menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

MIJn eerste zaailingen van dit jaar Paprika

Ga naar meest recente reactie

an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit zijn mijn eerste zaailingen van dit jaar ,

wil deze week misschien morgen nog even meloenpeer zaaien en ananaskers,en misschien 2 riny tim zaaien,

maar ik weet niet of alle ananas kers te eten is heb eens zaadjes gehad vorig jaar maar was te laat met zaaien dat werd toen niks meer ,heb het ook nog nooit gegeten.

gr an
maandag 22 februari 2010 - 20:43
FransNL

FransNL

Ze zien er prima uit An !
De "soortnaam" op de meeste etiketten komt me overigens bekend voor.
maandag 22 februari 2010 - 21:31
an

An

Hoi Frans,
ben blij dat je ze er goed uit vind zien dacht eerst dat ze te lang werden.
1 bol paprika is niet op gekomen.

Bij de paprika decora zitten er twee zaadjes in per potje zijn geloof ik in totaal 4 zaadjes de beste wint.

Ja het is een bekend soort voor je ben benieuwd hoe ze het gaan doen.

gr an
maandag 22 februari 2010 - 22:01
FransNL

FransNL

Bij de nog steeds korte dagen met weinig daglicht is het eigenlijk niet te voorkomen dat paprikaplantjes iets fileren An , maar deze hebben er nog weinig last van zo te zien. Het is wel zaak ze op een zo licht mogelijke plaats te houden . Ik zaai ze pas eind februari en ook dan , bij opkomst ergens in de eerste week van maart , kan ik niet voorkomen dat ze iets fileren. Later kun je dat weer corrigeren door ze bij het verpotten of buiten planten gewoon wat dieper te zetten.
maandag 22 februari 2010 - 22:29
Thanja

Thanja

Dat is een goede ontkieming, An! Dat worden lekker veel paprika's, zo te zien!

maandag 22 februari 2010 - 22:34
an

An

Hoi Frans ze staan op de vensterbank boven de verwarming maar die staat niet constant aan overdag als hij aan staat is het hier 22 graden als hij niet aanstaat is het hier 18 a 19 graden en snachts is het hier niet onder de 15 graden.

Ja thanja ben er ook wel blij mee vond het eerst wat weinig gezaait maar als ze het goed doen kan ik er toch niet meer kwijt.

Ik had wel iemand vandaag over de vloer en die wou graag ook nog paprika zaaien kan dat nog?

gr an
maandag 22 februari 2010 - 22:56
FransNL

FransNL

Natuurlijk kan dat zaaien nu nog . Zelf zaai ik ze nooit voor de vierde week van februari dus die van mij gaan pas in de loop van deze week de potjes in.
maandag 22 februari 2010 - 23:10
an

An

Oke zal het zeggen tegen hem.
Maar waarom zaai jij nooit voor het einde van de 4 de week van februari ?
Terwijl er een groot aantal de paprika en zo al zaait?
gr an
maandag 22 februari 2010 - 23:20
FransNL

FransNL

Dat is in het verleden gewoon een kwestie van uitproberen geweest waardoor ik nu uit ervaring weet dat voor mijn vollegrond paprika's eind februari de beste zaaitijd is. Eerder zaaien heeft geen zin omdat dat geen of een te verwaarloosbare vervroeging van de oogst geeft maar wel extra werk . Je kunt ze toch pas in de tweede helft van mei in de vollegrond zetten. Ook is de kans op fileren bij eerder zaaien groter.

Ik heb het wat die zaaitijd betreft dus nu wel alleen over vollegrond paprika's . Als je kaspaprika's kweekt , zoals veel mensen hier op dit forum doen , dan lijkt het me logisch dat je daar dan wel eerder mee begint maar daar heb ik geen ervaring mee.
maandag 22 februari 2010 - 23:48
LauraK

LauraK

Heel netjes gedaan An, met de namen er zo bij. Zo te zien komt alles mooi op.
Heerlijk hè, om op deze manier alvast bezig te zijn met de lente en de zomer.
Daar word ik zelf een stuk vrolijker van!

Door gebrek aan ruimte heb ik flink wat planten in de woonkamer moeten zetten
om ze te laten overwinteren. Ik zal blij zijn als ze weer naar buiten kunnen, dan is
het tuinseizoen weer in volle gang.

Ik heb zelf alleen nog maar de klokwinde gezaaid (Cobaea scandens), en een deel
van de lichtblauwe Lobelia-zaadjes, die ik zelf geoogst heb. In de tuincentra zijn ze
niet te krijgen, en nu maar hopen dat deze wel aanslaan...

Groeten van Laura.
dinsdag 23 februari 2010 - 08:31
an

An

Hoi Frans voor mij is het ook buiten teelt in pot en volle grond.(misschien op 1 decora en 1 mini paprika na (maar de oogst was mini maal 2 per plant Heb ze geschut om te bestuiven)

Ik heb alleen een etalage plastic kast zon hobby kas met 4 etage's.
Misschien doe ik het volgend jaardan ook later als het niks te maken heeft met eerder oogsten en zo.
wanneer ga jij de tomaten zaaien? voor mij ook allemaal buiten teelt,


Hoi Laura ,ik heb alleen de paprika gezaaid,en geen bloemen of andere dingen nog.
Ik zaaide wel vorig jaar in de volle grond het enigste wat het doet is vergeetmenietjes voor de rest werd het een puinhoop zelfs de gemakkelijke
goudse bloem werd een flop ja wel bladeren maar geen bloemen.
hoop dat het bij jou allemaal goed gaat, met zaaien.

gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 10:46
lucky7

Lucky7

hoi

hey an

ziet er mooi uit. ik ga vanaf dit jaar der ook buiten zetten heb van de 6 die in de pot zijn gegaan maar 3 opkomende.
en hier staan ze in de badkamer waar het constant 23.5 is zowel dag als nacht.
de zaadjes waren van de Snackpaprika Red Patio. der zijn der ook nog onderweg van de minibell paprika.
zodra ik deze heb gaan die ook in de potjes.
en hopen dat deze beter opkomt deze gaan ook direkt naar de badkamer.

de goeten
dinsdag 23 februari 2010 - 12:09
an

An

Hoi Lucky7
Wat is nou het ver schil tussen mini paprika en snackpaprika red Patio en mini bell paprika ?

Heb jij nog zaadjes van de red patio en de mini bell over want dan wil ik wel ruilen.
ik heb gehoort dat dat leuke paprikaatjes zijn om kinderen te laten zaaaien.

gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 12:38
lucky7

Lucky7

hey

ik heb enkel de red patio al gezaaid en ik had maar 6 zaadjes dus deze heb ik allemaal gezaaid. hier zijn er 3 van opgekomen.
nu ben ik nog aan het wachten op de mini bell deze is onderweg en moet ik nog zaaien.
nee jammer genoeg geen zaadjes.
heb nog zaadjes van pepertjes als die je intresseren welke heb jij nog over

gr lucky7
dinsdag 23 februari 2010 - 14:29
an

An

jammer dat je niet meer hebt,
nee ik zaai geen pepertjes dat lusten ze hier niet.
ik heb paprika decora (lanaarn paprika)een paar nog en mini paprika

gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 14:39
Lorie

Lorie

Tof om mee te genieten van je eerste zaailingen!
dinsdag 23 februari 2010 - 14:50
kerstkind

Kerstkind

Goed bezig An!!!
Jouw zaailingen staan er mooi bij.
Dat wordt weer smullen dit jaar..........

Ook ik ga deze week, misschien volgende week zaaien, tomaatjes,
pepers en paprika's.
Dus je ligt een beetje vóór op mijn schema

groetjes en succes met de teelt.
José
dinsdag 23 februari 2010 - 17:35
an

An

Hoi Jozé ik ben ook maar begonnen omdat iedereen op het forum begonnen was met paprika zaaien.
Met tomaatjes begin ik in maart omdat ik geen kas heb ,alleen een hobby kas zie foto maar zonder vlies doek of zo er bij,
en aangezien ik alleen mijn vensterbank heb om dingen op te zetten en een kleine tuin (helaas kan maar beperkt kwijt kan)is het voor mij alleen een leuke hobby zoals velen van ons op het forum (helaas kan ik er geen jaar van eten hooguit 1 a 3 keer bv sla en moet dan steeds opnieuw zaaien omdat ik het in potten moet doen en maar een heel klein stukje in mijn tuin heb om wat tomaten en zo in te zetten )
Wil kijken naar een combinatie teelt wat je vaak in boekjes ziet voor de kleine
tuinierder groenten/fruit/kruiden tussen de bloemen ,maar in de boekjes staat het zo mooi af gebeeld ,bv een pompoen voor de bloemtjesof er tussen.
of een bak met kruiden en tomaatjes en een sierkers erdoor noem maar op.
en als ik het dan doe ziet het er lang niet zo mooi uit.

succes met zaaien

staat de hele winter zo heb er nog niks aan gedaan moet de potjes die er in staan nog legen,
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 23 februari 2010 - 19:37
Jorg

Jorg

An en anderen niet te veel kijken naar de moestuinboekjes. Boekjes zijn handig maar de boekjes stellen vaak zoveel strenge regels aan het tuinieren dat je de indruk krijgt dat het haast niet meer leuk is om er aan te beginnen.

Ik zeg altijd maar, door het te doen leer je het. Dat is bovendien veel leuker en je kan de boekjes gewoon als naslagwerk gebruiken en een middenweg proberen te vinden tussen je gevoel en de opgesomde vaste datums, strenge voorschriften en strikte verboden.

Je ziet het wel een groepje heeft al paprika's in januari gezaaid, een ander groepje zaait ze pas in maart en tussen die periode zit wat er in de boekjes gezegd wordt. Dit illustreert maar weer dat wat in de boekjes staat niet voor iedereen werkt. De een zweert bij een bepaalde methoden terwijl een ander de voorkeur geeft aan een andere manier.

Ik heb nu al zoveel gelezen: "maar het moestuinboek zegt dit" etc. Vandaar even dit berichtje

Gelukkig is er dit forum waar al deze meningen, ervaringen en tips samenkomen.
dinsdag 23 februari 2010 - 20:12
an

An

hoi Jorq
Klopt zo is het ook, maar toch .......................
Die plaatjes (in een boek) het staat zo mooi als een geheel.
En zaaitijd ik wil graag ook eerder oogsten , en beter resultaat al is het in potten of zo
gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 20:42
Mandy

Mandy

Die zaadjes zijn mooi opgekomen en al zo hoog......

Als ze allemaal "groot" worden heb je veel ruimte nodig......
Wanneer zet je ze in een grotere pot?????



Bij mij zijn ze net pas boven de grond.... maar ze zijn er in ieder geval.....



dinsdag 23 februari 2010 - 21:05
an

An

Hoi Mandy,
ik zet ze in een groter potje als ze wat steviger zijn een paar echte blaadjes,
omdat ze in hun eentje staan in een 5,5cm potje kunnen ze nog even blijven zitten
ze hebben geen last van een ander plantje wat in de weg staat(kunnen dus nog even groeien voordat ze naar een ander potje vehuizen

gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 21:47
Linneke

Linneke

Ik ben jaloers hoor op je paprika's
Veel plezier er nog mee!! Hopelijk komen de mijn ook snel uit!!

Groenten

dinsdag 23 februari 2010 - 22:50
an

An

hoi Linneke ,als ze boven komen heb jij er ook aardig wat staan ,ziet er goed uit bij jou ,wanneer heb jij ze gezaait"?
gr an
dinsdag 23 februari 2010 - 23:15
Gina

Gina

Hier mijn zaailingen, paprika en peper.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 24 februari 2010 - 18:31
Mandy

Mandy

Die zien er mooi en stevig uit Gina... wanneer heb je die gezaaid?
woensdag 24 februari 2010 - 18:51
an

An

die zien er goed uit jij bent net weer een stap voor mij jij hebt er echte baadjes aan.
Ik zou alleen die achterste 5 verpotten in een grotere pot en dan tot de kiemblaadjes lekker in de aarde zetten,kunnen ze tot een mooie sterke plant uitgroeien verder .
ja ze zien er goed uit.

gr an
woensdag 24 februari 2010 - 18:53
Gina

Gina

De achterste rij is gezaaid op 18 januari, zijn pepers.
De middelste rij op 29 januari en zijn paprika's.
De voorste rijen op 19 februari en zijn pepers en paprika's.
De achterste rij staan nog in cactuspotjes omdat deze geënt gaan worden, en het stengeltje is nog iets te dun voor het entclipje, en de onderstam nog iets te klein, komt wel goed.

De tomaten staan ook al mooi te wezen.
woensdag 24 februari 2010 - 21:04
Nootje77

Nootje77

Mooi om te zien ! Ook goede houvast voor mij want ik heb alles nu maar voor de allereerste keer gezaaid dus weet niet goed wat te verwachten.
donderdag 25 februari 2010 - 13:14
Thanja

Thanja

Ik gooi mijn foto er hier ook maar bij: Mijn paprikaplantjes:

De planten van de bovenste foto hou ik, de planten van de onderste foto geef ik weg. Maar het geeft wel een goed idee hoe groot mijn plantjes al zijn. Ik heb ze al verspeend en iets dieper gezet.

EDIT: Ik heb de foto's maar weer weggehaald: ze maakten het beeld te breed. De foto's staan ook op mijn weblog bij 5 maart 2010.

woensdag 3 maart 2010 - 11:00
Lorie

Lorie

En mooi gelamineerde steeketiketjes! Petje af!
woensdag 3 maart 2010 - 11:30
an

An

Hoi Thanja wat ben jij al ver en wat zijn ze al groot,wanneer heb jij gezaait?
En mooie labels ,is ook wel een idee met dat lamineren.
gr an
woensdag 3 maart 2010 - 16:37
Thanja

Thanja

Ik heb ze rond 23 januari gezaaid. Ze zijn nu zo'n 5, 6 weken oud. Deze van de foto zijn heel snel ontkiemd (allemaal binnen een week), maar ze stonden dan ook in een verwarmde propagator (op 25gr). Ik heb ook enkele zaailingen die wat later zijn ontkiemd, maar die zijn ook nog niet zo ver, hoor!

Een werkwijze van de labels (+bestand voor de pijlen) zijn te vinden op mijn website (op de pagina voor kinderen). Ik vind het handig werken op deze manier en nog leuk om te maken ook!
woensdag 3 maart 2010 - 17:31
Mandy

Mandy

Heel handig, die plantenlabels Thanja
woensdag 3 maart 2010 - 19:04
an

An

Hoi Thanja heb je pijlen gezien heb je leuk gedaan allemaal.
heb een lamineer apparaat dus lijkt me wel leuk voor die meiden om te doen.
gr an
woensdag 3 maart 2010 - 20:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon