menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serre uitroken

lo

Lo

Ik zou mijn serre willen uitroken met zwavel. Heeft iemand hier (goede, slechte) ervaringen mee? Ik weet dat de dampen zeer giftig zijn en vraag mij daarom af hoeveel ervan in de serre achterblijft, zelfs na grondig luchten. Het gaat tenslotte om groenten en die komen op tafel. Ik heb de serre intussen leeggemaakt op mijn druiven na en vraag mij af in hoeverre de dampen gevaarlijk zijn voor de druivenplanten.
dinsdag 23 februari 2010 - 19:31
depauws

Depauws

Lo
Zwavel branden levert SO2 ( dit wordt chemiie, sorry), een klein deel ervan zet verder om naar SO3.
De SO2 zet met water om naar H2SO3, ( zwaveligzuur niet zo agressief )
De SO3 zet met water om naar H2SO4 ( beter bekend als zwavelzuur).

Alle genoemde producten zijn prikkelend tot verbrandend voor de mens.
Voor groene planten ( en voor insekten) is dit dodelijk.
Voor houtige delen in de winter zie ik niet zoveel problemen.

Na verluchten blijft alleen enige zurigheid in alle natte delen zoals dauwdruppels en vochtige ruiten, na enkele dagen is dit ook verdwenen.
Daarna zitten de stoffen als sulfaten in de grond ( = meststof), weliswaar kleine hoeveelheid.

Groeten
Silvain
dinsdag 23 februari 2010 - 20:32
lo

Lo

Bedankt! Nu vraag ik mij af of zwavel verbranden te prefereren valt boven het gebruik van de (andere) chemische produkten om uit te roken of te ontsmetten. Het manipuleren en bewaren van zwavel is allicht al veel minder risicovol dan dat van die andere giftige produkten. Voor mij telt dat er vooral zo min mogelijk schadelijk restprodukt in mijn serre (en dus in mijn groenten) achterblijft. Liefst niks natuurlijk.
groetjes
donderdag 25 februari 2010 - 09:39
JochenV

JochenV

Weet iemand of er na het uitroken nog zichtbare sporen achetrblijven?

Ik zou dit niet gerbruiken voor een serre, maar voor een tuinhuis ... Daar er al lang niet veel in gebeurd is, stikt het er dus van de insecten en spinnen, vermoedelijk met de bijbehorende eieren ...
Alles is leeg gemaakt, en zal een paar dagen (tot een week) dicht blijven, maar het kan niet de bedoeling zijn dat er overal een laagje poeder terug te vinden is ...

Andere ideeen zijn uiteraard ook welkom! Bedoeling is dat ev eitjes (al dan niet zichtbaar/bereikbaar) ook zeker aangepakt worden.
vrijdag 3 augustus 2018 - 20:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon