menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kiemgroente

Ga naar meest recente reactie

Thanja

Thanja

Deze week een nieuwe kiemgroente-mix uitgeprobeerd, met een goed resultaat!

7 gram kiemmix (is 3-4gram was beter geweest, maar ja, een beetje eigenwijs )
[afbeelding verwijderd niet-https]


Na vijf dagen levert dat 47 gram kiemgroente op:
[afbeelding verwijderd niet-https]



En dan lekker op geroosterd brood met kaas, kiemgroente en een tomaatje:
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 februari 2010 - 19:12
Semie

Semie

Dat ziet er erg lekker uit. Welke variant was het?
vrijdag 19 februari 2010 - 19:21
Thanja

Thanja

Op de verpakking stond: Kiemmix.

De kiemmix bevat kiemzaden zoals alfalfazaad, linzen, fenegriek en daikonzaad. Voor mij is het de eerste keer dat ik een mix heb geprobeerd. Andere favorieten zijn: alfalfa en rodekoolkers. Maar deze mix is zeker een blijvertje!
vrijdag 19 februari 2010 - 19:24
Thanja

Thanja

@ Ernestine: Ja, ik vind het heerlijk! Vooral op brood of op een cracker vind ik het lekker. In de salade verdwijnt het naar mijn gevoel al snel in de rest van het groen

vrijdag 19 februari 2010 - 23:33
Thanja

Thanja

Hoi Ernestine, wat aardig van je! Maar ik heb echt meer dan genoeg kiemgroente. Ik zit nog met preischeuten, daikonkers, rodekoolkiemspruiten, alfalfa en dus die kiemmix. Ik zit voorlopig nog wel goed. Maar heel erg bedankt voor het aanbod!

zaterdag 20 februari 2010 - 15:40
Thanja

Thanja

Zelfgeoogst of gekocht?

Inderdaad veel vitamines. Een mooi artikel over kiemgroente zoals alfalfa vind je hier: http://www.toostylish.com/nl/article.php?cid=1303&id=5494

zaterdag 20 februari 2010 - 16:32
Thanja

Thanja

Ik denk dat we hier een klein misverstandje hebben

Ik bedoelde met mijn vraag: Maak je zelf je kiemgroente of koop je de kiemgroente kant-en-klaar in de winkel?

Uit je post begrijp ik dat je wel zelf kiemgroente maakt en oogst, toch?


Oh, ik eet het ook niet dagelijks. Ik denk dat ik 1x per 2 weken een klein beetje laat ontkiemen. Ik heb dan voor 3-4 dagen kiemgroente op mijn brood of cracker.
zaterdag 20 februari 2010 - 16:48
evadepeva

Evadepeva

Hoe gaat dat in zijn werk in weckflessen? Op watten?
Het ziet er heerlijk uit. Ik heb nog zaden liggen, heb het op zand geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes.
zaterdag 20 februari 2010 - 22:53
Thanja

Thanja

Ik vroeg me ook af hoe je dat deed in weckflessen. Kun je niet gemakkelijker een stuk kaasdoek voor de opening spannen? Dan zit je niet zo met een keukendoek.

Ik doe het in een jampot met kaasdoek en een elastiek. Ik zet de pot ook niet weg in het donker. Waarom doe je dat?

zaterdag 20 februari 2010 - 23:52
Thanja

Thanja

@ Ernestine: volgens mij is dat de teeltwijze bij microgroenten. Je knipt ze af als ze een cm of 5 zijn, toch?

maandag 22 februari 2010 - 22:46
Lorie

Lorie

Moet er dringend ook weer s aan beginnen aan die kiemgroentjes, raakt makkelijk uitgesteld...
dinsdag 23 februari 2010 - 14:54
Lorie

Lorie

Voilà ondertussen zijn ze weer aan het kiemen.
Waar kocht je mix Thanja? Ziet er wel lekker uit.
vrijdag 26 februari 2010 - 09:47
evadepeva

Evadepeva

Ik heb inmiddels ook een potje in de kast staan!! Ik spoel ze alleen in een vergiet, er zit tuinkers aan en dat plakt enorm!! De tauge en de kikkererwten kiemen al goed!! Leuk idee!
vrijdag 26 februari 2010 - 12:36
Thanja

Thanja

@ Lorie; de mix heb ik gekocht in de natuurwinkel

@ Ernestine: Als je het kunt telen op watten, dan verwacht ik eigenlijk dat de worteltjes in het watje komen. En het deel dat je afknipt boven het watje doe je op een beschuitje of in je salade.
Als het kiemgroente zou zijn, dan doe je het in een glazen pot en laat je het ontkiemen door te spoelen.

Ik ga nog even kijken in het boek van Peter Bauwens of de tuinkers op die manier geteeld kiemgroente wordt genoemd of microgroenten. Ik kom er nog op terug



vrijdag 26 februari 2010 - 20:20
Thanja

Thanja

Het kweken van bijv. mosterdzaad en tuinkers op watten of keukenpapier wordt 'microgroente' genoemd. Het verschil met kiemgroente is dat je van kiemgroente alles opeet (ook de worteltjes). Aldus Peter Bauwens.

vrijdag 26 februari 2010 - 20:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon