menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coloradokevers

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Hier een paar foto's van dat beestje. Dit stuk tuin mocht ik gaan gebruiken. Daar heeft blijkbaar iemand opgezeten, die kon "tuinieren zonder spuiten". Nu kan dat wel bij een aantal gewassen, maar niet met de aardappel en de coloradokevers. Elk jaar loop ik door de aardappels in de 3e en 4e week van mei om deze larven te vangen. Op het stuk dat ik al jaren gebruik heb ik gisteren en vandaag geen kevers gevonden. Op het nieuwe stuk gisteren 45 en vandaag 33. Ook al een paar eispiegels gevonden. Als ik een kever vind, dan kijk ik ook meteen aan de onderkant van de bladeren en per eispiegel vind je dan gemiddeld 40 eitjes, dat weer larven zullen worden. En tegen mijn handen worden ze niet resistent, maar wel tegen verschillende bestrijdingsmiddelen. Ook hebben deze beestjes geen natuurlijke vijanden. Wettelijk moet je ze ook bestrijden. Dat weten veel mensen niet.
Straks zullen er nog wel een paar haarden met larven over zijn, die ik dan even moet spuiten, maar dan hoeft dat niet met het gehele stuk aardappels.
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 mei 2010 - 16:38
garfield

Garfield

Mooie foto's Jo. Inderdaad een leuke plaag zo vroeg in het seizoen. Zelf zit ik gelukkig in een hoek van het complex waar nauwelijks deze beesten zijn. In andere delen wel. 2 jaar terug heb ik er twee gevonden op mijn stukje. Vorig jaar geen een. Een buurvrouw moest wel met de handen aan het werk. Gelukkig voor mij heeft ze dat goed gedaan. Ik verwacht geen beesten dit jaar. Maar ik hou het wel in de gaten.
maandag 24 mei 2010 - 16:54
FransNL

FransNL

Rotbeestjes Jo maar wel hele mooie foto's. De laatste keer dat ik last van ze had is gelukkig al weer heel wat jaren geleden. Ik hoop maar dat ze de weg naar mijn tuin nu definitief zijn kwijtgeraakt.
maandag 24 mei 2010 - 17:17
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

heb dit jaar voor het eerst sinds een flink aantal jaren (20 jaar) weer eens aardappelen gezet. Ben ze gelukkig nog niet tegengekomen. Maar goed dat je me -weer- eens wakker hebt gemaakt!

Hebben de Coloradokevers nog andere planten waar ze zich mee voeden???

groetjes,

Rita

maandag 24 mei 2010 - 20:07
annemiek123

Annemiek123

Idd mooie foto's en op zich ook een mooie kever. Wel erg dat je er zoveel vanaf haalt. Jammer dat niet iedereen zo zorgvuldig te werk gaat.
Mijn aardappels staan in pot, geloof niet dat daar een kever op af gaat komen.

groetjes Annemiek
maandag 24 mei 2010 - 20:13
Rita1960

Rita1960

Ook daar komen ze op!
maandag 24 mei 2010 - 20:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Op de meloenpeer kunnen ze voorkomen. Maar het zijn niet de kevers, die echt schade doen, maar wel de larven. Je moet ze op tijd eraf halen, dat scheelt straks veel larven.
maandag 24 mei 2010 - 20:23
Jorg

Jorg

Bij ons op het complex komen ze gelukkig maar sporadisch voor. Je helpt me in ieder geval herinneren even te controleren van het weekend.
vrijdag 28 mei 2010 - 09:51
verbena46

Verbena46

Ze kunnen ook op de aubergine en de paprika plant voorkomen.
(hoewel ik ze zelf nog nooit op de papr.plant heb gezien)
ga ook elke dag even een kijkje nemen tussen de aardappelen, gelukkig tot nu toe geen spoor!

vrijdag 28 mei 2010 - 17:03
JovanDreumel

JovanDreumel

Valt dat onder het het gezegde: "Wat je niet kent, dat zie je niet"?
Loop eens heel rustig langs je aardappels. Ga af en toe stilstaan kijk naar de afzonderlijke planten en..........
zaterdag 29 mei 2010 - 09:52
printemps

Printemps

Ik heb ieder jaar maar 2of 3 bosjes in mijn tuin en ik heb er nog nooit gezien
Wonen er van 2005
Bij mijn ouders op de hoeve daar wel (vroeger toch,nu op dit moment weet ik niet)

mvg
zaterdag 29 mei 2010 - 14:31
the666bbq

The666bbq

hej Jo, ik tuinier ook nog altijd zonder spuiten en dat valt best mee hoor op de aardappelen doe ik net als jij af en toe eens mijn ronde en diegene die ik vind gaan naar de kippen, steeds minder trouwens, teeltwisselen brengt hen waarschijnlijk in de war
maandag 31 mei 2010 - 16:57
ev121a

Ev121a

bij ons op het tuinen complex zijn we verplicht om te spuiten .
anders gaat de colorado kever door heel het complex en dat is niet goed.
bij sommige tuinders zijn ze al aanwezig daarom gaan ze deze week al spuiten
.
addie

Groenten

dinsdag 1 juni 2010 - 20:58
sjonny

Sjonny

waar bespuiten ze de coloradokever mee ?
vrijdag 11 juni 2010 - 08:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik spuit de larven met Spruzit van Ecostyle. De eerste larven heb ik waargenomen. Is er behoefte aan een foto?
vrijdag 11 juni 2010 - 09:22
inge1963

Inge1963

Ja graag een foto ervan asjeblieft.
Gr Inge
vrijdag 11 juni 2010 - 09:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij deze de larve.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 juni 2010 - 12:59
the666bbq

The666bbq

3 kevers heb ik gevonden dit jaar, op twee weken tijd en nog geen enkele larve tegengekomen (zelfs geen gaatjes in de bladeren) ... dus als je tijd hebt : gewoon even voor en na het werk een korte wandeling rond het aardappelveld.
En elk jaar uw aardappelen ergens anders poten, dat maakt het voor de beestjes misschien al moeilijker om wakker te worden en het het nieuwe veld te vinden...
dinsdag 15 juni 2010 - 02:28
Nenske

Nenske

Ik heb nu voor het tweede seizoen aardappelen staan in Hongarije. Dit jaar dus de Coloradekever ontdekt. Heb er al een paar "uitgeplukt" maar heb nu toch al erg veel larven. Het is dan ook al bijzonder warm geweest op de poesta. Dat wordt dus een leuk baantje.... Nadeel is dat ik pas over anderhalve week weer terug ben Ga dan ook maar eens met brandnetelgier aan de slag, op mijn bonen helpt dat in ieder geval goed tegen de luis.
Kan in ieder geval veel met de info hier.
zaterdag 19 juni 2010 - 09:36
the666bbq

The666bbq

de teller staat op 7, in de week wel een kleintje dat op een groot zat te rijden, dus dat was een coïtus interruptus die kan tellen
maandag 21 juni 2010 - 11:18
JovanDreumel

JovanDreumel

7 x 50 jongen = 350 larven. Of had je de ei-spiegels ook verwijderd?
maandag 21 juni 2010 - 11:52
cetinel

Cetinel

pfoe blij dat ik ze voorlopig nog niet heb gezien!
maandag 21 juni 2010 - 12:00
Rita1960

Rita1960

nog steeds niets van dit alles gesignaleerd blij toe

groetjes,

Rita
maandag 21 juni 2010 - 20:26
ev121a

Ev121a

alles bij elkaar maar een paar colorado kevers gezien.

allen met de zon zijn er meer te zien.
maandag 21 juni 2010 - 20:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon