menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten geent

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Gisteren 12 tomaten geënt,nu afwachten hoeveel er zullen lukken[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 28 maart 2010 - 22:26
Victor44

Victor44

Ik heb ze geënt met volgende methode.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 28 maart 2010 - 22:30
Harken

Harken

Deze plantjes lijken mij toch al te groot om de in de handel te verkrijgen entclips nog te gebruiken. Omdat ik ieder jaar ook een aantal plantjes heb waar die clipjes te klein voor zijn vraag ik mij af wat jij gebruikt om ze aan elkaar te bevestigen?
zondag 28 maart 2010 - 23:00
Victor44

Victor44

Bij sommige kon ik de entclips nog gebruiken,maar bij de meesten gebruik ik stukjes van opengesneden plastieken leidingen ,zij springen van de stengels af zodra ze dikker worden.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 29 maart 2010 - 18:59
evadepeva

Evadepeva

Even een vraag van een leek..
Waarom worden deze tomaten geënt?
dinsdag 30 maart 2010 - 10:58
Victor44

Victor44

Geënte tomaten zijn resistenter tegen ziekten en brengen meer op dan niet geënte. Daarom wordt dit tegenwoordig zo vaak gedaan,en zijn ze zo duur als je geënte planten koopt.
Grtjs
dinsdag 30 maart 2010 - 15:20
evadepeva

Evadepeva

Ok, duidelijk. Bedankt!
woensdag 31 maart 2010 - 21:45
soren

Soren

En welke soorten zijn hier geent?


Sören
donderdag 1 april 2010 - 21:39
Victor44

Victor44

Enten gebeurt op speciale onderstammen,het doel is ze resistenter te maken tegen de verschillende tomatenziekten.
De soorten zijn meestal F1 soorten,alhoewel ik er ook verleden jaar wat heirlooms opgeënt had.
Supersteak,Country Taste, Sparta,Fantasio,Big Boy,Ballade,Timos,Maestria,Amati, Corason en Chocolate Stripes,voor zover de soorten. Enten tussen 2 soorten zal waarschijnlijk ook wel gaan,maar dit heeft geen doel als je geen resistente onderstam hebt.
grtjs
vrijdag 2 april 2010 - 16:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Ooit heb ik geleerd, dat je dat enten doet om bodemziekten te voorkomen. Daarom gebruik je onderstammen die resistent zijn tegen bodemziekten. In de kas heb je vaak niet genoeg mogelijkheden om vruchtwisseling toe te passen. Daarom is de beroepstomatenteler overgegaan op steenwol. Voor de buitenteelt, waar ze steeds op een andere plek komen heeft dat weinig zin.
zaterdag 3 april 2010 - 09:40
depauws

Depauws

Victor, Jo, allen

De bodemziekte heeft "kurkwortel" herkenbaar aan bruin en donkere wortels die niet goed groeien, goede wortels zijn wit.
Dus resistente onderstammen gebruiken zoals "Resistar"
Soorten die meer resistent zijn tegen (blad-) schimmel zijn waardeloos als onderstam.
Resistar is volgens de beschrijving een F1, maar zouden de F2 en F3 ( dus de zaden van de originele) ook dezelfde resistentie vertonen?

Ik heb bindbuis gebruikt om te enten met matig succes, het was mijn eerste maal en ben al blij dat de helft gelukt is.
Victor, welke buis bedoel je, en snij je die buis van te voren in langsrichting open?
groeten
Silvain
zaterdag 3 april 2010 - 12:42
Victor44

Victor44

Silvain,
de leidingen die ik gebruikt heb zijn leidingen van infusen die ze in de ziekenhuizen gebruiken. Ik heb ze inderdaad in de lengte doorgesneden,maar ze moeten dan ook wel met een satéstokje best gesteund worden,zoniet vallen ze gemakkelijk om.
Heb dit wel al ervaren,als ik ze geënt had.
grtn
zaterdag 3 april 2010 - 13:19
Victor44

Victor44

Voor zover deze de doorsnede van de dikte van je stammetjes heeft gaat dit natuurlijk ook.

grtjs
zaterdag 3 april 2010 - 14:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon