menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Makkelijke moestuin

Ga naar meest recente reactie

SanEddy

SanEddy

Op de website http://www.makkelijkemoestuin.com/index.html, ook wel vierkant tuinieren genoemd, spreekt men groenten telen in bakken. De bakken dienen opgevuld te worden met een aarde-mix bestaande uit 1/3 compost, 1/3 turfmolm en 1/3 vermiculiet.

Heeft iemand hier ervaring mee ?
Heeft iemand een alternatief voor de aarde-mix ?

Alvast bedankt !
donderdag 4 maart 2010 - 14:13
printemps

Printemps

Cocopeat is OK in plaats van vermiculit(houd ook goed het vocht vast) mengen met potgrond

mvg
donderdag 4 maart 2010 - 14:19
Semie

Semie

Hallo Saneddy,

Ik ben hier vorig jaar mee begonnen en ga het dit jaar uitbreiden.

Misschien heb je het al gelezen op de site van Jelle, hij zou ook geen alternatief weten voor de vermiculiet. Ik denk dat het op deze manier het best werkt.

Bij de Welkoop zijn bakken te koop, weliswaar geen 1.20 x 1.20 m maar 1 x 1. Ze kosten maar 19,95.

Als je nog iets wilt weten, hoor ik het wel.

Groetjes,
Yvon
donderdag 4 maart 2010 - 19:11
Thanja

Thanja

Ik heb hier nog wel een paar vragen over:

* Waarom zou je de grond niet luchtiger kunnen maken met goede compost?
* Wat is het voordeel van vermiculiet in tegenstelling tot een mengsel van grond met goede compost?
* Waarom moet SFG met vermiculiet en een gewone moestuin niet?

Als iemand mij kan overtuigen van het gebruik van vermiculiet, dan hoor ik het graag, maar tot nu toe zie ik alleen maar nadelen: moeilijk verkrijgbaar en duur.

donderdag 4 maart 2010 - 20:10
sky

Sky

Beste,

* Kan je uiteraard ook doen, zelf vind ik de mix ook te duur en heb compost gemengd met tuinaarde voor mijn bakken.
De vraag is echter; Wat verta jij onder goede compost? Ik heb onlangs een work-shop soil-management gevolgd. Het gebruik en bereiding van compost stond er centraal en kan nu zeggen dat goede compost iets anders is wat de meeste mensen denken dat het is. Compost vraagd een specifieke samenstelling en bewerking om tot een luchtig eindproduct te komen dat rijk is aan anaerobe micro-organisme die worden ingewerkt in de toplaag van de grond.

*Vermiculiet heeft de eigenschap het opgeslagen vocht af te geven als de grond droger wordt met als gevolg dat de grond langer vochtig blijft. Hierdoor gaan de anaerobe micro-organisme beter hun werk doen. Zelf heb ik een tijdje waterkristallen gebruikt, het heeft ongeveer dezelfde eigenschap als vermiculiet. Je gebruikt echter slechts 150 gr per bak, ingewerkt in bovenste 15 cm. Je kan natuurlijk ook regelmatiger water gieten.

*SFG geeft je de mogelijkheid meer controle te krijgen over je grond. Jij bent de baas en bepaald met welke grond je wil werken en wat je erin doet !. In mijn streek is er een vochtige kleigrond waardoor er niet veel mogelijkheid is om een luchtige niet te natte toplaag te bekomen dat goed is voor de anaerobe micro-organisme en bodemleven. Ik zal zodra ik de mogelijkheid heb eens enkele foto's posten van mijn vernieuwde SFG tuintje.
donderdag 4 maart 2010 - 21:43
Nootje77

Nootje77

Ik vind deze manier van tuinieren wel erg praktisch ! Het geeft me ideeën voor wanneer we echt een tuin zouden hebben ! Het is overzichtelijk en handig lijkt me! Als je rondom je bakken genoeg ruimte laat dan kan je er ook helemaal rond stappen en hurken en kan je echt aan alle vakken makkelijk aan.
Ik vind het ook echt knap van die Jelle hoor! Zo jong en toch zo'n initiatiefnemer. Je moet het maar doen in een tijd waarin vrienden op school al gauw zouden lachen met je moestuin!
donderdag 4 maart 2010 - 23:25
Mandy

Mandy

Hai Semie, die vierkante bakken met versterkte metalen hoeken zijn deze week in de aanbieding bij de Boerenbond.


Van 19,95 voor 9,95
vrijdag 5 maart 2010 - 02:03
Thanja

Thanja

@ Nootje: Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het fantastisch wat hij doet! Er zijn veel mensen die nu veel plezier beleven aan het moestuinieren, dankzij hem en zijn site. Veel mensen vinden er veel inspiratie. En dàt juich ik alleen maar toe.

MAAR: wat ik maar niet begrijp is waarom er beslist die grondsamenstelling gebruikt moet worden. Volgens mij maakt het namelijk niet uit of je een grote tuin hebt of een vierkante meter: Goede luchtige grond is altijd het prettigst tuinieren. Maar heb je dat niet of in mindere mate, dan kun je ook best moestuinieren.

Ik heb 5 bakken die ik zou kunnen vullen met het mengsel zoals beschreven. Maar ik doe het met aarde en goede compost. Soms vul ik het nog aan met potgrond/bemeste tuinaarde. En dat gaat al een paar jaar goed. Ik vind het jammer als mensen op kosten worden gejaagd of worden afgeschrikt door het gebruik van dit mengsel. In NL is vermiculiet niet zo gemakkelijk te krijgen. En als er dan goede alternatieven zijn, dan vind ik het belangrijk dat die ook genoemd worden.


vrijdag 5 maart 2010 - 08:03
Thanja

Thanja

@ Sky: Ik ben benieuwd naar je foto's!

* Onder goede compost versta ik: Compost bij de gemeentelijke composteerder. Het kleine beetje dat ik zelf composteer is niet altijd van goede kwaliteit, omdat ik niet gelijkmatig verschillende producten composteer. Waar het om gaat is dat de grond in mijn tuin er luchhtiger van wordt. Dat is mijn doel.
(lijkt me wel interessant, zo'n workshop!)

* Je kan natuurlijk ook regelmatiger water gieten.
Dat is wat ik bedoel: het zit hem dus in het gemak dat je minder water hoeft te geven. Maar op een vierkante meter lijkt me dat niet zo'n probleem om een keer wat vaker water te geven.
Daarbij komt dat ik heb begrepen (correct me if I'm wrong!) dat vermiculiet giftig is.

* Je laatste antwoord geeft geen vraag op mijn laatste vraag
Natuurlijk kun je op 1m2 gemakkelijker de samenstelling van je grond beïnlvoeden, maar als het zo goed werkt met die vermiculiet, waarom dan niet 100m2.

vrijdag 5 maart 2010 - 08:19
Nootje77

Nootje77

Nou OK, dat detail daar gelaten. Maar ik denk dat iedereen die een beetje logisch nadenkt en wat gaat rondneuzen op het net of navragen bij tuinders, wel zal begrijpen dat ook met een ander grondmengsel mooie resultaten te halen valt. Ik heb ook niet meteen 20 soorten grond aangeschaft voor de verschillende soorten planten die ik heb staan, en toch heb ik goed resultaat.
Maar als je verwacht dat op elke site, in elke blog of in elke folder de mogelijkheden mét hun vervangers zouden moeten vermeld staan, dat is toch wel vrij veel gevraagd, vind je niet ??
vrijdag 5 maart 2010 - 14:58
Thanja

Thanja

@ Nootje: Nee, van mij hoeft dat ook niet. Maar TO vraagt of er alternatieven zijn.
- Printemps geeft alternatieven
- Ik verwijs naar meerdere discussies rondom dit onderwerp
- Semie schrijft:
Misschien heb je het al gelezen op de site van Jelle, hij zou ook geen alternatief weten voor de vermiculiet. Ik denk dat het op deze manier het best werkt.

En daarover stel ik een paar vragen en ben ik van mening dat er wel degelijk alternatieven zijn. Ik vind niet dat die op elke website vermeld moeten worden. Ik geef antwoord op de vraag van TO en ik zou wel graag nog meer argumenten willen horen waarom met name vermiculiet gebruikt zou moeten worden.

Van mij mag iedereen dit mengsel gebruiken en ik zou er zelf ook toe overstappen (heb ook een kleine moestuin) als zo'n mengsel echt beter is dan wat ik nu doe.

vrijdag 5 maart 2010 - 15:45
Thanja

Thanja

Oef, dat is best ernstig! Ik kreeg het niet goed duidelijk of vermiculiet nu giftig was of niet. Maar dit wil ik dus niet in mijn tuin!
vrijdag 5 maart 2010 - 20:03
SanEddy

SanEddy

Iedereen bedankt voor de nuttige tips. We gaan onze bakken vullen met een mix van aarde, compost/potgrond en cocopeat.
We houden jullie op de hoogte van het resultaat.

vrijdag 5 maart 2010 - 20:43
FransNL

FransNL

@Thanja

Ook al is aangetoond dat vermiculiet afwijkingen in een menselijk lichaam kan veroorzaken , echt giftig lijkt het me niet . Ik geloof ook niet dat het bij hobbygebruik in de tuin gevaarlijk zal zijn voor je gezondheid .Toch zou ik dit spul niet in mijn grond willen hebben omdat het vrijwel niet afbreekbaar is en altijd in je grond blijft zitten. Wil je het ooit om wat voor reden dan ook weer kwijt dan gaat dat niet of je zou je tuin moeten afgraven. Er zijn zoveel andere manieren om kwaliteit en eigenschappen van je grond te verbeteren zonder dit spul.
vrijdag 5 maart 2010 - 21:00
Thanja

Thanja

@ Saneddy: Ik ben benieuwd naar je moestuiniervaringen!

@ FransNL: We zitten op één lijn. Ik ben er ook van overtuigd dat er andere manieren zijn om goede resultaten te krijgen.

vrijdag 5 maart 2010 - 21:06
sky

Sky

Bij deze de foto's.
Het aantal bakken en de serre hier afgebeeld is voldoende om ons gezin bijna een gans jaar te voorzien van groenten.
Voor dit jaar heb ik de bakken verhoogd zodat ik mijn waterbevloeiingssysteem ook iets dieper kan steken. Op deze manier kan ik uit mijn regenton opgewarmd water geven, zonder het loof of bladeren te raken. Mijn vorige bakken waren voor het waterbevloeiingssysteem iets te laag
Wat je ook kan doen is op de bodem een fijnmazig net aanbrengen tegen muizen en mollen die op de groenten en compostwormen afkomen.
Zelf ga ik nog koperdraad aan de buitenkant van mijn bakken aanbrengen om slakjes weg te houden.
Op mijn lange bak heb ik met pvc electriciteitsbuis en eenvoudige materialen een mini serre gemaakt. Op zich helemaal niet duur voor toch zo'n 5 m2 serre.... en neen, de serre is niet gaan vliegen met de storm van vorige zondag .
Als het te heet wordt, maak ik de plastic aan de onderkant los en bevestig de lat wat hoger.

In de nok van de mini-serre heb ik wel een 32mm pvc-buis ter versteviging en om de plastic te bevestigen. Deze buis heb ik met kleine gaatjes doorboord en kan daardoor ook water geven zonder de plastic op te heffen.


[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]


vrijdag 5 maart 2010 - 23:05
sky

Sky

@ Thania,

De work-shop was idd heel interessant. Hij was eerder bedoeld voor de professionele ( biologische) fruit en groententeler maar heb er zelf veel van opgestoken.

Als je kleine hoeveelheden kwaliteitscompost wil maken kan je zelf een compost-tumbler maken zoals mijn exemplaar. Maak hem wel in roestvrij materiaal!!
De compost die ik hierin maak ga ik gebruiken voor mijn compostthee bereiding en om in de toplaag van mijn bakken in te werken!
Het is zeer belangrijk om tijdens het 10 weken durende composteringsproces bijna dagelijks te draaien om de compost te voorzien van de nodige zuurstof, dit voor het aerobe leven in de compost te krijgen.

Ok , het is wel even wat werk maar ik hoef niet naar de winkel om meststoffen te halen.
In mijn compost verwerk ik de juiste verhoudingen verhakseld droog en groen materiaal, oudere compost, water , klei, koe-paarden- en kippenmest.

Dus voor mij geen dure mix voor mijn bakken!!Ik meng gewoon tuinaarde en tuincompost 50/50 voor de structuur van de grond en in de bovenste 10 cm meng ik een halve kruiwagen per bak kwaliteitscompost van eigen maaksel.


Ondanks het feit dat ik nog maar aan mijn tweede jaar tuinieren begin, heb ik ook prima resultaat...santé

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 5 maart 2010 - 23:51
printemps

Printemps

Vercumilit zou ook zeer veel fijn stof bevatten dat bij inademing zeer slecht zou zijn er zijn zelfs reptielenhouders die het daarom ook niet bij hun dieren willen zetten( om hun eieren af te zetten/leggen)

En ook in mijne tuin komt het er niet in

mvg


Hoe komt deze topic weer zo breed ??
Moderator?? aub dank U
zaterdag 6 maart 2010 - 12:00
Thanja

Thanja

@ Sky: kun je je foto's onder elkaar plakken? Dan hoeven wij niet op zo'n breed scherm te kijken

Mooie foto's van je tuin, Sky! En die compostbak is heel wat anders dan de meeste zullen hebben. Ik heb gewoon zo'n plastiek groene.

Het bewateringssysteem in de bakken ziet er goed uit.

zaterdag 6 maart 2010 - 12:17
printemps

Printemps

@ Thaja

Volgens mij is het probleem bij de starter begonnen
De link mag volgens mij niet tussen de tekst staan

mvg
zaterdag 6 maart 2010 - 12:50
Mandy

Mandy

Die draaiende compostbakken, Tumblers, zie je veel in Engeland. Elke dag even slingeren en je hebt binnen de kortste tijd mooie compost.
Als je ze kant en klaar koopt zijn ze erg duur. Maar op deze manier gemaakt, is natuurlijk fantastisch......... Sky.....
zaterdag 6 maart 2010 - 14:01
Thanja

Thanja

@ An: voordat de foto's geplaatst werden, was het beeld 'normaal'.

zaterdag 6 maart 2010 - 14:16
SuperMoeke

SuperMoeke

Hallo allemaal..

Ik heb me net aangemeld op dit forum.. Ik zal me ff een klein beetje voorstellen.. Ik ben Daniëlle.. Moeder van 2 jongens (7) (4) en getrouwd met een hele lieve man.. Ik heb sinds vorig jaar een klein moestuintje in onze kleine tuin.. Ik heb een makkelijke moestuin.. Heel erg leuk en makkelijk.. De jongens vonden het geweldig vorig jaar.. Ik vind het echt een uitvinding die makkelijke moestuin.. Je heb maar weinig of geen onkruid.. De vermiculiet houd de grond warm en het neemt ook water op.. Ik ben er heel tevrede over.. Dit jaar gaan we het ook weer doen.. Maar nu hebben we een kasje gekregen.. en daar heb ik geen verstand van.. Dus ik zal nog wel wat vragen stellen..

o, ja.. Als jullie mijn tuintje van vorig jaar willen zien.. Ga dan naar www.vincenten.punt.nl Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden..

Groetjes Daniëlle..
zaterdag 6 maart 2010 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon