menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komkommer in pot

Ga naar meest recente reactie

DannyH

DannyH

Hallo,

Gisteren een komkommer plantje gekocht bij Aldi, Cucumis sativus "Snack Mini Star".
Mijn vraag is nu of ik het ding in een pot kan planten en op die manier buiten laten staan.
Zo ja, hoe doe ik dit best.

Mijn tuin is volledig naar het zuiden gericht zodat de zon er is van 's morgens tot 's avonds, ik heb geen serre en de grond bestaat enkel uit zware klei zodat hier in volle grond planten zeer moeilijk zal zijn.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast dank.
vrijdag 28 mei 2010 - 09:09
Rita1960

Rita1960

't zou moeten lukken in een grote pot van minstens 5 liter gevuld met goede potgrond.. wel zorgen voor voldoende water en op zijn tijd meststoffen.. 't zijn grote eters net als courgettes, tomaten..
succes.

groetjes,

Rita
vrijdag 28 mei 2010 - 19:14
DannyH

DannyH

Dank je Rita, blij te horen dat het zo kan worden opgelost.

Het gaat over dit plantje gisteren gekocht bij Aldi, het laatste stuk.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Morgen naar de winkel om meststof.

Rest nog de vraag, gebruik ik gewoon een stok of een harde net?
vrijdag 28 mei 2010 - 19:43
Rita1960

Rita1960

Daar moet ik op passen geen idee.. maar gelet op het feit dat er al stokken bijstaan.. zou ik zeggen stokken. Ik heb alleen volle grond komkommers

groetjes,

Rita
vrijdag 28 mei 2010 - 22:06
Calliope

Calliope

Hij kan wel in een grote emmer. Ik zou gaan voor de grootste die je hebt (liefst groter dan 5ltr).

Ik heb ook vollegrondkomkommers en ik laat ze groeien tegen een hekwerk. Stokken heb ik nog nooit geprobeerd. Als je de komkommer wil gaat toppen en hij gaat zich vertakken, dan heb je niet genoeg aan die paar stokken die erbij staan, denk ik.
Een ander alternatief is dat je hem langs een schutting laat groeien en aan de schutting meerdere touwen laat groeien. De komkommer kan zich dan vastgrijpen aan de touwen en op die manier klimmen.



zaterdag 29 mei 2010 - 11:53
DannyH

DannyH

Ik wou de komkommer plant in een pot omdat dit voor mij de enige manier is om deze niet de ganse dag in volle zon te laten staan.
Vermoedelijk overleeft de plant dit niet.
zaterdag 29 mei 2010 - 12:19
DannyH

DannyH

Zie hier de toestand van mijn komkommer plant vandaag, gisteren vlug in volle grond gestopt om er misschien nog nieuw leven in te krijgen


[afbeelding verwijderd niet-https]

Waarschijnlijk mag ik volgende week een nieuwe plant kopen.
zaterdag 19 juni 2010 - 12:52
DannyH

DannyH

Inderdaad en aangezien het oogsten van deze soort in juni en juli gebeurd mag ik er voor dit jaar een kruis over maken.

Deze plant maakt wel nog nieuwe bladeren
dinsdag 22 juni 2010 - 10:59
Calliope

Calliope

De oogst van de (snack)komkommer begint in juni/juli en loopt door tot eind september. Ik zou hem dus nog niet opgeven en zelfs toppen om meer uitlopers te stimuleren. Hoe meer uitlopers, hoe meer bloemen/vruchten er gevormd worden.
En geef een handvol koemestkorrels en voldoende water.
dinsdag 22 juni 2010 - 14:33
Muis

Muis

Hoi Danny H

Ik heb een snackkomkommer als plant gekocht en heb die in een bouwemmer van 12 liter gedaan en op een lichte plek voor mijn woonkamerraam gedaan. Dat gaat prima en ik heb al meerdere komkommers geoogst. Ik heb er drie grote bamboestokken van 1,5 meter in de pot gezet. Begin juni heb ik nog een snackkomkommerzaadje gezaaid en doet het ook prima. Ik zet hem liever niet buiten vanwege de felle zon en daar verbranden mijn bladeren van. Een foto van mijn komkommerplant is te zien op mijn hyves voor de liefhebbers.

http://muis733.hyves.nl/album/51286974/Moesbalkon/HtmIZOgO/
dinsdag 22 juni 2010 - 18:01
DannyH

DannyH

Deze van mij is ook een snack komkommer en er staan reeds enkele weken vruchtjes aan maar ze groeien niet verder.

De plant staat nu in volle grond waar het niet de ganse dag zon is, ik laat hem zijn gang gaan en regelmatig veel water geven.
dinsdag 22 juni 2010 - 18:17
an

An

IK heb hem ook gekocht en 1 snack komkommer geoogst maar zitten heel veel mini beginsels aan waarvan er maar 2 er van doen .
zo heb ik hem gekocht bij de aldie,ik heb hem nu ineen grote pot staan,
maak straks of morgen wel even een foto
gr an

Groenten

woensdag 23 juni 2010 - 21:34
DannyH

DannyH

Het is inderdaad diezelfde, deze gaat straks richting compost.
Volgend jaar ga ik voor echte komkommers, nu is het waarschijnlijk al te laat.
woensdag 23 juni 2010 - 22:29
Muis

Muis

Hoi DannyH

Ik weet niet of er een tuincentrum bij je in de buurt is, maar misschien hebben ze daar nog een snackkomkommerplant. Mischien kan je die dan beter in een grote bouwemmer zetten en dan of lekker binnen of buiten op een beschutte plek. En iedere dag flink water geven. Wel jammer dat deze plant niet gelukt is, eigen gekweekte komkommers zijn stukke lekkerder.

Groet Muis
woensdag 23 juni 2010 - 22:45
DannyH

DannyH

Ja Muis er zijn twee tuincentra dichtbij, verleden week hadden ze daar nog mooie grote komkommer planten aan €3.95.
Toen ik zaterdag ben geweest waren deze reeds uitverkocht maar zouden normaal deze week terug verkrijgbaar zijn, vrijdag nog even gaan zien dus.
woensdag 23 juni 2010 - 23:10
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet ie er bij mij uit maar sommige beginnende komkommertjes drogen in en 3 andere niet, hoekan dat .
en dit is mijn eerste vrucht er van af
[afbeelding verwijderd niet-https]
hoe die smaakt ga ik van middag zien want mijn dochter wou ook een stukje er van en misschien kan ik wel zaadjes drogen .
gr an
en de eerste foto zit weer op zijn kop was net klaar met verpotten.
donderdag 24 juni 2010 - 10:58
Muis

Muis

Hoi An

zoals al eerder vermeld heb ik ook een snackkomkommer. Begin Juni heb ik daar zaadjes voor gekocht. De handelaar zei tegen mij dat hoe groter je de snackkomkommer laat worden, hoe minder energie die heeft voor de komkommers. Ze kunnen wel 3 meter hoog worden. Ik heb mijn snackkomkommer op ruim 1,5 meter de top eruit gehaald, dus waar het nieuwe blad zich vormt en sindsdien gaan de komkommers als een speer. Ik heb er nu al ruim 20 van afgehaald.

Over de zaadjes weet ik niet veel, heb wel gegoogeld en daar heb je volgens mij wel mannelijke en vrouwelijke bloemen voor nodig. Misschien kun je dat zelf even googelen. Succes met je komkommer en geniet van je eerste geoogste komkommer.

Groet Muis
donderdag 24 juni 2010 - 11:08
an

An

mijne gaat super er zitten nu 7 echte komkommertjes in,hij gaat beter dan mijn zelf gezaaide want daar kwamen wel bloemen in maar geen komkommer nog te zien.

grtjes an
dinsdag 29 juni 2010 - 20:05
DannyH

DannyH

Die van mij is ondertussen volledig verkom(kom)erd, volgend jaar beter.
woensdag 30 juni 2010 - 00:19
an

An

Hoi Tuinfairy
dan hebben we zeker geruilt want nu doen ze bij mij het voor het eerst goed maar dit jaar heb ik ze niet in de volle grondt,zoals vorig jaar en vorig jaar een zelf gezaaide en dit jaar voor het eerst gekocht.
hoop dat ze ze volgend jaar weer hebben want dan ga ik niet eens zaaien.
maar als ik zo denk toch maar 2 zaaien voor het geval ze volgend jaar niet te koop zijn bij de aldie.
(alleen zaaien is goedkoper je moet nu goed oogsten wil je de aankoops prijs er uit hebben)
woensdag 30 juni 2010 - 11:37
Muis

Muis

Hoi Tuinfairy

Mag ik vragen waarom je een witte rand aan de onderkant van je komkommer hebt zitten?

Groet Muis
woensdag 30 juni 2010 - 16:40
Muis

Muis

Oke dat is mij niet verteld toen ik de plant kocht. Weer wat geleerd. Bedankt voor je reactie.

Groetjes Muis
donderdag 1 juli 2010 - 12:45
an

An

is mij ook niet verteld maar wel makkelijk ga ik ook doen ,ik heb nu al weer twee komkommertjes er aan hangen,
gr an
vrijdag 2 juli 2010 - 23:21
hugo

Hugo

mijn komkommer in pot, staat in de veranda,, water geven doe je best via een onderschaal,, deze krijgt zo'n vijf liter per dag,, is een echte dronkaard, maar d'er habgen wel wat vruchten aan

maandag 5 juli 2010 - 13:35
DannyH

DannyH

Hallo hugo, dat ziet er goed uit, mooie plant !!

Die van mij lijkt zich een beetje te herpakken er komen terug bloempjes aan en meer bladeren maar de vruchtjes worden na een tijdje geel en sterven af.
maandag 5 juli 2010 - 14:19
hugo

Hugo

hallo Danny,, heb ik soms ook, dat geel worden, komt doordat ze niet bevrucht worden,, omdat die van mij binnen in de veranda staat tik ik elke dag eens even tegen het bloempje zoals bij mijn tomaten totdat ik zie dat het vruchtje begint te groeien

groetjes
maandag 5 juli 2010 - 14:24
an

An

moet je dat ook doen als ze buiten staan?
even er tegen aan tikken.
grtjes an
maandag 5 juli 2010 - 15:56
DannyH

DannyH

Die van mij staat ook buiten in volle grond dus is mijn vraag dezelfde als An?

Kunnen mieren hier eventueel de boosdoener zijn want momenteel zijn er hier veel in de tuin, zeer veel..
maandag 5 juli 2010 - 16:38
hugo

Hugo

mieren zullen de oorzaak niet zijn want komkommerschijfjes worden gebruikt om deze beestjes weg te krijgen

groetjes
dinsdag 6 juli 2010 - 20:30
an

An

hoi Hugo heb jij ze zelf gezaait?
ik zit te denken om volgend jaar bij de aldie er twee te halen inplaatsvan 1 want ik heb er nu al 4 af en mijn eigen gezaaide krijg ik wel bloemen maar geen vruchten en is het zelfde soort,
zie boven eticet op de plant.
gr an
woensdag 7 juli 2010 - 16:29
hugo

Hugo

volgens mij staat er op dat etiket wel 'komkommer' maar zijn het in feite cornichons,, in ieder geval die in uw hand is geen komkommer,, mijn komkommers zijn zo'n 30-35cm lang en wegen 350-400g als ik ze afpluk

zelf komkommer zaaien doe ik niet, koop elk jaar 2 planten (1,25€) op de markt in St-Niklaas, 1 voor in pot en 1 voor de serre

groetjes
woensdag 7 juli 2010 - 19:54
DannyH

DannyH

De komkommer(??) plant heeft zich blijkbaar herpakt hier.

Deze foto werd deze morgen genomen

[afbeelding verwijderd niet-https]

Maar zoals Hugo zegt......

Mijn vraag is vooral, hoe groot wordt zoiets en dus plukbaar?
woensdag 21 juli 2010 - 14:40
an

An

ziet er goed uit DannyH.
zou hem zelf persoonlijk nog even laten hangen,
de mijne haalde ik er even groter van af ik heb er nu 5 geplukt.

Hugo ze zijn klein omdat het snack komkommertjes zijn en geen gewone grote komkommers.

gr an
woensdag 21 juli 2010 - 20:40
DannyH

DannyH

An, blij te horen dat het toch komkommers zijn want ik dacht eigenlijk ook in de richting van Hugo.

Ondertussen zijn er nog een tweetal die de goeie weg opgaan.

De vrucht op de laatste foto meet ondertussen 8 cm, het potje eronder heb ik er geplaatst omdat deze anders gewoon op de grond ligt.
woensdag 21 juli 2010 - 22:13
an

An

IK heb er nou een paar op gegeten (door de sla gedaan) en smaken gewoon als
komkommer maar ze zijn gewoon kleiner en makkelijk als tussen doortje te eten
want daar had ik ze ook voor gekocht.
ik heb gewoon zelf gekeken van nou vind ik ze wel een leuk voormaat en heb ze toen er af gehaald want mijn plant viel zelfs om ondat ik de laatste keer er 4 tegelijk aan had en nu heb ik even niks,

haal volgend jaar als het even kan 2 planten er van
woensdag 21 juli 2010 - 23:24
hugo

Hugo

heb blijkbaar wat gemist,, ben eens even gaan googlen en heb dit gevonden



Zelf minikomkommer telen
Het is een plant die groeit zoals de moderne glaskomkommer, dat wil zeggen met enkel vrouwelijke bloemen. De vruchtzetting gebeurt dus parthenocarp (dat wil zeggen zonder bestuiving, zonder stuifmeel). De afmetingen van de vrucht zijn beperkt.

Maar het grote verschil is dat heel wat van deze minkomkommers meerdere vruchten in één bladoksel dragen. Sommige rassen slechts één tot twee vruchten per oksel, andere tot vier vruchten per oksel. (Bij de veredelaars heeft men het over single fruited, semi- multifruited en multifruited).

Doordat de vruchten klein blijven wordt de plant ook veel minder belast dan de gewone komkommer. Vruchtdunning zoals vermeld in het artikel over komkommers kweken is hier dus minder nodig. Enkel als de groeikracht van de plant lijkt af te nemen kan je die herstellen door vruchten te dunnen. Ook als de oogst te groot dreigt te worden kan je “preventief” kleine vruchtbeginsels verwijderen. Zo wordt de plant wat ontzien en zal ze, mits wat geluk, uiteindelijk langer meegaan.
Maar, net zoals bij gewone komkommer, moet je de vruchten tijdig oogsten. Zolang ze aan de plant blijven gebruiken ze energie ten koste van de doorgroei.
De opbrengst in kilo’s is lager dan bij gewone komkommers, maar het aantal vruchten is veel hoger dan bij een lange komkommer.

Binnen de minikomkommers zijn er ook nog varianten, zo geeft het ras Alamir F1 en Passandra F1 vruchten van 16-18 cm en het ras Picolino vruchten van 10-12 cm. Picolino vormt per oksel 3 tot 4 vruchten. Variëteiten met kleinere vruchten geven over het algemeen meer vruchten per okstel. Let daar op als je de groente kiest uit het aanbod groentezaden in de catalogussen.

bron: plantaardig.com

ga deze volgend jaar ook eens proberen

groetjes
donderdag 22 juli 2010 - 07:56
DannyH

DannyH

Dank voor deze info Hugo.

Jammer genoeg staat op het bijgeleverde papier zeer weinig informatie.

Standplaats: zon, terras en balkon
Snoeien: niet snoeien
Hoogte: 50-70 cm
Oogsttijd: VI-VII
Winterhardheid: slecht

De naam is Snack mini star en onder deze naam is geen info terug te vinden.

De foto op het papier is misleidend, het is een afbeelding van grote komkommers.

Ik zal in ieder geval de plant laten staan om die winterhardheid eens te testen.

Of deze kan vermeerderd worden door middel van zaadjes is ook maar de vraag er wordt niet vermeld of het een hibryde soort is, vermoedelijk wel.

Er staat een website op vermeld www.plantcoach.com , maar ook daar kan men niet terecht voor informatie
donderdag 22 juli 2010 - 08:57
hugo

Hugo

https://www.baldur-garten.de/produkt/4625/Obst+und+Gem%C3%BCse/Snack-Gurke+'Ministar'+F1/detail.jsf

http://www.kiepenkerl.de/sortiment/gemuese/fruchtgemuese/gurken/2646

hier wat informatie,, zaden afnemen om zelf te zaaien zal niet gaan want het zijn allemaal F1

groetjes
vrijdag 23 juli 2010 - 07:22
DannyH

DannyH

Dank Hugo, ik had nochtans hard naar die info gezocht maar niet gevonden, zo weet ik nu ook dat de vruchten 10cm groot worden.

Wat het kilo-gewijs betreft beginnen zich nu meerdere vruchten te vormen tot grote tevredenheid van mijn dochter, een echte komkommer fan.

Jammer dat ze niet te vermeerderen zijn.

Hopelijk zijn ze volgend jaar terug verkrijgbaar bij Aldi, het zijn mooie vruchtjes.

Nogmaals dank Hugo voor het goede speurwerk.
vrijdag 23 juli 2010 - 12:20
Muis

Muis

@DannyH

Ik heb dit jaar zasen voor de snackkomkommer besteld bij douwma zaden, maar als je googeld zijn ze vast ook wel elders verkrijgbaar. Ik heb een zaadje dit jaar nog gezaaid begin Juni en nu eind juli komen de eerste komkommers eraan. Succes verder

Groetjes Muis
vrijdag 23 juli 2010 - 12:35
DannyH

DannyH

Deze zijn inderdaad te verkrijgen bij het Vlaams zaadhuis, €4.25 voor 10 zaadjes, bij Douwma wel goedkoper maar daar werken ze enkel met iDeal wat we in Belgie niet hebben en dan zijn er ook nog de verzendkosten van €2.50.

Of deze ook te verkrijgen zijn in een tuin center zoek ik wel even uit bij mijn volgende bezoek.

In ieder geval komt hier volgend jaar meer van dit lekkers in volle grond.

vrijdag 23 juli 2010 - 14:06
Muis

Muis

Hoi hoi

Ik heb de zaden ook wel gezien bij de welkoop, maar die hebben de groentezaden alweer opgeruimd. Ik meen dat ze daar ook zo rond de 4 euro nog wat zitten. Begin mei toen ik ging informeren hadden veel tuincentra's zoals intratuin en groenrijk de snack komkommer zaden nog niet. Misschien inmiddels nu wel.

Groet Muis
vrijdag 23 juli 2010 - 19:05
DannyH

DannyH

Dit vond ik bij Aveve,

http://www.avevewinkels.be/Default.aspx?tabid=6400&language=nl-BE

Een van de komende dagen spring ik eens binnen om te zien welke deze precies zijn en wat de prijs is.
vrijdag 23 juli 2010 - 19:57
cetinel

Cetinel

deze zaden van de aveve heb ik gezaaid.
ze zitten wel in vollegrond en de plantjes beginnen nu volop komkommertjes te produceren!
vorig jaar voor de eerste keer gezet en ik vond het voor herhaling vatbaar.
de eerste komkommertjes(tot nu toe stuk of vier)zijn zo uit het vuistje binnengespeeld door ondergetekende
maar nu gaat het snel,dus straks kan de rest van het gezin meegenieten.
ik weet niet meer hoeveel ik heb betaald voor 1 zakje zaad maar er zaten toch redelijk wat zaadjes in een pakje vond ik.
de aveve verkoopt ook de plantjes hiervan.
vrijdag 23 juli 2010 - 22:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon