menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boontjes-erwten lossen op

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Als je boontjes buiten in de grond stopt, kunnen ze opgegeten worden door muizen, vogels etc. Als je boontjes teveel water geeft kunnen ze verrotten.

Maar als je binnen boontjes in potjes zaait..... voorgekiemde welteverstaan... en die potjes staan op een vrijstaand halfhoog kastjes in de woonkamer. Hoe kan t dan dat ik-na een paar weken- helemaal niets van een boontje terugvind in het potje ??? En niet bij een... bij allemaal...niks njente nada....

Ik snap er niks van...heb dit nu al een paar keer gehad...... als t me te lang duurt dan woel ik wat met een stokje in het grond om te kijken of er al wat kiemt. Kom dan dus tot de ontdekking dat er geen boontje meer in het potje zit... En de grond is gewoon vlak aan de bovenkant...er is niks te zien van gewroet of zo...

Enig idee wat hier aan de hand is?
zondag 16 mei 2010 - 20:38
cetinel

Cetinel

weggerot,waarschijnlijk teveel vocht
zondag 16 mei 2010 - 21:40
Rita1960

Rita1960

Hoi Anja,

geen idee helaas... wat er bij jou aan de hand is..

ook hier problemen met de opkomst van de peulen
1e zaaisel opgevroten door de vogels (stonden mooi 1,5 cm hoog)
herzaai op 26 april noppes, niks, de nada... wel buiten

vandaag in potjes voorgezaaid.. ben benieuwd... wat er van terecht komt... ( 't is wel wat laat voor de peulen)

boontjes (spercie-) zitten bij mij nog in de verpakking.. 't is nog te koud..

een factor kan zijn dat de grond te nat is en blijft....

groetjes,

Rita
zondag 16 mei 2010 - 21:42
cetinel

Cetinel

mijn peulkes heb ik ook vrij laat gezaaid,ze staan nu ongeveer 2 cm.vorig jaar had ik ze voorgezaaid,dit jaar rechtstreeks in vollegrond.
soms heb je pech.
bij mij zijn er een paar weggevreten(ik verdenk de tortelduiven ervan het te hebben gedaan) maar niet veel,de rijen zijn nog redelijk vol.
zondag 16 mei 2010 - 21:45
Koeier

Koeier

Hoi.
Net als Cetinel denk ik ook dat het om te veel vocht gaat. Zelf geef ik er de voorkeur aan om direct in de vollegrond te zaaien, als je binnen zaait komen ze lekker warm naar boven maar als je ze dan buiten neerzet kunnen ze even schrikken Je kan er tijdelijk een stukje gaas over doen.

Heel veel succes

Gr Erik
zondag 16 mei 2010 - 21:46
Rita1960

Rita1960

Cetinel,
't is bij mij al jaren goed gegaan alleen dit jaar niet..
maar dat verklaard niet waarom de 2e keer er niet 1 boven is komen piepen.. heb er zelfs voor het eerst een vogelnet over gedaan de 2e keer welteverstaan..

zeg het maar.. zelfde soort van het zelfde pakje de eerste keer allemaal opkomen en de 2e keer niet ene
net wat je zegt "sometimes you win, sometimes you loose ".
ja, en je hebt gelijk.. PECH..

groetjes,

Rita
zondag 16 mei 2010 - 21:50
cetinel

Cetinel

volgende keer geen boontjes uit blik gebruiken (stomme grap kweetut)
zondag 16 mei 2010 - 23:17
Matabish

Matabish

Ja hoor Cetinel, ik vind ze ook prachtig!! hahaha!!
'k Zal dat truukje dit jaar ook moeten toepassen want hier zijn het niet alleen de vogels die alles opgraven!
De eekhoorns doen ook hun uiterste best heb ik gezien!!
maandag 17 mei 2010 - 00:30
cetinel

Cetinel

tegen de vogels spande mijn(inmiddels overleden)vroegere buurman draden dwars over het perceel.
paar takjes aan de hoeken en enkele ertussen (randen van het bed dus)in de grond duwen en dan met zwarte(moest zwart zijn,die zien ze niet zei hij )garen kris kras van stokje naar stokje gaan
als zo een vogel in je bedje wil om te eten raakt hij met zijn poten de draad(die hij niet ziet) aan,schrikt zich een ongeluk en gaat weg,komen ook niet meer terug(herinnering van de ervaring)
eens de planten hoger groeien kan alles verwijderd worden,hij deed dit vooral bij erwtjes.
mijn buurman was een oude man,sommige van zijn ideen vond ik wel wat ver gaan: last van vogels? eentje zien te vangen,doodmaken en aan een koordje aan een stok laten bengelen bij je planten.....dan blijven ze wel weg(een echte vogelverschrikker dus)
nooit geweten dat eekhoorns dat ook deden!!ik heb hazelaars aangeplant in de hoop ooit eekhoorns te zien(achter in het bos zijn er zei buurman,dus mischien brengen die ooit een beoekje aan mijnen hof?)
maandag 17 mei 2010 - 00:37
Matabish

Matabish

Roep er maar niet op Cetinel, wat zijn me dàt grote vreters!!
In de buurt hier wordt stilaan àlles bebouwd waardoor alle diertjes in mijn tuin terechtkomen dit jaar!
Momenteel heb ik nu 4 eekhoorntjes die komen 'vreten'...ze kruipen in het eetbakje voor de vogels
en installeren zich gemoedelijk om urenlang lekker alles op te eten!
De rest van de tijd vechten ze dat de boomschors en de plukjes haar naar beneden regenen!
M'n meesjes moeten wachten tot het regent om nog eens aan het eten te kunnen!!
Daarstraks had mijn man er nog een extra draad rond gemaakt om ze ervan weg te houden...
't heeft precies tien minuten geduurd voor ze er weer in zaten!
Dan maar weer weg gedaan, want ze moeten zich toch ook niet kwetsen hé!
Een paar dagen geleden zag ik er eentje vrolijk op de pot met m'n pas gezaaide éénjarigen af gaan
en dapper in de grond beginnen graven, op zoek naar de zaadjes!!
En ik die de vogeltjes beschuldigde!!!
maandag 17 mei 2010 - 01:05
livarno

Livarno

Hoi Hoi,
Beetje late reactie van mij... maar wat betreft het wegrotten...... dat kan bijna niet. Ik heb ze voorgeweekt, en toen in droge potgrond gedaan..zonder water toe te voegen. Naja...

...gisteren nieuwe gezaaid in de volle grond en er bloempotten op gezet. Als er vogels, muizen of eekhoorns bij zitten dan kan ik dat in ieder geval zien.

gr
Anja
maandag 17 mei 2010 - 08:39
ereyns

Ereyns

Hallo, heb dus dezelfde ervaring .
Het gaat over zaaien van erwtjes en peultjes in potjes , in de serre , op een rekje op 1 m van de grond. Geen dierlijke belagers (behalve kleine insecten).
Beide gezaaid op 2 maart op 4 cm diepte en matig water gegeven.

Toestand op 23 maart (3 weken later):

Peultjes doen het veel beter dan de erwten.

Peultjes : 46 van de 78 staan boven de grond en ik vermoed dat er nog boven zullen komen . Tot nu toe dus een 60% groei.

De erwten echter zijn een ramp: 11 van de 78 staan boven de grond (14 %) . BOVENDIEN IS ER NIETS TERUG TE VINDEN VAN DIE ERWTEN.

Heb vorige jaren ook steeds de ervaring dat peultjes stukken beter gaan dan erwten. Vraag me dus af of peultjes uiteindelijk bij doorgroeien ook prima erwten geven want dan wordt het ieder jaar peultjes.

PS: laat de moppen over de Zeeuwse mosselen maar komen.
donderdag 23 maart 2017 - 08:47
ereyns

Ereyns

Heb zonet alle lege potjes gecontroleerd. Hier en daar vond ik toch nog een erwtje "in verre staat van ontbinding". Toch te nat ? Ik denk het niet omdat ik die fout vroeger maakte en dus nu extra oplette.
Een mogelijke piste is de volgende:
De zwarte platic potjes met de doperwten stonden naast elkaar geschikt in een kartonnen fruitbakje dat nogal laag is (helft van de hoogte van de potjes). De bak stond ook boven de peultjes .die dus ietwat in de schaduw van de erwten stonden. De peultjes stonden ook in een hogere karton zodat de zijwanden niet werden beschenen.
Ik acht het mogelijk dat teveel warmte even slecht is (of nog slechter) als te nat en leidt tot rotting en dat daarna er een compostering plaats vindt (in dit geval over een periode van 3 weken).
Er waren een groot aantal uren zon waardoor de temperatuur in de serre hoog kon oplopen. Tel daar bij dat de erwten (bovenaan) ook veel meer zon kregen en ook de potjes aan de kant meer werden belicht ... .
De raad (of mijn hypothese) is , bij gebruik van potjes in de serre : zorg dat ze niet direct zonlicht krijgen of het plantsel wordt omzeggens gepasteuriseerd/gecomposteerd (ietwat overdreven uitgedrukt).
Volgende keer zet ik ze op een koele plaats tot ze boven komen, daarna in serre in het licht maar geen direct zonlicht. En beter koel dan te warm. Toen ik de erwten en peulen buiten in volle grond zaaide bedekte is ze met transparante plastic om ze wat warmte te geven. Daar ook denk ik dat ik fout zat : te warm. Zelfs weinig vocht zal bij hoge warmte nefast zijn.
Dus : te nat voorkomen , te warm voorkomen en eerder koel houden, beschermen tegen vraatschade. Maar nog altijd , hoe vroeger hoe beter. En inderdaad , dan zijn er minder uren zon en een zwakkere zon.
donderdag 23 maart 2017 - 10:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon