menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke aardappel

Ga naar meest recente reactie

brompie

Brompie

Geachte mede tuinders
Wij zijn dit jaar begonnen met tuinieren bij een volkstuinvereniging, hartstikke leuk hoor

Maar nu de vraag, ik had als vroege aardappel frieslanders genomen en netjes op tijd inde grond gestopt en ook weer op tijd er uitgehaald.
Wij zitten op kleigrond voor alle duidelijkheid
De oogst viel niet tegen ongeveer 40 kilo van 2 kilo pootaardappels.
Alleen de smaak van die piepers was niet echt 100%
Erg droog dus veel jus nodig en op het laatst ongeveer in september waren ze niet lekker meer
Wel is het zo dat de helft van de oogst last had van ritnaalden
maar de aardappels die erg aangetast waren heb ik niet gebruikt
Wie kan mij zeggen hoe dit komt??????
Verder ben ik van plan om volgend jaar eerstelingen nemen en deze uiteraard op een ander stuk grond te poten.
Wie heeft goede ervaringen hiermee en hoe smaken ze
zondag 15 oktober 2006 - 18:57
Paulette

Paulette

Hallo brompie,

Het was een lastig aardappeljaar eerst droog dan nat en dan weer droog. Veel planten zijn aan het einde van juni in de stress geschoten en de aardappels zijn gestopt met groeien. Wellicht hebben parasieten dan meer kans van slagen?

Ik heb van de week Frieslanders gekocht als vastkokende aardappel, maar bleek kruimig te zijn bij het koken. Een overeenkomst met jouw ervaringen?

groetjes, Paulette.
zondag 15 oktober 2006 - 22:08
JovanDreumel

JovanDreumel

Kunnen de ritnaalden een gevolg zijn, van het feit dat de grond daarvoor gebruikt werd als grasland?
maandag 16 oktober 2006 - 13:05
brompie

Brompie

beste Jo en Paulette

Allereerst de frieslanders die ik had waren erg vastkokend bijna gladpiepers, de pootaardappel had ik bij Garant zaden gekocht

De tuinen van onze vereniging waren inderdaad voetbalvelden maar dat is 15 jaar geleden, wel scijnt het zo te zijn dat toendertijd alles gewoon omgeploegd is en niet opgehoogd ofzo
Groetjes
maandag 16 oktober 2006 - 20:12
JovanDreumel

JovanDreumel

In graslanden / sportvelden komen veel ritnaalden voor. Wat is er de laatste 15 jaar met de grond gebeurd. Was dat gewoon ruw blijven liggen? In dat geval blijven er grassen en ritnaalden.
dinsdag 17 oktober 2006 - 09:27
Paulette

Paulette

Weer wat geleerd!
dinsdag 17 oktober 2006 - 13:32
brompie

Brompie

Beste Jo
Voor zover ik weet is 15 jaar geleden de grond gewoon omgeploegd, maar mijn voorganger heeft wel de boel opgehoog en ook mest er op gedaan, dit is verders niet meer te achterhalen
Uiteraard heeft mijn voorganger ook van alles verbouwd maar de laatste twee jaar niet meer vanwege zijn gezondheid.
Dus eigenlijk heeft er in 2005 bijna niets op deze tuin gestaan.
Groetjes Sjaak
dinsdag 17 oktober 2006 - 18:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon