menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snijboon

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Vorig jaar heb ik snijbonen in de bak gezet. Op het pakje stond: "Lage snijboon, Admires". Ik was daarom in de veronderstelling dat dit een struikje zou worden, maar dit bleek toch een klimmer. Ik heb geprobeerd ze langs een soort van klimconstructie te leiden (zie foto) maar dat was geen succes. Deze viel bij een beetje wind om in de rulle aarde, dus ik heb er maar een paar boontjes afgehaald en toen maar verwijderd.

Wie weet meer over dit ras en hoe hoog zal deze klimmen?
voor.

Yvon

Groenten

zondag 18 april 2010 - 12:44
Ed50

Ed50

Dag Yvon,

Heb juist eens eventjes de catalogus van zaadhandel Van der Wal erbij gehaald en daar staat in vermeld dat Admires inderdaad een stamsnijboon is en dus normaal gezien niet klimmend is. Ofwel is het dus een andere soort die in het pakje zit ofwel is jouw Admires gemuteerd naar een klimvorm.
Ik heb hier in mijn tuin ook al wel eens gemerkt dat sommige stambonen soms een beetje 'klimmanieren' hebben, maar toch veel minder dan een echte stokboon. Ze vallen dan wel om tussen de andere bonen in de rij. Maar in jouw plantenbak is daar geen plaats voor vermoed ik hé.

Groetjes,
Eddy
zondag 25 april 2010 - 11:08
Semie

Semie

Eddy, dank je wel voor de moeite die je hebt genomen om het op te zoeken. Inmiddels huur ik een volkstuin, dus ik ben niet meer (alleen) afhankelijk van de bakken. Deze boontjes zou ik in de volle grond kunnen zaaien.
Kan ik dat gewoon doen, zonder klimhulp, wat denk jij?


Yvon
zondag 25 april 2010 - 17:32
andre

Andre

Semie

Als het gewone lage bonen zijn kan je deze zonder probleem in de volle grond zaaien, alleen als de plantjes ongeveer een 10 cm hoog zijn gewoon voorzichtig aanaarden langs beide zijden van de planten

Groetjes André
zondag 25 april 2010 - 19:46
Ed50

Ed50

Dag Yvon,

Normaal gezien zou je ze gewoon in de vollegrond op een rijtje kunnen zaaien zonder klimhulp. Tenzij het dus echt een andere soort is die er in het pakje zit. Misschien zaten er ook maar toevallig een paar zaden in van snijstokbonen en heb je die vorig jaar juist gezaaid. Ik weet niet of je hetzelfde zakje van vorig jaar nog gebruikt of dat je ondertussen een nieuw pakje hebt gekocht?
Als je merkt dat ze allemaal klimneigingen hebben kan je misschien toch nog in extremis een soort klimconstructie plaatsen in de vorm van wat draad of zoiets, maar hopelijk is dat natuurlijk niet nodig. Als je zaden gekocht hebt bij een gerenommeerde zaadhandel zou dat natuurlijk ook niet mogen dat er verkeerde zaden in zitten.
Ik wens je alvast veel succes met je snijbonen maar wacht er toch nog maar minstens 3 weken mee voor ze te zaaien want de minste vorst is natuurlijk al falikant voor bonen hé.

Groetjes,
Eddy
zondag 25 april 2010 - 19:52
garfield

Garfield

Ik heb de eerste bonen al wel gepoot hoor. De komende 2 weken voorspelt men geen vorst. Ik heb wat oudere bonen gepoot. Als ze toch stukvriezen heb ik pech gehad en begin ik opnieuw. Boontje om te poten heb ik genoeg. Vorig jaar ging het goed en had ik het eerste boontjes.
zondag 25 april 2010 - 20:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon