menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziek worden van tomatenblad

Ga naar meest recente reactie

Muis

Muis

Hoi hoi allemaal

Ik heb dit jaar voor het eerst cherrytomaatjes gezaaid in een pot. Dat gaat heel goed en er komen al een paar tomaatjes aan. Iedere keer als ik de plant aanraak door te dieven stinken mijn vingers zo. Nu weet ik dat het blad en de stam giftig zijn. Wordt je daar ziek van? Ik ben soms een muts door onnadenkend mijn vinger in me mond te doen.

Ik had een tomatenplant aan me schoonzus gegeven maar die van haar blijft slap hangen alsof die op sterven na dood is. Krijgt normaal water en staat lekker in het licht. Niet teveel buiten met dat slechte weer van de afgelopen tijd. Waar kan dat aan liggen dat de hare slap is en de mijne zo goed doet?

Nog een fijn weekend en hopelijk beter weer.

Muis
zaterdag 29 mei 2010 - 21:48
cetinel

Cetinel

ik denk niet dat je door met je vingers in je mond te zitten al direct ziek zult worden hoor,tenzij je de tomatenblaadjes als salade eet,zou ik me geen zorgen maken.
overigens vind ik de tomatengeur weer heel erg lekker,de dieven zet ik dan ook vaak in een vaas binnen om er af en toe aan te snuffelen (hoezo goed gek??)
zondag 30 mei 2010 - 19:05
JovanDreumel

JovanDreumel

De groene delen van aardappel en tomaat zijn giftig.
Over het algemeen kan ik mijn handen goed schoon krijgen, maar niet als ik tomaten gediefd heb. Daarom trek ik daar nu wegwerphandschoenen aan.

Staat die plant in een pot? Is die plant beschadigd? Ik denk dat zij intussen al weer rechtop staat, want een tomatenplant herstelt snel.
maandag 31 mei 2010 - 13:56
Muis

Muis

Hoi Hoi

Dat is inderdaad wel een goed idee om handschoenen aan te trekken.

Ja beide planten staan in een pot. En beide zijn op 19 maart gezaaid. De mijne is al bijna 95 cm hoog en die van haar heeft een veel dunnere stengel en de blaadjes zijn gekruld net alsof die water nodig heeft, maar dat krijgt die genoeg. Ik heb alweer een poos terug nieuwe gezaaid dus krijgt ze daar wel een nieuwe van. Maar kan het zijn dat die teveel water heeft of te weinig voeding?
Ik heb helaas geen foto van de hare wel een van de mijne.

Groetjes Muis en iedereen bedankt alvast voor het reageren

Groenten

maandag 31 mei 2010 - 14:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Teveel voeding gegeven. bv. met kunstmest?
maandag 31 mei 2010 - 14:50
the666bbq

The666bbq

van zowel teveel als te weinig water kunnen de planten gaan slap hangen; eenvoudig op te lossen wel : als je ze water geeft en ze bekomen dan stonden ze te droog, blijven ze slap hangen dan stonden ze te nat je kan natuurlijk ook eerst eens voelen aan de grond

ik heb al tomaten uitgedroogd teruggevonden dat ik dacht "dat komt nooit nog goed" (leken wel een takje met wat natte sigaretteblaadjes rond), maar gewoon met de voeten in water zetten en 's avonds staan ze altijd weer recht (of dat soort stress de planten op termijn goed doet is meestal maar de vraag, maar kom zolang ze blijven leven zijn ze in orde)

Als ze te nat staan is het misschien beter om ze opnieuw te verpotten in nieuwe grond. (elke pot heeft zeker drainagegaten nodig, wordt al eens vergeten)

Of misschien plant toch gekwetst geraakt bij het vervoeren (planten met gebroken stammetjes niet gewoon weggooien, je kan ze nog stekken; tomaten zijn echt sterke doefers)
maandag 31 mei 2010 - 16:37
Muis

Muis

Ik zie ze woensdag weer, zal dan eens een nieuwe pot meenemen en de plant opnieuw verpotten. Misschien dat ze hem juist teveel water heeft gegeven. De stam zag er gewoon normaal uit. Gaat wel goed komen denk ik. Bedankt voor de suggesties en antwoorden. Is een leuk en leerzaam forum.

Groetjes Muis
maandag 31 mei 2010 - 20:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon