menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paprika en tomaten..

Ga naar meest recente reactie

SuperMoeke

SuperMoeke

Daar ben ik weer.. Ik heb vandaag mijn paprika's gezaait..(voor de eerste keer) Ik had gelezen dat sommige mensen dat al ik janiarie hebben gedaan.. Ik hoop dat ik niet te laat ben.. Ik wil ze strax als ze groot genoeg zijn in mijn kasje zetten.. Kan ik ze dan in potten zetten of liever in grote bak? (Ik maak net als buiten een bak van 20 cm hoog en 1.40 cm breed) en kunnen mijn tomaten ook in potten?

Ik moet echt nog heel veel leren.. Ik ben zo blij dat ik dit forum heb gevonden.. Ik zal nog vaak jullie hulp nodig hebben..

Groetjes Daniëlle..
zondag 7 maart 2010 - 22:27
Thanja

Thanja

Ja, ik kweek zowel mijn tomaten als mijn paprika's in potten. Prima te doen.

zondag 7 maart 2010 - 22:28
SuperMoeke

SuperMoeke

Thanks voor je snelle antwoord.. hihi.. Dan komt het zeker goed..
zondag 7 maart 2010 - 22:32
Thanja

Thanja

Ben toevallig online

zondag 7 maart 2010 - 22:33
SuperMoeke

SuperMoeke

Haha.. Dat had ik door.. Nu je er toch bent.. Ik heb helemaal geen verstand van paprika's.. Maar nu heb ik gelezen dat ze nogal warm moeten staan.. Ik heb ze nu op de vensterbank gezet.. Wel tegen het glas.. en strax zet ik ze op tafel.. Moet ik nog iets doen om ze warm genoeg te houden.. Want de verwarming gaat wel omlaag? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven..

Groetjes..
zondag 7 maart 2010 - 22:38
Thanja

Thanja

Voor de ontkieming is het het beste als je een constante temperatuur van ong 25gr kunt bieden. Dat is de meest ideale omstandigheid. Ze ontkiemen dan binnen 1-2 weken.
Als je niet die temperatuur kunt bieden, is de ontkieming onregelmatiger. Het kan gerust 2-4 weken duren. En niet alle zaden zullen ontkiemen. Maar als je voldoende gezaaid hebt, dan zal er ongetwijfeld wel zaden bijzitten die wel ontkiemen.

Als de zaden al ontkiemd zijn, dan kunnen de jonge plantjes wat koeler staan.

zondag 7 maart 2010 - 22:42
SuperMoeke

SuperMoeke

Pfff 25 gr.. Dat gaat niet lukken.. Kan ik misschien iets van plastic erom heen doen ofzo.. Dat het warmte vast houd.. Ik heb er echt geen verstand van.. Ik heb ze wel in een kweekkasje staan..
zondag 7 maart 2010 - 22:46
Nootje77

Nootje77

Hey moeke, niet wanhopen, ik heb ook geen speciale dingen gedaan en mijn zaadjes zijn uiteindelijk allemaal gaan kiemen.
Ik heb zo'n vensterbank-kastje gebruikt en heb ze de eerste dagen op de verwarming gezet die maar matig aanstond en ook niet de hele dag hoor .
Wat ik je wel kan aanraden is om ze niet in hetzelfde bakje te zaaien als bijvoorbeeld tomatenzaadjes want die kiemen veel sneller dan paprikazaadjes! Op die manier kan je de zaden die echt langer warmte nodig hebben gewoon lekker warm laten staan wanneer die andere zaden al volop scheutjes boven de grond geven en dus koeler moeten staan.
Ik ben ook een totale leek en heb nu ook voor het eerst gezaaid.
Opvallend was wel... toen ik ze ging verspenen dacht ik dat een heel deel zaadjes niet was uitgekomen (ja had er echt belachelijk veel gezaaid omdat ik echt niet wist of het goed zou gaan) , maar door in de aarde te woelen bleek dat nog heel wat zaadjes nu pas aan het kiemen waren. Geduld is dus de boodschap !
Succes !
zondag 7 maart 2010 - 23:54
SuperMoeke

SuperMoeke

Heey Nootje..

Bedankt voor je reactie.. Ik heb ze gisteren avond toch maar met bak en al in een plasticzak gedaan.. Ik denk niet dat dat heeft geholpen.. Ik heb ze nu weer voor het raam gezet.. en haal ze vanavond maar weer daar weg.. Want anders krijgen ze toch weer de kouw van het raam.. Ik hoop dat het zo gaat werken.. Meer kan ik er niet aan doen..

Ik heb 3 soorten gezaait.. Yellow Sunbright, Purple Bell en White Bell.. Ik heb in ieder potje 2 zaadjes gedaan.. Ik hoop dat er toch 1 van die 2 gaat kiemen.. Ik heb ze in een kweekkasje staan.. gezellig met z'n 3tje bij elkaar.. hihi..

Fijne maandag..

( O, ja hier sneeuwt het weer)

Groetjes Daniëlle..
maandag 8 maart 2010 - 08:27
FransNL

FransNL

Vraagje Ernestine. Wat staat er eigenlijk in de twee potjes rechts op de onderste foto ?
woensdag 10 maart 2010 - 14:44
SuperMoeke

SuperMoeke

Ik ben ze 's avond ook beneden voor de verwarming staan.. Overdag heb ik ze boven voor het raam staan.. Op de kamer van mijn zoontje.. De verwaming lekker aan en de zon erop.. Ik was vanmiddag gaan kijken en toen zag ik dat het bijna 40 gr in de bak was.. Hmm Dat is wel heel erg warm.. Snel de denksel eraf gehaald.. Ik hoop dat ze niet te warm hebben gestaan..

Groetjes Daniëlle..
woensdag 10 maart 2010 - 19:13
vinifera

Vinifera

Ik had een aantal weken ook paprika gezaaid in potje, maar niet
warm gezet. Mijn moeder had al resultaat en ik niet.
Nu weet ik waarom.
Door deze ik een plastiek bak te plaatsen met afneembaar deksel,
komt het nu ook uit.



Groenten

zaterdag 13 maart 2010 - 11:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon