menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goedkope serre

Ga naar meest recente reactie

CVke

CVke

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw hier maar heb redelijk wat topics al uitgepluist en ik vind het hier geweldig interessant. Ik wil graag even mijn ervaring kwijt ivm een zelfgemaakte serre.
Dit is nu het derde jaar dat ik van mijn serre gebruik maak. Echt fantastisch. Ik heb deze serre twee jaar terug gezet met super goedkoop materiaal. Wat verzinkte ijzere buizen, wat behandelde panlatten en polyester golfplaat. Voor een € 500,00 heb ik een serre van 3,5 op 5 meter. Eerst dacht ik eraan een serre te kopen maar een degelijk serre kost ruim €1000, zelfs de kunststofbogen serres met plastic zeil kosten zelfs meer en dat voor wat tomaten, komkommers en dergelijke, dat worden dan dure groenten. Dus zelf maken. Dit ging vlot en op 2 weekends met wat hulp van vrienden en mijn zoon stond mijn serre. Simpel, snel en goedkoop.
Nu na 3 jaar kan ik jullie vertellen dat het een degelijke serre is, nog geen houtrot(goede verluchting) of platen die loskomen enz. De groenten doen het goed en het enige wat er moet gebeuren is de polyster elke paar jaar afwassen met azijnwater en that's it.
Voor de serre zie je links en rechts nog omgespitte stukjes grond waarop ik mijn courgette, pompoenen, aardappels en knoflook plant.
Hier kan je de foto's bekijken:

http://foto.zita.be/2750884251

Let wel dat de zijkanten van de serre, de polyster ca 0,5m in de grond is ingegraven om de stabiliteit te verhogen.
Ik wou het maar laten weten voor eventuele liefhebbers dat het niet duur hoeft te zijn.
Ik gebruik mijn serre in het voor- en najaar ook om mijn orchideeën in op te hangen zodat ze langzaam kunnen opwarmen. In de winter is het dan weer ideaal om de terrasplanten in onder te brengen om ze te beschermen tegen de ijzige koude wind en de ergste vorst.
Groetjes
zondag 4 april 2010 - 13:43
FransNL

FransNL


Mooi gemaakt ! Ik ben zo vrij geweest de eerste foto van jouw fotoserie hier onder neer te zetten. Zo'n serre verdient het om direkt zichtbaar te zijn voor iedereen .

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 april 2010 - 14:07
sky

Sky

Knap hoor! Heb zelf al een grotere(gekochte) serre maar heb dit jaar ook iets in mekaar geknutseld in electriciteitspvc-buis op mijn verhoogd bed.
Het is eerder een combinatie van een serre en een koude bak.
Bij dit systeem heb ik de mogelijkheid om koolsoorten en andere hogere gewassen te telen.Het is ook warmer dan in een gewone koude bak door het grotere oppervlak aan plastic, het heeft slechts 60 euro gekost aan materiaal voor toch 5m2 oppervlakte.
Het geheel scharnierd open wat handig is als het regent. Heb ook bevloeiingsbuis in de grond verwerkt.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 april 2010 - 14:33
FransNL

FransNL


Nog iemand met een inventief brein die aan intensieve tuinbouw doet . Keurig gemaakt , die twee bevloeiingsbuizen zijn ook goed bedacht en lijken me bijzonder handig. Je zult denk ik alleen moeten oppassen dat je bij harde wind de overkapping niet per ongeluk open laat staan.
zondag 4 april 2010 - 15:08
sky

Sky

Heb ik rekening mee gehouden Frans
Bij westenwind vliegt de kap dicht
Ze kan wel een stootje verdragen hoor! bij de storm onlangs in februari heb ik slechts enkele klips opnieuw moeten bevestigen.
zondag 4 april 2010 - 15:19
FransNL

FransNL


Dat had je nog niet verteld Sky dat er ook voorzien is in een automatische kapsluiter bij te harde westenwind.
zondag 4 april 2010 - 15:24
Maxession

Maxession

@ Sky; Leuk ontwerp, wou al een tunnelserre maken, en jouw ontwerp ziet er best goed en handig uit.

Enkele vraagjes;
1. Hoe lang zijn de gebogen buizen? 3m?
2. Hoe hoog is de plaats binnenin?
3. Hoe lang en hoe breed is het bij jou?
4. Heb je de buizen vast gevezen? Hoe dik zijn de buizen?

zondag 4 april 2010 - 17:31
sky

Sky

Maxession,
Het verhoogd bed waarop de constructie geplaatst is, meet 1.2m op 4.8m.
De buizen van 16mm doorsnee zijn standaard 3m.
De hoogte is 1.2 m ( heb van de buis een stuk afgesneden omùdat de constructie anders te hoog zou zijn).
In de nok heb ik een pvc waterbuis 32mm bevestigd voor vesteviging waar ik eventueel sproeikopjes kan invijzen en een waterslang op aansluiten.
De buizen heb ik bevestigd met in de handel verkrijgbare klemmen die men gebruikt om deze electriciteitsbuizen aan de muur te bevestigen.
Klips voor de plastic te bevestigen aan de buis maak ik van stukjes buis waar ik een stukje uitzaag.
De serreplastic, verkrijgbaar in de speciaalzaak heb ik vastgeniet langs de buitenkant aan het kader.
Heb enkele foto's bijgevoegd ter verduidelijking.
@ Frans NL Goe hé man hehe ..zoek nu nog een windkeerder te maken voor het geval er een oostenwind moest zijn!!
Succes [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 4 april 2010 - 20:16
Maxession

Maxession

Bedankt voor de prachtige uitleg, en mooie duidelijke foto's!

Denk er volgend weekend al mee te beginnen.
zondag 4 april 2010 - 20:39
CVke

CVke

Ook een knap systeem. Heel ingenieus. Een bewateringssysteem is er in mijn serre niet maar ik zou graag een druppelslang willen leggen en die aansluiten op de regenton zodat als het regent de grond binnen ook bevochtigd word. Alleen heb ik dit al geprobeerd met een geperforeerde tuinslang maar die verstopt dan door het vuil dat van het dak via de ton in de slang terecht komt. Dus ik moet er weer een filtersysteem op plaatsen. En ik wil echt alleen regenwater gebruiken en geen leidingwater.
Ook omdat ik mijn orchideeën ermee wil bewateren. En die mogen geen leidingwater.
Ik vind er nog wel iets op. Ideeën die goedkoop uit te werken zijn, zijn altijd welkom.
Ik heb nog niet alle topics gelezen en misschien staat er wel iets bij wat goed is.
Het zal wel even duren voor ik alle topics gelezen heb.
Misschien een idee om een item bij te voegen met bv "Techniek
zondag 4 april 2010 - 21:15
Gina

Gina

Ik had al een gekochte tunnelserre van 18 m² voor 649 euro, maar wilde meer.
Hebben met houten frames en pvc tunnelplastiek voor amper 300 euro er een serre bij van 4 x 10 en 2.5 hoog.
zondag 4 april 2010 - 22:06
CVke

CVke

Das ook niet duur voor zo'n grote serre. Dat was ik eerst ook van plan met plasticfolie op mijn staal/hout serre maar ik weet niet hoelang die plastic meegaat. Daarom heb ik voor polyester gekozen omdat dat heeeel lang meegaat, mijn vader had vroeger een serre die hij gezet heeft toen ik nog een klein manneke was tot ik bijna 40 was en toen is ie em gaan gebruiken als rommelkot. Het verkleurt wel naar geelachtig maar dat heeft nooit problemen gegeven voor de planten zoals tomaten en komkommers, voor zover ik weet. Zelfs zijn geraniums kweekte hij erin. Mijn oma en opa hadden zo'n polyester verandake tegen de keukendeur waar ze hun geraniums en andere plantjes hadden staan. Da ding was oeroud en geelachtig maar nog steeds waterdicht(meestal).
zondag 4 april 2010 - 22:26
FransNL

FransNL

@ Sky

Wat kunnen oplossingen toch simpel zijn en als je ze ziet denk je ... waarom kwam ik zelf niet op het idee !

Ik gebruik een paar anti insectengaaskooien van verschillende eigen bedachte constructies. Ze hebben gemeen dat het frame waarover het gaas gespannen wordt uit metalen- en kunststofbuizen bestaat . Zoiets als de buizen die jij ook gebruikt bij je kap. Het gaas zet ik met gewone wasknijpers aan de buizen vast. Het ziet er niet alleen wat raar uit met al die knijpers , ook al gebruik ik daar zoveel mogelijk witte voor , maar als er bij harde wind veel spanning op het gaas komt schieten er vaak ook knijpers los . Toen ik deze foto van je zag wist ik meteen wat de oplossing was . Het wordt dus binnenkort een hoop klips maken op jouw manier !

[afbeelding verwijderd niet-https]

@ CVke
Goed idee over een apart item dat bijv. "Techniek" heet . De mooiste ideeën ontstaan vaak bij amateurs . Als je dit mocht lezen Kurt, denk eens na over zo'n uitbreiding op dit forum. Ik wil nog wel eens een keer een handige zelf bedachte constructie laten zien waaraan enkele van mijn druivelaars groeien . Geheel zelfdragend , zonder draden , zonder aanbinden of ander bevestigingsmateriaal voor de takken , en toch simpel .
maandag 5 april 2010 - 00:40
sky

Sky

Lijkt mij inderdaad een goed idee voor dat "techniek-item"
Kan ook nog het een en ander posten...

@FransNL; Let wel dat je het gleufje niet te breed maakt, anders is er niet genoeg spanning op je klip! Probeer eerst met enkele!
maandag 5 april 2010 - 23:41
Semie

Semie

FransNL: ben erg benieuwd naar die constructie. Kun je al binnenkort een foto plaatsen?


Yvon
zondag 11 april 2010 - 12:38
Jorg

Jorg

Sky heb vandaag op dezelfde manier clips gemaakt om anti insectengaas voor de kolen vast te kunnen zetten. Werkt erg goed en staat 100x netter dan wasknijpers en halve stoeptegels. Bedankt dus voor het delen!
zaterdag 17 april 2010 - 19:37
sky

Sky

Graag gedaan
zaterdag 17 april 2010 - 21:53
mx7733

Mx7733

Geweldig idee zo'n doe-het-zelf, klus of tips topic! Er is zoveel kennis onder de mens om zaken makkelijker, goedkoper of sneller te maken. Laten wet dat dan ook delen...

maar ontopic: die clips zijn geweldig, niet alleen voor 'doeken' maar ook slangen ed.

Zelf ben ik ook aan het spelen met een waterleidingsysteem voor m'n tomaten, maar kamp nog met wat probleempjes... (inderdaad vuil en hoeveelheid voorin en achterin...)

Mijn tips:

in plaats van een stolp gebruik ik halve PETflessen. (liefts 2l cola, maar die krijg ik zelf niet weg )

Ik gebruik graag ruil sites voor het verkrijgen van meterialen. het zal je verbazen wat mensen willen ruilen ipv verkopen.

Beter goed gejat, dan slacht verzonnen:

Een van mijn favorieten, een mede forummer
Zo maak ik een betaalbare insectengaaskooi :

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=30031&hl=betaalbare

ga nog even spitten voor meer

-Mx
zondag 18 april 2010 - 10:07
annemiek123

Annemiek123

@Sky, ook ik heb vandaag je clips gemaakt om het plastic aan mijn kasje te bevestigen, dat was een heel stuk gemakkelijker als dat geklooi met ijzerdraadjes vorig jaar. thx

Groenten

donderdag 13 mei 2010 - 17:00
sky

Sky

Leuk!
Ik ben trouwens aan het broeden op een nieuwe constructie die verplaatsbaar is en in de hoogte regelbaar voor buitentomaten.
Dat zal iets voor volgend seizoen zijn.
Hou jullie alleszins op de hoogte!
donderdag 13 mei 2010 - 17:50
kvdd

Kvdd

mijn zelf gemaakte VERPLAATSBARE serre
4mx2mx1.95m(nokhoogte 2.25m)
kostprijs €150

http://my.inbox.com/photos/karpanders
maandag 7 juni 2010 - 21:31
Jorg

Jorg

Ziet er goed uit kvdd.
maandag 7 juni 2010 - 22:02
sky

Sky

Idd!! Knap gedaan hoor!
maandag 7 juni 2010 - 23:25
kvdd

Kvdd

thanks
zaterdag 19 juni 2010 - 15:07
sennevb

Sennevb

ga volgend eweek ook zo'n serre inene proberen knutselen zoals Sky
zaterdag 19 juni 2010 - 15:28
kvdd

Kvdd

heb wat foto's geplaatst van hoe het de planten stellen in de serre

http://my.inbox.com/photos/karpanders/index.aspx
selecteer links de map 19/06/2010
zaterdag 19 juni 2010 - 15:45
sennevb

Sennevb

@sky: hoe hoog heb jij die serrebakken gemaakt, ik zie dat ze 2 planken hoog zijn, zijn dat planken van 10 breed?? dus 20 hoog??
maandag 21 juni 2010 - 16:47
sky

Sky

Sennvb

Het zijn planken van 14 hoog, dus in totaal 28 cm.
10 cm x2 is ook nog voldoende als je tot boven vult.
Moet je het hout gaan kopen??
Ik ga volgend jaar ook nog bakken bijmaken en overweeg om eens te proberen met betonnen borduurstenen van 20 cm hoogte, die men ook gebruikt bij klinkers.
Best betaalbaar en het rot niet!

Succes ermee
maandag 21 juni 2010 - 18:30
sennevb

Sennevb

heb hout gehaald, heb nu 20 hoog gemaakt.
aan die uit beton heb ik ook al zitten denken
maandag 21 juni 2010 - 21:05
Sylly

Sylly

Ik vind dit geniaal! Welk soort plastic is hier voor gebruikt?
En klappert dat niet heel erg in de wind?
Hoe is het plastic bevestigd tegen het framewerk?

groet Sylly
maandag 21 juni 2010 - 23:46
kvdd

Kvdd

wat een meloenen jaar
heb er al serieus moeten in snoeien want ze gaan gewoon door
http://img822.imageshack.us/img822/7733/dsc07722.jpg

http://my.inbox.com/photos/karpanders/index.aspx
donderdag 22 juli 2010 - 22:13
sennevb

Sennevb

hier staan de meloenen buiten en is het even erg, heb ook al zwaar teruggesnoeid, anders rijpen ze mss niet af
vrijdag 23 juli 2010 - 08:39
Gina

Gina

Hier ook een oerwoud van groen van de meloenen.
Woensdag een gedeelte gesnoeid en vandaag de rest gedaan.
Wat een berg groen afval, nu zie je de meloenen beter hangen.
vrijdag 23 juli 2010 - 18:26
sennevb

Sennevb

tot hoeveel meloenen hebben jullie teruggesnoeid?

Hoe lang rijpt een meloen normaal gezien af?
Er zijn er al enkele die ene 2 weken even groot zijn (worden niet meer groter, dus rijpen af lijkt me), maar nog geen scheurtje in de stengel
vrijdag 23 juli 2010 - 19:11
Vennet

Vennet

Hier ook een goedkoop serreken gemaakt om de reuzenpompoen wat bescherming te bieden.
Achterkant van de serre bewust niet dichtgemaakt, om de plant niet te verbranden. Is wel goed beschermd tegen de wind door een plastiek zeil en een maïsveld er achter

Afmetingen: 7m x 8m x 1.8m (hoogste punt uiteraard)
Budget: 150-200 euro

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 juli 2011 - 16:25
passiflora

Passiflora

een goedkoop serreken noemen ze da dan
dit noem ik al een flinke serreeuuuu .
daar zou ik geen probleem mee hebben om deze volgeplant te krijgen
knappe serre en zeker voor die prijs .


groetjes
ruben
dinsdag 19 juli 2011 - 23:49
brammeke007

Brammeke007

URL GEBLOKKEERD lijkt me wel nog iets? Het is erg goedkoop.
woensdag 8 augustus 2012 - 14:52
Gorre

Gorre

Klein vraagje hierover,

Zou het mogelijk zijn om de kantelbare tunnel te bekleden met vliesdoek ipv folie ?
Ik zou het maken ter bescherming van de kolen tegen vlinders en vliegel maar ze toch laten ademen en genieten van de regen?

Bedankt
Sven
donderdag 23 augustus 2012 - 09:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon