevangen" heb is een spitsmuisje!!!!
Komt dit vaker voor, ik vind dit wel een beetje sneu.
Renate
dinsdag 15 juni 2010 - 00:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Die drinken ook wel eens.
dinsdag 15 juni 2010 - 06:38
Invadoria

Invadoria

Nog niet voorgehad...misschien omdat het maar gewoon bier is en de muis dan toch nog wel zat thuis geraakt

Dat van die "koffiedrets" ga ik vanavond meteen is proberen .....thx
dinsdag 15 juni 2010 - 10:15
lanne

Lanne

Die koffieprut ga ik ook proberen - vooral in de rotstuin .De mieren hebben daar het rijk voor zich en vaak zie ik dat sommige kleine planten voor een deel bedekt geraken met zandkorreltjes omdat de mieren aan het graven of aan het uitvliegen zijn .De planten hangen dan op de duur op die zandheuveltjes en raken geen grond meer .Dit heeft soms het gevolg dat de planten op zonnige dagen verdrogen en dood gaan .Zou mooi zijn als deze tip lukt - anders ga ik over op de tip met de gist en de bloemsuiker
groetjes
Lily-Anne
vrijdag 18 juni 2010 - 07:44
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Die slakken vallen helpen niet zo tussen mijn hoge zonnebloemen:P Dank dat er geen slakken meer passeren geen sporen meer

MAar dei koffiprut help tegen de mieren meer helpt dat ook tegen andere wezens die wij hier liever neit hebben?

Gretjes
cedric
En nog zonnige dagen toegewenst
donderdag 1 juli 2010 - 17:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon