menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenkool verpoten

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Ik heb van vorig jaar nog boerenkool (Red Russian) in de tuin staan. De plantjes hebben de winter overleeft. Ze zijn zo'n twintig cm groot. Maar nu heb ik het probleem dat ze eigenlijk in het verkeerde vak staan.
Het koolvak staat dit jaar ergens anders.

Wat kan ik het beste doen. Verplanten naar het andere vak? en zo ja wanneer? Of reageert boerenkool erg slecht op verplanten?

Anja
zondag 28 februari 2010 - 19:34
FransNL

FransNL

Ik ben bang dat het sowieso niets meer wordt met je boerenkool Anja. Boerenkool is een tweejarige plant en zeker nu er een echte winter overheen gegaan is is de kans extra groot dat de planten hun energie gaan steken in het maken van bloemen i.p.v. normaal door te groeien.

Zou je het toch nog even willen aanzien dan kun je ze rustig verplanten als je er maar voor zorgt dat de aarde zoveel mogelijk aan hun wortels blijft hangen om groeistilstand te voorkomen . Maak dan bijvoorbeeld eerst de nieuwe plantgaten . Iedere kool steek je dan ruim uit met een spade en je laat de kool compleet met kluit op de spade liggen en laat hem dan vanaf de spade weer in het nieuwe plantgat zakken.

Succes maar ik ben bang dat het toch wel bloemetjes zullen worden al kan koolbloesem ook best mooi zijn .
zondag 28 februari 2010 - 20:25
Rita1960

Rita1960

Hoi Anja,

doe ze nu uit en in de diepvries.. niet laten staan. 't gooit je hele wisselschema in de war..

en net zoals fransnl ook al zegt.. deze gaan a.s lente/zomer bloeien ..
Mocht je van deze soort nog zaden willen.. volgens mij heb ik ze nog liggen...manlief wil ze niet eten.. rode boerenkool is geen boerenkool zegt 'ie..

Het jonge blad is trouwens wel erg lekker in salades!!

groetjes,

Rita
zondag 28 februari 2010 - 20:32
Jorg

Jorg

Sluit me aan bij fransNL, zaai nieuwe bloemkolen. Ze zijn nu toch iets te groot en te "oud" om te verplanten.
zondag 28 februari 2010 - 20:34
livarno

Livarno

Hm jammer...was blij dat ze de winter overleeft hadden. Dacht dat ze nu in het voorjaar eindelijk meer blad zouden maken. Maar helaas... denk dat ik ze er dan maar uitgooi.

Tnxs voor de antwoorden.
btw Rita bedankt voor t aanbod maar ik heb zelf ook nog zaad liggen. Had vorig jaar niet alles gezaaid. Dus dit jaar een tweede kans.

Trouwens...Jorg... heb het niet over bloemkolen hoor...maar over boerenkool...


gr
Anja
zondag 28 februari 2010 - 20:43
FransNL

FransNL

Dan gaan we toch even over bloemkolen door Anja.

Ik zet ieder jaar winterbloemkool. Dat is een soort die je in juni zaait en die moet juist wel de winter door om in het voorjaar uit te kunnen groeien tot een mooie bloemkool. Ik zet er ieder jaar zo'n twintig en ze kunnen best wat vorst verdragen maar door de strenge winter hebben deze keer maar twee planten het overleefd . Zo zie je maar ... niet alleen jij zit met pech op koolgebied , maar je kent het spreekwoord toch ...gedeelde smart is halve smart.
zondag 28 februari 2010 - 20:58
livarno

Livarno

He Frans,
Kom jij dan niet in de knoop met je wisselschema.... of doe je daar niet aan?

Ik heb vorig jaar zomerbloemkool geprobeerd. Maar dat lukte niet. De plantjes had ik nog in potten buiten staan, maar ze werden aangevreten door iets... weet niet wat. De planten zagen er op zich schoon uit maar er zaten grote gaten in de bladeren... en ze groeiden niet meer. .Heb alles weggegooid.

Trouwens idd is het zo dat het soms wel even goed doet als je hoort dat bij een ander ook niet alles lukt...( ik gun het jullie wel hoor!!!) maar als je alleen maar positieve verhalen hoort dan denk je ... wat doe ik verkeerd ? Waarom lukt t bij mij niet.
zondag 28 februari 2010 - 21:18
lam

Lam

Hallo allemaal ,
Leuk om de vraag te lezen over een nieuw soort boerenkool.
Gelijk begripsverwarring, het is een boerenkool varieteit van het laatste jaar.
Mijn advies is stop ze in de diepvries , verplanten helpt niets , ze gaan alleen sneller bloeien.
Misschien iets eerder zaaien komen seizoen, dan worden ze wel groter.
Ga door met het proberen van nieuwe varieteiten , veel plezier.
Groeten,
Lam
zondag 28 februari 2010 - 21:23
Jorg

Jorg

Haha goed lezen is ook zo moeilijk op een saaie zondag. Mijn excuses. Maar nu het toch ook over BLOEMkool en verplanten gaat: Door het verplanten loop je het risico op een groeistoornis omdat de wortels beschadigd kunnen raken. Bij bloemkool is dit dus zeker een risico. En zo valt alles weer op zijn plaats

@livarno: mbt de gaten in de bladeren van de BLOEMkool, geen groene rupsjes gezien toen je ze weggooide?
zondag 28 februari 2010 - 21:27
livarno

Livarno

Nee, heb geen rupsjes over andere beestjes gezien. Ik had ze staan in de buurt van oostindische kers en sla. Heb de onaangetaste planten nog helemaal aan de andere kant van het perceel gezet... maar mocht niet baten ... ook dat werd niks...

Denk dat ik kolen zo bij zo erg moeilijk vind om te verbouwen. Chinese kool was ook aangevreten en vol troep tussen de bladeren. En daar had ik nog wel plastich over gedaan.

Maar desondanks...... dit jaar ga ik het weer proberen....nu rode kool.. brocolli en spruitkool.
zondag 28 februari 2010 - 21:40
Jorg

Jorg

Zeker niet opgeven inderdaad. Ik probeer vraatschade door insecten te voorkomen door de kolen te telen onder anti-insectengaas en dat werkt goed. En ja, ook de BLOEMkool
zondag 28 februari 2010 - 21:48
Mandy

Mandy

Kolen lukt bij mij ook niet zo goed hoor.... alleen boerenkool gaat perfect.....
zondag 28 februari 2010 - 21:58
FransNL

FransNL

@Anja

Jouw vraag nog over mijn wisselschema . Natuurlijk doe ik daar aan maar ik ben er niet zo fanatiek in want mijn wisselschema hou ik alleen maar bij in mijn hoofd . Ik maak nooit notities van wat waar en wanneer ergens iets heeft gestaan . Zo komt het dus best wel eens voor dat een stukje groente een gedeeltelijke overlapping heeft met de plaats waar het nog twee jaar geleden , of soms zelfs het jaar er voor , nog stond. Ondanks dat ik me dus niet aan strakke regels hou heb ik er nog nooit problemen mee gekregen.
zondag 28 februari 2010 - 22:06
Mandy

Mandy

Aan de rechter kant van de tuin zijn alle planten blauw en aan de linker kant zijn ze rood!!!!


De groententuin ligt er tussen in
maandag 1 maart 2010 - 19:03
Mandy

Mandy

En ales je over kalk spreekt...... bedoel je dezelfde kalk die je ook over het gazon strooit????? Of is dat weer wat anders????? ( ander samenstelling of zo?????)
maandag 1 maart 2010 - 19:04
Rita1960

Rita1960

Kalk is kalk...

is basisch en niet zuur. neem wel een kalk soort waar geen chloor in zit..

kalk maakt de grond minder zuur...

groetjes,

Rita
maandag 1 maart 2010 - 21:20
Mandy

Mandy

Ik heb nog een zak kalk over die ik teveel had voor het gras....
Zal dit jaar eens uitvogelen of dat helpt ( eerst morgen even kijken of het de juiste kalk is)

Moet dat een dag of 14 gestrooid worden VOORDAT er kool gezaaid gaat worden???

Zijn het eigenlijk alleen de KOOLsoorten die gebrek kunnen hebben aan kalk????
maandag 1 maart 2010 - 21:53
Mandy

Mandy

En hoe zit dat dan met de mest ( paardenmest) die is ingespit?

Dat kan tesamen........?

Als dat zo is, dan kan ik het beste deze week al de kalk gaan geven.....

Maar ik heb dus rose en blauwe staan!!!!!!!! verwarrend hoor
maandag 1 maart 2010 - 23:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon