menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lente uitjes

Ga naar meest recente reactie

Gorre

Gorre

Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar informatie over lente uitjes ( ben er verzot op )
Zijn de gewoone ajuinen die heel vroeg geoogst worden of is dit een aparte soort

Als het een aparte soort is kan ik ze nu dan nog planten ?

Bedankt
Sven
dinsdag 13 april 2010 - 12:07
Calliope

Calliope

Ik ben dol op lente-uitjes of bosuitjes. Ik zaai ze in maart en oogst al vanaf juni. In juli zaai ik nog een keer en die lente-uitjes worden hier gerust ook 's winters nog geoogst (tot max februari, dan zijn ze vaak al op). Gewoon buiten.
Lente-ui is jaarrond te zaaien en te oogsten.

Wat ik ook doe is de prei dubbel zo dik zaaien als noodzakelijk. En vanaf juni om en om oogsten: 1 prei laten staan, 1 oogsten. De jonge prei kan ook gebruikt worden als lente-ui.

Gewone zaai-uien zou ik niet gebruiken als lente-ui, omdat het toch een knolletje gaat vormen onder de grond, ook al is het nog zo klein.
dinsdag 13 april 2010 - 12:32
xerofyt

Xerofyt

Vorig jaar heb ik op SeniorenNet een artikeltje geschreven over het verschil tussen de uiensoorten. Je kan het lezen op http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=113748

Groet,
Xerofyt
dinsdag 13 april 2010 - 13:42
annemiek123

Annemiek123

Ik heb vorig jaar mei ,White Lisbon bosui gezaaid, daar heb ik vorig jaar van gegeten, en ze hebben de winter gewoon overleefd, ze staan in bakken , en zien er nog steeds mooi groen uit. De witte bollen zijn niet allemaal meer goed vast , maar smaken nog prima....wel raar dat die niet doodgaan, ze blijven ook gewoon even groot, maar wachten denk ik rustig af tot ik ze opeet ???
dinsdag 13 april 2010 - 17:19
Calliope

Calliope

ze blijven ook gewoon even groot, maar wachten denk ik rustig af tot ik ze opeet ???

Ja en de smaak blijft ook goed. Als je ze nu nog laat staan, gaan ze in de zomer bloeien en vormen ze zaad.
dinsdag 13 april 2010 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon