menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

De domste boer kweekt de beste aardappels

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Een oude spreuk waar wel een kern van waarheid in schijnt te zitten. De plant wil het ook wel doen zonder de bemoeienis van de mens. Te min bevonden pootaardappeltjes die op mijn composthoop terecht zijn gekomen laten me zien dat ze niet onder willen doen voor de mooie poters die ik wel in mijn tuin heb gezet en dat ze de concurrentie daarmee best aandurven. Ook een paar gladiolen willen me duidelijk maken dat ik het toch wel heel erg mis had door ze op de composthoop te gooien nadat ik ze 'afgekeurd' had om in de grond te zetten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 mei 2010 - 17:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat duurt niet lang, dan kun je daar de eerste vroege aardappeltjes onderuit peuteren en lekker van genieten. Of heb je ze 's avonds laat op de compost hoop gegooid? Dan zullen het nooit vroege worden Frabns
maandag 24 mei 2010 - 17:48
FransNL

FransNL

Even afwachten wat het wordt Jo. Ik heb dit jaar vier aardappelrassen in de grond gezet. Witte Eersteling, Nicola , Vitelotte en Ratte. Alleen van de eerste twee heb ik poters op de composthoop gedumpt. Het meest gunstig zou natuurlijk zijn dat het de Eersteling blijkt te ziijn.
maandag 24 mei 2010 - 20:43
JovanDreumel

JovanDreumel

Als vroege aardappel heb ik Solist, die nog vroeger is dan Eersteling en meer opbrengt. Vorig jaar had ik de eerste 25 mei, maar dat red ik dit jaar niet.
maandag 24 mei 2010 - 21:34
FransNL

FransNL

Dat lijkt me een interessante aardappel om volgend jaar eens te proberen Jo. Ik zie na wat gegoogle dat het een vastkokende vroege aardappel is en daar hou ik wel van.
maandag 24 mei 2010 - 21:47
FransNL

FransNL

Sorry voor de wat late reactie .
Ik kweek de Ratte d'ardeche dit jaar voor het eerst evenals de Vitelotte Noir . Ik heb er dus nog geen ervaring mee. Ik vond de gekochte potertjes van de Ratte nogal klein (maar misschien hoort dat zo) en had er daarom eerst wat twijfels over. Ondanks hun kleine formaat kregen ze tijdens het voorkiemen al snel redelijk veel mooie scheuten . Als ik de planten bekijk zoals ze er momenteel bij staan ben ik er tot nu toe best tevreden over . Ze zien er in ieder geval veelbelovend uit.

Jij hebt ze al eerder gehad dacht ik als ik me dat uit een ander topic tenminste goed herinner. Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk ?
donderdag 27 mei 2010 - 21:52
annemiek123

Annemiek123

Ik had een paar maanden terug bij een andere winkel aardappelen gekocht, de Annabelle, die waren zo lekker en een beetje geel vanbinnen, dat ik die nu geplant heb in de tuin, gewoon om eens te proberen. Ben erg benieuwd wat het gaat worden, er staat nu al een mooie bos diepgroene planten. Moeten ze nu eerst gaan bloeien en daarna oogsten? Wil een vroege aardappel zeggen, dat je die vroeg in het seizoen kan oogsten?
donderdag 27 mei 2010 - 23:19
FransNL

FransNL

Ik ken de Annabelle niet Annemiek en ik ben eens gaan zoeken op het internet. Het blijkt een zeer vroege, geelvlezige , langovale aardappel te zijn. Vastkokend met een uitstekende smaak . Dat klinkt heel interessant en ik moet hem maar eens in gedachten houden voor de teelt van volgend jaar.

Aardappels oogsten voordat de plant bloeit loopt op een teleurstelling uit ook al zijn de planten nog zo fors en lijkt het loof nog zo mooi ontwikkeld. Pas vanaf de periode van de bloei gaan de knollen pas goed groeien . De bloei is dus een belangrijk gegeven in de teelt van de aardappel. Bij een vroege aardappel hoeft je overigens niet te wachten tot de plant uitgebloeid is om met de eerste oogst te beginnen. Als je je afvraagt of het al de moeite waard is om te oogsten kun je gerust eens voorzichtig met je handen in de grond wroeten om te kijken hoe het er met de aardappeltjes voor staat.
vrijdag 28 mei 2010 - 01:52
DannyH

DannyH

Aardappelen staat op mijn verlanglijstje voor volgend jaar maar er moet eerst wat aan de grond gewerkt worden in mijn tuin.
Met een spade op de normale manier raak ik hier enkel 5 cm diep, gewoon harde kleigrond.
Ik kijk er reeds naar uit naar mijn eigen patatjes.
Indien de spreuk "De domste boer kweekt de beste aardappelen" klopt dan wordt dit bij mij een gigantisch succes.
vrijdag 28 mei 2010 - 08:55
veenmol

Veenmol


Jo van Dreumel
Ik had nog nooit gehoord van het ras Solist ,hier enkele vraagjes n.l
Waar kun je pootgoed kopen ?
Is het een plaagresistene aardappel ?
Is hij bloemerig of vastkokend ?
Is er veel loof aan ?
En teslotte is hij goed van smaak ?

M.v.g :veenmol
maandag 31 mei 2010 - 11:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik koop de pootaardappels bij Zaadhandel Jansen In Dinxperlo
Het ras is behoorlijk resistent, maar vaak heb je de aardappels al geoogst voordat de ziekte uitbreekt. Vorig jaar kon ik de eerste oogsten op 25 mei en die had ik toen op 26 maart gepoot. (de eerste 20 poters). Spuiten tegen de ziekte doe ik wel een keer.
Wij eten de vroege aardappels in schijfjes gebakken in de pan. Vast in de kook.
Nee, bij een normale bemesting niet veel loof.
Wij genieten ervan.

En nou wat die domme boeren betreft:
Er bestaan geen domme boeren meer, die zijn al verdwenen. Ik heb veel respect voor de boeren.
Zelf had ik vorig jaar heel grote aardappelen, mij mag je gerust een domme boer vinden. Maar die grote aardappelen kwamen voor van België tot Groningen. Bij de supermarkt verkochten ze die aardappelen als XXL aardappelen. Je moet er maar een naam aan weten te geven. De vroege aardappelen (Solist) hadden een normale maat en geven een goede opbrengst. (Die vraag werd niet gesteld, maar dat vind ik toch van belang. Ik ken vroege aardappelen, die geven 3 of 4 aardappelen per pol, maar dat noem ik geen opbrengst).
maandag 31 mei 2010 - 13:40
lanne

Lanne

om even terug naar het topic te gaan , ik heb zelfs aardappelen zonder ooit poot aardappels te kopen - ik had gewoon schillen van aardappelen op de composthoop gedaan en de compost het volgende jaar gebruikt met als gevolg dat er nu hier en daar aardappelplanten opkomen .Dat was natuurlijk niet mijn bedoeling om die overal tussen de bloemen te hebben l .Sindsdien doe ik mijn aardappelschillen altijd in de groenbak en kan het niet meer gebeuren .
Als ik een grotere tuin zou hebben , dan zou ik ook mijn eigen groenten kweken - eigen bio groenten zijn zoveel lekkerder en ook veel gezonder !
groetjes en succes met jullie aardappel oogst .
Lily-Anne
maandag 31 mei 2010 - 13:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is bekend, dat de sporen van de Phytophtora schimmel (aardappelziekte) goed kunnen overblijven op de composthoop, daarom doe ik nooit afval van de aardappels op de composthoop.
Ook niet van tomaten.
maandag 31 mei 2010 - 13:48
the666bbq

The666bbq

het is inderdaad beter om nieuw pootgoed te kopen. Vele tuinders zullen vertellen hoe ze jaar op jaar verder gaan met dezelfde knollen, en dat lukt perfect (aardappelen zijn ook maar knollen) maar de schimmel overleeft de winter blijkbaar vooral op levend materiaal, minder door sporen. Het feit dat de knollen spontaan weer beginnen schieten betekent dat er levend materiaal was en dat de schimmel de winter zou hebben kunnen overleefd als hij vorig seizoen aanwezig was. Nieuw pootgoed is "gegarandeerd" vrij van ziektes (hoe sterk die garantie is weet ik niet), "de ziekte" moet in dat geval komen aanwaaien.

Er wordt verteld dat de revival van de moestuinen een gevaar met zich meebrengt doordat de meeste moestuiners niet willen spuiten (zeer verdedigbaar) maar het ook niet altijd zo nauw nemen met de algemene hygiëne waardoor dergelijke gevaarlijke ziektes (denk aan the grote hongersnood door de aardappelplaag iets voor 1850, waar de schimmel vanuit Amerika via België over Europa is getrokken).

Sommige rassen kunnen wat aan de dure kant zijn (violette, ratte,..) maar over het algemeen heb je voor twee euro toch een kilo plantaardappelen en dat is het risico toch niet waard denk ik.
maandag 31 mei 2010 - 16:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ben het helemaal eens met je the666bbq.

Yes vandaag eten we lekker nieuwe aardappelen. Vorig jaar was het 25 mei nu 31 mei, dat we ze kunnen eten. Dat wordt genieten. We snijden ze rauw in de pan en dan lichtjes bruin bakken. Daar hoeft eigenlijk niks bij, maar 5 aardappels voor 2 personen is wat weinig. Er zal dus nog wat bij moeten.


[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 31 mei 2010 - 17:04
veenmol

Veenmol

Hey Batdah

Mooie foto's van je patatjes ,je zal ze mogen opbalken of doe je dat niet ?
Dan komen ze niet groen en het onkruid heeft het moeilijk;

Maar nu een ander vraagje:hoe doe je dat om die foto's te plaatsen of te
downloaden ,ik werk met Picasa 3 ,maar het lukt nog steeds niet om foto's te
plaatsen op een topic .

M.v.gr en dank bij voorbaat :Veenmol
maandag 7 juni 2010 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon