menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten toppen

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Goedemiddag ,

Op de forum zie ik hier en daar foto's van tomateplanten o.a. bij Frans NL die ondersteund worden door stokken , volgens hetgeen in de berichten staat een hoogte van 90 cm . Bij mij zijn de stokken bij mijn tomaten ook ongeveer 1 meter hoog maar nog 5 cm en de tomaten groeien er bovenuit . Ik zit met 3 of 4 bloemtrosjes en mijn vraag is : mag ik de tomaten toppen als ze de hoogte van de stok bereiken ?
woensdag 9 juni 2010 - 14:05
Jorg

Jorg

Dat mag altijd maar wil je dat de groei nu al stopt? Ik zou nog even wachten tot juli (evt augustus in de kas) of als er ongeveer 5 trossen zijn. Zie ook Tomaten toppen, dieven en bladsnoei op dit forum
woensdag 9 juni 2010 - 14:41
kittykat

Kittykat

OK bedankt voor het advies , het zijn inderdaad de tomaten die buiten staan die het rapst aan het groeien zijn in de hoogte , waarschijnlijk door het vele water , maar dat moet te wachten zijn tot over een maand , die in de serre hebben nog 20 cm te goed voor de steun en dan hebben ze intussen ook 5 trosjes en voor die wacht ik dan tot augustus .
woensdag 9 juni 2010 - 17:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Stokken van 1m ? Dat is aan de korte kant. Ik heb stokken van 1.80m zie mijn blog bij 20 mei.
Op 1m toppen zou jammer zijn. De mijne staan ook buiten.

http://www.jovandreumel.info
woensdag 9 juni 2010 - 17:48
kittykat

Kittykat

Hallo, dat zei me iemand ook die mijn tomaten kwam bekijken gisteren : ze groeien goed maar de stokken zijn te kort , u zult verplicht zijn van ze te toppen .
Het is wel het begin van mijn groentenavontuur maar aan mijn stokken zal ik proberen een verlengstuk aan te brengen en dan later toppen . Alvast bedankt voor de raad .
woensdag 9 juni 2010 - 21:08
FransNL

FransNL


Doodzonde om je planten voortijdig te toppen vanwege te korte stokken Kittykat !!

@ kittykat
Op de forum zie ik hier en daar foto's van tomateplanten o.a. bij Frans NL die ondersteund worden door stokken , volgens hetgeen in de berichten staat een hoogte van 90 cm . Bij mij zijn de stokken bij mijn tomaten ook ongeveer 1 meter hoog maar nog 5 cm en de tomaten groeien er bovenuit . Ik zit met 3 of 4 bloemtrosjes en mijn vraag is : mag ik de tomaten toppen als ze de hoogte van de stok bereiken ?

Er is bij het gebruik van mijn stokken wat de hoogte betreft een misverstand denk ik. Waarschijnlijk ga je uit van de info uit mijn topic 'Hoera... het is een tweeling' . Inderdaad zijn de stokken die ik bij die tweeling heb gebruikt aan de korte kant. Het zijn twee schuin in de grond geplaatste bezemstelen met een lengte van 120cm . De hoogte van top van beide stelen naar de grond toe is loodrecht naar de grond gemeten slechts 80 cm . De lengte langs de stokken ongeveer 90 cm .Dat is veel te kort , zelfs voor een tweeling . De bedoeling is ook om de twee delen van de plant eerst wat uit elkaar te laten groeien langs die stokken en er later bij verdere groei twee dunne langere kunststof stokken als ondersteuning verticaal naast te zetten. De andere tomatenplanten hebben zoals je op de onderste foto ziet beduidend langere stokken. Mocht dat eventueel nodig zijn dan krijgen ook die later ter ondersteuning van de top er een dunne kunststof stok naast.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

De in de handel verkrijgbare zgn tomatenspiralen die ik vroeger ook gebruikt heb hebben een standaardlengte van 180cm waarvan het onderste rechte gedeelte dat in de grond wordt gestoken 40cm lang is. Boven de grond hou je dan 140cm ter ondersteuning van de plant over en dat is meestal genoeg . Die spiralen heb ik nog steeds maar ik gebruik ze niet meer omdat als de tomaten groot zijn ze gaan doorbuigen omdat de planten dan wat topzwaar worden . Dat heeft wel geen nadeel voor de plant maar ik vind die dan zo schots en scheef hangende planten zo'n slordig gezicht dat ik er van af ben gestapt. Sinds enkele jaren gebruik ik daarom weer gewone stokken en als die te kort blijken te zijn komt daar ter ondersteuning van de top van de plant dus een dunne kunststof stok naast te staan .
donderdag 10 juni 2010 - 00:27
Invadoria

Invadoria

Persoon niet geloven en gewoon laten doorgroeien op langere stokken.

Wat betreft tomaatspiralen, ik gebruik ze al even en je hebt er ook verschillende maten in .....in de Aveve hebben ze meestal de verschillende maten staan (toch in 3 winkels in de buurt)
donderdag 10 juni 2010 - 11:25
kittykat

Kittykat

Hallo , mooie grote stokken zijn dus wel nuttig , eerlijk gezegd ik was er bijna van overtuigd in mijn beginnersstadium dat 140 cm zou genoeg zijn , die zitten ook 40 cm in de grond , en de prijs van de bamboestokken woog ook wel door in vergelijking met de tomaatspiralen .De bamboestokken bij ons in de buurt zijn werkelijk niet duur ( 0,15 euro stuk ) en ik heb ongeveer 100 tomateplanten .Heb al de resterende zaden van 4 jaar geleden ( toen gekocht bij ' de nieuwe tuin ' en niet gezaaid ) gezaaid met de kans dat die niet meer zouden groeien , maar na een paar ( die me belette ze weg tegeven ) perioden van crisis zijn ze zo mooi geworden . Goede marchandise van De nieuwe tuin . Dus komt er een verlengstuk aan de stokken . Nog een prettige tuin allemaal .Kittykat
donderdag 10 juni 2010 - 12:08
Jorg

Jorg

Tomatenzaden blijven gelukkig lang kiemkrachtig Hoeveel van de 100 heb je er buiten staan?
donderdag 10 juni 2010 - 12:21
kittykat

Kittykat

De helft staat buiten en de andere helft in de serre , die buiten hebben meer blad en die in de serre meer bloemen en kleine vruchtjes die beginnen te vormen , hopen nu op iets droger weer voor die buiten .
donderdag 10 juni 2010 - 13:44
Invadoria

Invadoria

Ik weet dat die spiralen of kunststof stokken meer kosten maar das ook omdat ze langer meegaan. Die bamboestokken kan je na enkele keren weggooien omdat ze beginnen te "vergaan" waar ze in de grond steken. Meestal zijn ze ook te dun/zwak.

Van dit jaar heb ik (door verhuizen) bamboe in de tuin. De stengels die bruin geworden zijn en 2m waren heb ik wel bijgehouden omdat die dikker en sterker zijn dan diegene die je in de winkel kan vinden.

Maar ieder zijn keuze natuurlijk anders waren er niet zoveel verschillende type spullen te koop
donderdag 10 juni 2010 - 15:25
FransNL

FransNL

Wat tomatenspiralen betreft, bijna alle tomatenspiralen in de handel zijn gemaakt van vrij dun verzinkt staal. Omdat ze zo dun zijn buigen ze later bij grote tomatenstruiken nogal door en gaan de planten over hangen. Er bestaan ook spiralen die van aluminium buis gemaakt zijn. Die zijn veel stabieler maar helaas ook een stuk duurder en niet zo makkelijk verkrijgbaar. Tot nu toe heb ik ze alleen nog maar in Duitsland gezien. Als je toch spiralen wilt kopen en je zou de alumium versie tegen komen , die voldoet het beste.
donderdag 10 juni 2010 - 15:43
Jorg

Jorg

Heb alleen tomatenspiralen in de kas en die zijn met een ijzerdraad vastgemaakt aan de dakconstructies van de kas. Daardoor blijven ze wel netjes rechtop staan. Erg handig die tomatenspiralen.

In de volle grond gebruik ik normale stokken.
donderdag 10 juni 2010 - 15:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb de metalen stokken met kunststof omhuld. Ze bevallen me prima. Heel lang bamboestokken gebruikt, maar de een na de ander breekt af na een of een paar jaar en daar liggen je tomaten weer. Ook moest ik die vaak schoren. Deze bevallen me veel beter. En omdat ik er 40 nodig had kon ik een prijsje maken.
donderdag 10 juni 2010 - 16:04
annemiek123

Annemiek123

Ik heb van die groene kunststof stokken, erg licht en staan stevig in de grond. Ook sommige bamboe ertussen en 2 spiralen, die donkergroen gelakt zijn, deze waren idd het duurste. Ik kan ze mooi allemaal vergelijken dit eerste tomaten jaar.
donderdag 10 juni 2010 - 16:55
kittykat

Kittykat

Bamboestokken rotten waarschijnlijk wel vlug , ik denk dat ik voor volgend jaar investeer in degelijke spiralen , dat zijn waarschijnlijk ook de enige stokken waar men niet te veel moet opbinden , met mijn 100 tomaten heb ik al wat opgebonden en me beperken tot een 40 tal planten voor volgend jaar .Kittykat
donderdag 10 juni 2010 - 17:11
retje

Retje

Hallo,

Ik "dacht" allemaal kleine , niet te hoge trostomatenplantjes te hebben gekocht maar ze schieten maar de hoogt in , ze staan in een zelf gemaakte kleine serre , gemaakt door manlief, maar die is nu ook al te laag, mijn vraag is moet ik ze toppen nu?? Veel bloemtrossen zie ik niet hangen of moeten die nog komen? Dus niet toppen dan?
Ze hebben ook veel zijscheuten (geen dieven ) maar stevige stengels waar hier en daar wel trosje aan komen
Zijn ze mss zo hoog geworden door het te gieten??
Ik geef ze dagelijks nogal wat water, moet dat wel??

bedankt, retje
zondag 4 juni 2017 - 12:27
JackDaniels

JackDaniels

Mijn zelfgemaakte serre is ongeveer 2 meter hoog. Vorig jaar big problem. Ik heb de variëteit "têton de vénus" staan. Die planten bleven maar groeien. Tot tegen het dak van de serre en omdat er dan in de hoogte geen plaats meer was begonnen die stengels bovenaan af te buigen en groeiden ze nog verder, zij het in zijwaartse richting, parallel met het dak van de serre. Ik schat dat er planten bij waren die 2,5 meter hoog waren. De zwaarste tomaat woog 408 gram. Alles was dus wel wat in verhouding: de hoogte van de planten en het gewicht van de tomaten. Als dat dit jaar nog gebeurt, gaat bovenaan onherroepelijk de schaar erin.
woensdag 28 juni 2017 - 10:28
mia_heyl7

Mia_heyl7

onze tomaten zijn opgebonden in de nok van de serre, en nee, die worden nooit getopt,
donderdag 29 juni 2017 - 16:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon