menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mestvraagjes

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Gisteren ben ik bezig geweest om mest te halen bij een paardenboer. Met de aanhanger enkele keren op en neer gereden. Zo heb ik nu 3,5 m3 paarden/ponymest van verschillende leeftijden. Van heel vers tot zwarte humus van 3 jaar.

Mijn vragen zijn: Hoeveel liter mest moet er nu op een vierkante meter grond.
Wat is de dichtheid van oude zware mest. (dichtheid heette vroeger soortelijke massa of soortelijk gewicht) Dit om uit te kunnen rekenen hoeveel mest ik op mijn aanhanger mag doen, zonder een bekeuring op te lopen. Een hobby mag wel geld kosten, maar natuurlijk niet zo.
zondag 7 maart 2010 - 10:23
Eve

Eve

Pfff, een kruiwagentje per vierkante meter? Nooit gewogen of gemeten, maar het zal wel op zoiets uitkomen, gewoon een laag erop leggen, het steekt niet te nauw.

Hoeveel mest op uw aanhanger kan... hoeveel het ook maar kan dragen? Het zou moeten lukken dat ge een flik tegenkomt en hij nog de moeite doet om vragen te stellen, ook.
donderdag 11 maart 2010 - 10:12
garfield

Garfield

Eindelijk toch nog een antwoord. Ik denk inderdaad dat het niet zo nauw steekt. Maar toch zou ik graag willen weten wat zo ongeveer de norm is. Hoeveel kg of liters per m2.
Zelf heb ik nu (vorig jaar ook zo iets) 3,5 m3 voor 300 m2. Daarbij ga ik ervan uit dat ik 2 jaar terug ben begonnen met een nogal uitgeputte tuin. Vele jaren is daar alleen maar op verbouwd zonder dat er mest op gekomen is.
Ik heb nu dus 3,5 kuub mest en dat moet ik gebruiken/verdelen over de oppervlakte. Meer mest op het stuk waar de kolen komen en minder mest op stukken waar bonen en wortelen komen.

De tweede vraag is door mij zelf te beantwoorden. Ik weet de inhoud van de aanhanger en het gewicht wat er op mag. Met een unster en een emmer kan ik wel eens aan het rekenen gaan. Gewoon van de zwaarst mogelijke mest 10 liter gaan wegen. Het zou jammer zijn als ik met vele honderden kilo's te weinig ga rijden. En bekeuringen of verantwoordelijk gesteld worden voor groot leed, dat wil ik ook niet. De aanhanger is goed zat met oplooprem en grote wielen. Die kan het wel aan.
donderdag 11 maart 2010 - 22:43
Gina

Gina

Wij doen het ook zoals Eve het zegt, een kruiwagen per vierkante meter.
Er ligt dan ongeveer 5 cm paardestront.
Groot verschil tussen verse en verteerde!
Van verteerde een 3 cm, maar daarvan hadden we niet genoeg en verse moeten gebruiken.
Hebben de luxe dat de buur paarden heeft, en de mest bij ons uitkapt, en dat wordt een mooie alsmaar groeiende hoop voor volgend jaar.
Momenteel al 6 m² en groeiend, moeten er wel ruim 1000m² mee onderhouden.

Komt dus op 50 liter zou dus op 6m³ komen voor 300 m²
vrijdag 12 maart 2010 - 07:16
garfield

Garfield

Zo kun je natuurlijk ook uitrekenen. Die 5 cm haal ik natuurlijk nooit met mijn 3,5 kuub. Dan heb ik nog te weinig. Die 5 cm lijkt me ook wel heel veel. Hoe denken anderen daar over?
vrijdag 12 maart 2010 - 07:34
Gina

Gina

Wel vergeten te vermelden dat de grond jaren voordien gebruikt is door mensen die er nooit mest opdeden, en zelden kunstmeststof.

Dus hebben maar veel gegeven.

De helft zal ook al goed zijn meen ik.
vrijdag 12 maart 2010 - 07:59
Eve

Eve

Nee, hoor, 5cm is prima. Wij spreiden er gewoon klodders op uit. Hier wordt nooit iets uitgemeten en het gaat erg goed.
vrijdag 12 maart 2010 - 10:16
garfield

Garfield

Vanavond (in het donker) een wat oudere tuinder gesproken. Die heeft toevallig ook 300 m2. (gewoon 2 stukken) Die koopt ieder jaar 3 m3 voor zijn tuintje. Hij had het over een norm van 1 m3 per 100 m2. Het lijkt mij een mooie hoeveelheid voor mij in de toekomst. Samen met mijn zelfgemaakte compost. Ik zal nog wel eens verder informeren en lezen op sites ed.
vrijdag 12 maart 2010 - 21:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon