menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bintje

Ga naar meest recente reactie

Semie

Semie

Hallo allemaal,

Ik heb pootaardappeltjes gekocht, er was geen keuze, slechts één soort: Bintje A. ik ken natuurljk Bintjes wel uit de supermarkt, maar ik weet er verder niets vanaf. Is dit dan een vroege, of late soort, of nog iets anders? Wanneer kan ik ermee aan de slag?

Bedankt maar weer

Yvon
zondag 21 maart 2010 - 13:54
mazzel

Mazzel

heb ik vorig jaar gezet heb er een goed resultaat mee gehad maar denk dat ik ze vroeg geplant heb ben niet zeker


mazzel
zondag 21 maart 2010 - 14:22
Mandy

Mandy

Bintje: een middelvroege tot late aardappel.
Ovaal en lange vorm.
Vatbaar voor phythophtora.
Echte frietaardappel.
Vaak 20-25 nieuwe knollen per pieper.

Goed om te poffen met sour cream, uitje en spekjes bv...
zondag 21 maart 2010 - 15:33
garfield

Garfield

Vreemd dat je alleen maar bintje kunt krijgen. Ik vraag me af waar je die (in Nederland) nog kunt kopen. Bij de diverse Welkoops ed winkels moet je nog heel veel keus hebben. Ik zou nooit bintje gaan verbouwen ivm met ziektes (phythophrora). Je zult dus veel moeten spuiten. Niet erg biologisch.
zondag 21 maart 2010 - 17:57
Semie

Semie

@Garfield,

Ik heb deze juist gekocht bij Welkoop. Hebben tuincentra ook pootaardappeltjes denk je? Welke soort zou jij me aanraden?

Ik doe deze aardappeltjes dan maar in de groene container Ik ben tegen verspilling, maar nog meer tegen spuiten (op welke manier dan ook )
zondag 21 maart 2010 - 19:32
Mandy

Mandy

Je HOEFT niet te spuiten, zelfs niet bij Bintjes, maar je moet erg goed opletten en zodra je blad gaat verkleuren, geel en bruin, als de bliksem het blad afknippen, al het loof dus, wegbrengen naar de stort- niet in de compostbak en dan 14 dagen later rooien....

Het KAN best goed gaan, maar het is een aardappel die soms/ vaak wel problemen geeft.....

Het is een aardappel die je dus niet LANG in de grond moet laten zitten...... maar als je Bintjes erg lekker vindt....... oke.


Desiree bv is een heel wat makkelijker aardappel...... grote opbrengst etc....
en zo zijn er dus wel heel wat meer.......

De Boerenbond had tot voor enkele weken geleden hier nog een behoorlijke keus...... zeker 6 soorten......


zondag 21 maart 2010 - 19:42
Semie

Semie

@Mandy,
Ik waag het niet eens. Ben een echte beginneling en wil niet op mijn geweten hebben dat ik een ziekte aantrek en doorgeef aan de buurtuinen.

Ik zal eens uitkijken naar die Desiree.

Nog meer suggesties?
zondag 21 maart 2010 - 19:46
Mandy

Mandy

Het ligt eraan wat je NU nog kunt krijgen.....

De meeste aardappelen gaan er, met dit warme weer, denk ik, binnen een of twee weken wel in de grond.
zondag 21 maart 2010 - 19:57
garfield

Garfield

Ik weet niet welke Welkoop je hebt gehad, maar in mijn woonplaats zal er vast nog meer keus zijn. Ik koop altijd Anais, Suprise en/of Eba. Dat zijn aardappels met veel opbrengst, lekker en niet erg ziektegevoelig. Ik koop ze bij http://www.zaadhandelvanderwal.nl/ Daar staat ook een eigenschappenlijst online van aardappels. Ik heb even gekeken, maar bijna alles is nog leverbaar.
zondag 21 maart 2010 - 20:59
garfield

Garfield



Zoals ik reeds aangaf

Inderdaad we zijn het met elkaar eens. Helaas staat de lijst met eigenschappen niet meer online. Als je besteld krijg je wel een lijstje erbij.

De aardappel Silvy lijkt zeker goed, alleen weet ik niet hoe phythophtora bestendig hij is. Volgens mij staat hij ook niet in de lijst van van der wal.
zondag 21 maart 2010 - 21:14
Semie

Semie

Dank jullie wel voor de hulp. Ik probeer bij van der Wal
zondag 21 maart 2010 - 21:15
garfield

Garfield

Batdah,

Ik heb gezien dat hij bij van der Wal te koop is. Maar ik heb daar niet gezien hoe phythophtora bestendig hij is. Op de lijst van van der wal staat hij niet. Dus hoe kom jij aan die informatie of is dit gebruikerservaring?
zondag 21 maart 2010 - 21:27
lam

Lam

Geachte lezers,
De pootaardappel Silvy , is dit jaar voor het eerst te koop o.a. bij van der Wal in Hoogeveen.
Vorig jaar heb ik deze aardappel op proef gehad , het is een midde
vroege aardappel, die goed te bewaren is ( toevallig vandaag de laatste gegeten). Het is een aardappel die makkelijk teelt sluit heel goed en snel.
De vatbaarheid voor de aardappel viel vorig jaar mee, droge zomer was een mede oorzaak.
Het is een heerlijke aardappel ook heel goed voor friet en pure te gebruiken.
Het model is wat afwijkend nl. plat ovaal van vorm , opbrengst is goed tot zeergoed.
Veel geluk met het maken van de keuze.
Lam
maandag 22 maart 2010 - 22:43
lam

Lam

Geachte lezers,
Als aanvulling op mijn berichtje kan ik vermelden dat het bedrijf sz-zaden.nl, uit Sneek,ook veel soorten poters aanbiedt.
Het is een nieuw bedrijf met een groot assortiment.
Groeten ,
Lam
zondag 28 maart 2010 - 22:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon