menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenplanten

Ga naar meest recente reactie

Gorre

Gorre

Hallo iedereen,

ik heb verlden week maandag alles gezaaid en op de vensterbank geplaatst in de keuken

tomaten
kerstomaten
trostomaten
pepers
paprika
courgette
pompoen
meloen
komkommer

Alles is reeds ontkiemd en de tomaten staan zelfs al een 7cm hoog maar hangen wel door

Ze groeien precies terug te snel , verlden jaar had ik dit ook omdat ik te vroeg in februari had gezaaid

Plaats ik ze nu beter buiten zodat de groei geremd wordt ? Verleden jaar moest ik de planten al ondersteunen toen ze 15 cm hoog waren

Bedankt
Sven
donderdag 25 maart 2010 - 09:15
FransNL

FransNL

Als je tomatenplantjes in een paar dagen tijd al 7cm hoog geworden zijn en doorhangen is dat een teken dat ze te weinig licht krijgen. Als dan ook de omgevingstemperatuur vrij hoog is krijgen ze nog eens extra de neiging om te fileren.

Plaats ze als het kan op een lichtere plaats en gerust wat koeler. Overdag buiten op een beschut plaatsje mag ook bij de huidige temperaturen maar pas op als ze nog geen direkte zon gewend zijn ! Daar moeten ze langzaam aan wennen , dus de eerste keren maar even rechtstreeks in de zon , een kwartiertje bijvoorbeeld en dat dan langzaam opvoeren.

Als je ze straks gaat verspenen kun je dat effect van fileren nog een heel stuk corrigeren door ze extra diep te planten. Tomaten hebben daar geen problemen mee en ontwikkelen zelfs gemakkelijk extra wortels op het onder de grond gezette deel van het kale stengeltje.
donderdag 25 maart 2010 - 10:18
Gorre

Gorre

ok , we gaan dit eens proberen

Ze staan nochtans constant op de vensterbank van een naar het zuiden gericht raam , is wel 4 seizoenenglas dus misschien laat dit minder licht door

Ga ze eens verplaatsen naar buiten en kijken wat het effect is

Bedankt
Sven
donderdag 25 maart 2010 - 12:38
Thanja
donderdag 25 maart 2010 - 15:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Vandaag mijn tomaten gezaaid op de volgende manier:
De tomatenzaadjes zijn per stuk in een potje gezaaid. Dat doe ik zo: De zaadjes schud je op een schoteltje. De potjes heb je vooraf gevuld met potgrond. Dan schuif je met een mespunt een zaadje midden op het potje. De zaadjes druk je met een vingertop iets in de grond en dekt ze af met een beetje grond (ca. 1 mm). Dan zet je de naam van de tomaat met de zaaidatum op een etiketje en steekt dat in en potje. De kap gaat erover en het geheel komt bovenop de keukenkastjes.
Zo heb ik 40 Tolstoi tomatenzaden gezaaid en in een andere bak geel/oranje kerstomaatjes en rode kerstomaatjes.
Nu ruim een week wachten tot ze opkomen en dan gaan ze in het volle licht, maar niet in de zon op een vensterbank. na nog een week groeien worden ze overgepot in 9 cm potten en komen ze achter ramen die ik tegen een muur zet. Na half mei, bij mooi weer gaan ze naar de groentetuin.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 maart 2010 - 09:15
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,
Het heeft een reden dat ik ook mijn zaailingen op de keukenkast zet bijna tegen het plafont.
Dat is om dat het daar warmer is wand de warme lucht stijg omhoog. Zo word het warmer in de zaaibakjes of waar je ook in zaait.

Groetjes
Cedric
vrijdag 26 maart 2010 - 11:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon