menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanaarden van aardappels

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Dit jaar wil ik achter mijn tweewieltrekker een aanaardwerktuig gaan gebruiken. Eerst bij een leverancier gevraagd en toen kreeg ik een mevrouw, die het verschil tussen ploegen en aanrden niet wist en die moest me helpen. Ze vond mijn tweewieltrekker daar te licht voor. Ik kan er ook mee ploegen, dus denk ik dat aanaarden ook moet kunnen. Nu ga ik samen met mijn schoonzoon er een construeren. Ik heb alles uitgedacht. Toen hem erbij gehaald en die ziet het wel zitten. Morgen of overmorgen krijg ik de aanaarders (die geschikt zijn om het met de hand te doen). Die gaan we aan een raamwerk maken. (Hij kan lassen). En daarna zullen we wel zien of het werkt. Nu kan ik er al mee ploegen en fresen. Daar zal aanaarden nog bij komen hoop ik. Omdat ik er ploegwielen bij heb heb ik ook meer trekkracht. De afstand tussen de wielen is 45 cm. De rijafstand heb ik ook 45 cm. Dan rij ik dus midden over een rij en achter elk wiel komt een aanaardhulpstuk.
dinsdag 13 april 2010 - 09:50
Jorg

Jorg

Jo, als het zover is, foto's!
dinsdag 13 april 2010 - 13:47
Matabish

Matabish

Weer een mooie taak voor je moedige trekkertje!!
dinsdag 13 april 2010 - 15:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Nee, dat is niet voor "Brammetje" de vierwielige trekker, maar voor de tweewielige. "Brammetje" zou met de aardappelplanten op een kleine hoek te wild omgaan.
dinsdag 13 april 2010 - 15:59
Matabish

Matabish

Och, hij had vast z'n best gedaan!
[afbeelding verwijderd niet-https] Maar nu kan hij wat gaan spelen terwijl grote broer werkt, ook leuk!!
dinsdag 13 april 2010 - 16:05
garfield

Garfield

Leuk om zelf een machinale aanaarder te maken. Die zullen wel niet op de markt te koop zijn. De echte aardappelboer doet het anders. Die poot de aardappels direct op een verhoging.
Maar verder heb ik alleen maar vragen. Een tweewielige trekker? En heb je de aardappelen echt op rijen van 45 cm. Dat lijkt me wel heel smal. Ik gebruik ongeveer 60 cm.
dinsdag 13 april 2010 - 21:24
JovanDreumel

JovanDreumel

De aardappelen poot ik al 40 jaar op 45 x 45xm. De vroege zelfs op 40 x 45 cm. Tussen de rijen 45 cm. Vorig jaar waren ze zelfs nog aan de grote kant geworden.
De tweewielig frees bouw ik met grotere standaard wielen om met een ploegje om te kunnen ploegen. En dan heb je een tweewielige trekker met grotere wielen en i.p.v. de ploeg komt daar dan het aanaardwerktuig.
dinsdag 13 april 2010 - 21:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Voor het aanaarden van de aardappels hebben mijn schoonzoon en ik een werktuig gemaakt om te gebruiken achter de tweewieltrekker. Het is al uitgeprobeerd op een braakliggend stukje grond. Het blijkt goed te werken. Bij het maken van zoiets komt toch wat meer kijken dan je in eerste instantie denkt. Nu kan ik het alleen af. Eerst gebruikte ik een antiek werktuig, maar dan was je met 2 personen om daar mee te werken. Een trekken en de andere sturen. En dan 1 voor tegelijk en nu dus 2.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 24 april 2010 - 15:12
Matabish

Matabish

Jullie zijn 'cracks' !!
zaterdag 24 april 2010 - 16:20
Rita1960

Rita1960

Jo,
dat ziet er goed uit! 2 rijen in 1 keer aanaarden..

groetjes,

Rita
zaterdag 24 april 2010 - 20:46
garfield

Garfield

Ik kan het niet goed zien, maar kun je de hoogte/diepte ook instellen. Het lijkt er vast aan te zitten. Ook mooi om de aanaarder precies achter de band te hebben. Ik vraag me alleen toch af of je de aardappels echt op 45 cm tussen de rijen hebt staan. Het lijkt veel breder. Of ik snap het niet.
zaterdag 24 april 2010 - 21:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Om precies te zijn 42,5 cm van midden band tot midden band.
De diepte zoekt hij zelf op als de punt vlak gaat lopen. Bovendien zit ik op gemakkelijke zand grond en zal nog wat ervaring op moeten doen. Met een paar ringen boven bij de moeren kan ik de punt ook nog wat hoger richten. Maar ik doe aanaarden altijd op dezelfde diepte. Ik ben geen loonwerker.
zaterdag 24 april 2010 - 22:57
garfield

Garfield

Heb je ook een foto waar het gehele trekkertje opstaat? Dat ding lijkt veel groter op de foto dan jij nu aangeeft.
zaterdag 24 april 2010 - 23:14
JovanDreumel

JovanDreumel

De foto is van dichtbij genomen. Lijkt inderdaad groter. Maar nu kun je de details zien.
zaterdag 24 april 2010 - 23:19
garfield

Garfield

Ik wil graag zien wat er aan dat grote rode ding bovenaan zit. Ik ken nl. geen tweewielige trekkers.
zaterdag 24 april 2010 - 23:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier zie je de tweewieltrekker met ploeg. Misschien. dat je je dan een beter beeld kunt vormen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 25 april 2010 - 06:57
garfield

Garfield

Dank voor de foto. Nu is het me duidelijk wat ik in gedachten had. Hij lijkt inderdaad nu ook groot, maar ik kan aan de straatsteen van vierkant 40 cm zien dat de spoorbreedte inderdaad 42cm is.
Die aanaarder zal ook prima werken. Maar dat horen we binnen 2 maanden nog wel.
zondag 25 april 2010 - 10:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu de aanaarder in kleur.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 27 april 2010 - 09:16
multimuis

Multimuis

Mag ik vragen welk type en merk 2wieltrekker u gebruikt ?
vrijdag 7 mei 2010 - 11:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Het zal niet lang meer duren, dat ik het apparaat kan gaan gebruiken, want de vroege aardappels groeien goed.

Het is een Nibbi Brik 3 met een Hondamotor. Voor mijn tuinwerk bevalt hij goed, Maar je moet er geen gazons mee om gaan frezen, daar is hij te licht voor. Maar voor onkruid e.d. werkt hij prima en na het ploegen de grond zaai- en pootklaar maken is een makkie.
vrijdag 7 mei 2010 - 11:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag het nieuwe stuk werktuig achter de tweewieltrekker gebruikt. Het aanaarden ging goed. Natuurlijk moet je wat ervaring op doen. Zo had ik ook nog wel een paar dagen kunnen wachten, want er is nog ruimte genoeg onder de trekker om grotere aardappelplanten door te laten. Maar nu weet ik, dat het gemakkelijk werkt. Dat ik de diepte ook gemakkelijk met de hand kan bijsturen. Hij is mooi in evenwicht en er hoeft geen frontgewicht aan, want slippen doet de trekker ook niet.
"Brammetje" staat op de achtergrond alles rustig af te wachten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 8 mei 2010 - 16:24
Matabish

Matabish

Proficiat Jo!!
Dat is weer een mooi uitgewerkt idee om je arbeid te verlichten!

Groetjes aan het brave Brammetje,
Matabish.
zaterdag 8 mei 2010 - 16:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon