menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verspeende tomatenplanten

Ga naar meest recente reactie

kittykat

Kittykat

Hallo, crisis in de tomatenplanten : mijn plantjes groeiden goed , heb ze over een week verspeend elk in een potje en terug op de vensterbank gezet want in de serre is het nog maar 5 graden s'nachts maar!! sedert een paar dagen verwelken de onderste blaadjes en vallen tenslotte af , ik hou maar twee blaadjes en het kruintje over .Wat zou ik het best kunnen doen ? Groetjes Kittykat

Groenten

donderdag 1 april 2010 - 19:28
soren

Soren

hallo kittykat

Dit is een typisch probleem als je tomaten veel te vroeg zaait. Ze rekken uit (wegens te weinig licht). Het beste wat je kan doen is eigenlijk in de toekomst niet zo vroeg zaaien . Wat je nu kan doen is de tomaat verpotten en dieper in de grond zetten. En eventueel in de serre zetten , al is het maar overdag.

Mijn tomaten staan allemaal al 2 weken in de serre, dus volgens mij is dit geen enkel probleem, ze zien er mooi groen uit en groeien goed. Ze staan wel nog is in een platte bak in de serre.


Sören
donderdag 1 april 2010 - 21:34
evadepeva

Evadepeva

Ook ik heb mijn tomaten sinds een paar dagen in mijn plastic kasje staan, dit lijkt prima te gaan. Ik heb de planning om ze alleen bij vorst binnen te halen. We wachten af.
donderdag 1 april 2010 - 21:43
kittykat

Kittykat

Hallo , bedankt voor jullie advies , ik ga het risiko nemen om ze in de serre te plaatsen en dieper verpotten , zo kunnen ze toch niet verder en voor volgend jaar zeker later zaaien .Nog een prettige avond
donderdag 1 april 2010 - 22:58
livarno

Livarno

Hallo Kittykat,
Zie dat je al goeie adviezen hebt gekregen. Ik had hetzelfde probleem met mijn tomaatjes. Zie onder topic fruit. Ik kreeg het volgende advies:

Twee mogelijke oorzaken:
- Te natte (en te koude) potgrond
- Potgrond niet luchtig genoeg.

Bij voorkeur verpotten in luchtigere potgrond, waarin wit zand of perlite doorheen gemengd is.

Heb ze dus verpot en nu is het afwachten of ze het redden tot mei.

Groetjes
Anja
vrijdag 2 april 2010 - 21:37
evadepeva

Evadepeva

Oeps!! Vannacht vroor het dus.. maar omdat ik nachtdienst had kwam ik pas om half 8 thuis... De thermometer was kapot gewaaid, dus hoe warm het was weet ik niet, maar de plantjes staan er nog prachtig bij!!
vrijdag 2 april 2010 - 21:59
kittykat

Kittykat

Goedemiddag , het was inderdaad koud deze nacht , temperatuur zakte tot 4 graden in de serre , het is natuurlijk nog afwachten voor de tomatenplantjes maar voolopig staat ze mooier in de serre dan over 2 dagen binnen , ik heb soms een duwtje nodig om te durven , door te veel te willen in de watten leggen doet men soms ook verkeerd . Ik had ook wel veel water gegeven bij het verpotten . In ieder geval bedankt voor de raad en vanaf dinsdag beloven ze ons de lente , dus volhouden !
zaterdag 3 april 2010 - 11:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon