menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slaplantjes

Ga naar meest recente reactie

hugo

Hugo

gezaaid op 8/01/2010, vandaag overgeplant in potten, kunnen nu uitgroeien tot kroppen,, varieteit: meikoningin

groetjes

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 februari 2010 - 12:53
Renata75

Renata75

Ziet er goed uit. Ik heb mijn sla gisteren gezaaid en hoop dat ze ook zo mooi worden.
vrijdag 19 februari 2010 - 13:49
an

An

hugo ,ze zien er goed uit .
waar heb jij ze staan(kan me herinderen dat je ze vorige keer op eensoort trap idee had staan in de garage) ?kunnen ze buiten in de koude bak(plastic etage kast)
want dan ga ik ze ook voor het eerst zo vroeg zaaien ,kan je ze gewoon binnen boven de vensterbank zaaien?
vrijdag 19 februari 2010 - 17:12
hugo

Hugo

die staan in de veranda (niet in de garage),, zaaien in een bakje binnen bij 15 à 20 °C, glas of plasticplaat opleggen,, van zodra zij boven komen onmiddellijk verhuizen naar de varanda (is zo tussen de 5 en 10°C) zodat ze licht staan en niet gaan filleren,, als ze groot genoeg zijn overplanten in potten van 1,5l en zolang het te koud is laat ik ze in de varanda staan,, doorgaans gaan diegene die ik half april in potten zet direct naar buiten (ik teel geen sla in volle grond)

neem cactuspotjes (5,5cm) en vul deze voor 2/3 met potgrond, hierin leg ik twee zaadjes waarvan ik na opkomst het kleinste afknip (niet uittrekken), als ze dan last hebben van filleren maak je een mengsel van 1/2 potgrond en 1/2 zand en vul hiermee aan tot tegen de blaadjes, zo krijg je een stevige plant om daarna over te planten in een 1,5 literpot,,

planten in koude bak is wel mogelijk, maar dan mag de grond niet bevroren zijn zoals nu, en dan zeker de plantjes in de bak nog eens afdekken met een extra vliesdoek,, zo moet het volgens mij wel lukken

groetjes
vrijdag 19 februari 2010 - 18:16
Semie

Semie

Hugo,

wat is dat, filleren?

Groet,
Yvon
vrijdag 19 februari 2010 - 19:24
Thanja

Thanja

Dat ziet er goed uit! Ik wacht nog even tot het weer definitief wat beter is, maar dan ga ik ook los met de sla!

@ Yvon: In februari zijn de dagen nog kort en is er weinig licht. Fileren is als de zaailingen te lang en te iel worden door gebrek aan licht.
vrijdag 19 februari 2010 - 19:31
Linneke

Linneke

Als mijn slaatjes ook zo mooi gaan lukken zal ik blij zijn greetz xx
vrijdag 19 februari 2010 - 20:58
an

An

Hoi Hugo ,bedankt voor je uit leg want ik wil net als jou in potten sla kweken,
maar ik heb alleen wat plek boven mijn venster bank en op de vensterbank van mijn slaapkamer ik heb geen serre of veranda voor handen .
als je meer tips hebt voor mij graag,want vorige keer lukte het ook niet om sla te kweken in potten.

gr an
zaterdag 20 februari 2010 - 19:47
livarno

Livarno

He Hugo,
Dat ziet er beter uit dan die van mij. Heb eind januari lollo bionda gezaaid. Omdat de plantjes van 3 cm dicht op elkaar stonden heb ik ze vrij snel verpoot in plastic bekertjes.
Maar nu groeien ze niet meer. Ze zijn inmiddels erg licht van kleur en ... er gebeurt gewoon niks... twee zielige kleine blaadjes hangen er aan. Heb het idee dat ik beter overnieuw kan beginnen...

Verdorie is het tweede jaar al dat mijn sla niet goed gaat. Vorig jaar had ik pech dat er vraat bij zat in de tuin (engerling) Toen heb ik de grootste verpoot om te voorkomen dat ze aangevreten zouden worden. Maar ook toen na het verpoten groeistilstand.

En dan zeggen ze dat sla zo n makkelijke groente is.... .. dat wordt nog wat met de paprika s en tomaten en aubergine en zo....
zaterdag 20 februari 2010 - 21:34
Thanja

Thanja

@ Livarno: stond de sla niet te koud? Sla groeit pas door vanaf 10gr.
zaterdag 20 februari 2010 - 21:46
livarno

Livarno

Hm ik had ze op een vrij koude slaapkamer waar het s nachts wel eens onder 10 graden is geweest. Maar overdag zo'n 12-15 gr. Heb nu de helft ergens anders in huis staan waar het (heb net gekeken) 14 gr is.

En ze staan bij een raam zodat ze zoveel mogelijk licht krijgen.
zaterdag 20 februari 2010 - 22:00
Thanja

Thanja

Hmmm... zou toch moeten lukken met die slasoort. Nachttemperaturen onder de 10 zorgt wel voor groeistilstand, maar niet zoals jij beschrijft.

's Winters duurt het wel veel langer, ook met milde temperaturen. Misschien heeft het toch ook met de hoeveelheid licht te maken dat het allemaal wat langzamer gaat. Ik zou ze gewoon lekker laten staan. Ik denk dat als de temp eenmaal omhoog gaat en er meer (zon)licht is, dat het dan vanzelf wel goed komt met de sla.


zaterdag 20 februari 2010 - 22:06
livarno

Livarno

Tnxs voor je advies Thanja. Ik zie het voorlopig maar even aan.... en ik laat tzt nog wel even weten wat er van geworden is...
gr
Anja
zaterdag 20 februari 2010 - 22:13
hugo

Hugo

livarno,, al doende leert men,, niet te vlug opgeven,, ook bij mij lukken niet alle plantjes, vandaar dat ik altijd een 25 potjes zaai om er 15 stevige over te houden,, zal proberen om elke week een foto te plaatsen, zo kun je de groei ook volgen,,

als je in potten teelt, een schaal onderzetten en water geven in de schaal, niet op de plant zo voorkom je rotting van de krop

grpetjes
maandag 22 februari 2010 - 17:03
hugo

Hugo

en hier dan zoals ze er vandaag uitzien

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
woensdag 3 maart 2010 - 12:27
livarno

Livarno

Hugo,
Leuk dat je weer een foto plaats. Zo kan ik aan de hand van jou plantjes een beetje zien of mijn plantjes wel goed gaan.
Bij mijn plantjes zitten er nu drie blaadjes aan. Dus zit toch enige groei in.

Groetjes
Anja
woensdag 3 maart 2010 - 19:40
an

An

Hoi Hugo ziet er goed uit een voor beeld voor velen ,en zeker voor mensen die in pot zaaien.(zoals ik)
Komt het water wel goed bij de wortels als je op het schoteltje water giet?
Mag het ook gewoon op de aarde,heb namelijk niet zoveel schoteltjes.

Ik heb vorige week 1 mrt ,4 seisoenen sla,7 wonders sla ,en butterkopff gezaaid is nog niet op gekomen ,nu ik goed keek zie ik wel iets komen.

wanneer mogen ze naar buiten ?
Ik weet dat ik nog even moet wachten hoor (zoals ze bij jou op de latste foto staan of later en is dat al in maart of april heb een koude plastic serre kas) zie mijn foto paprika zaailingen).
tips van je zijn welkom want ik weet van vorig jaar of het jaar daar voor dat jij mooie en een goede oogst had met sla in potten.

gr an
donderdag 4 maart 2010 - 09:50
JovanDreumel

JovanDreumel

I.p.v. Schoteltjes kun je ze allemaal in een bakje zetten. Dat is handiger, want dan geef je ze allemaal tegelijk water. Watergeven vanonder is beter. Je giet de grond niet vast en minder last van schimmelvorming bovenop. Zo heb ik van afval aluminiumplaat schalen gemaakt, de randen omgezet en in de hoeken afgedicht met kit. Dit gaat weer jaren mee. De opstaande randen zijn niet hoger dan 1 cm. Dus kan ik ze ook gerust buiten zetten. Er blijft nooit teveel water bij de planten.
donderdag 4 maart 2010 - 10:20
Thanja

Thanja

Ik doe iets dat vergelijkbaar is met de manier van Jo: ik heb de zaailingen op een dienblad met een klein randje. Ik kan er max 16 p9-potjes op kwijt, dus als je echt al grote bloempotten hebt, is het niet handig, maar voor zaaitrays en kleine potjes wel!

donderdag 4 maart 2010 - 15:35
an

An

Maar wil er straks buiten in een grote bloembak zetten en daar gaat het water van onder er niet zo gauw in(in bloempotjes wel maar bakkken niet)

gr an
donderdag 4 maart 2010 - 15:35
an

An

Hoi Ernstine ik heb de zelfde rekken maar die zaten bij mijn plastic kasje
zie foto
[afbeelding verwijderd niet-https]
hier zie je ook die rekjes
gr an
donderdag 4 maart 2010 - 21:55
JovanDreumel

JovanDreumel

@Ernestine

Het is :
Meloenpeer = Solanum muricatum
donderdag 4 maart 2010 - 22:26
an

An

zien er goed uit ernstine ,die kan je daar op dat stuk grond wel makkelijk kwijt dacht ik zo.

kan je die rekjes niet los verkrijgen bij een tuincentra of zo?
succes
donderdag 4 maart 2010 - 22:34
Lorie

Lorie

Fijn om de evolutie mee te volgen Hugo!
zondag 7 maart 2010 - 09:51
Linneke

Linneke

Ik heb denk ik ene probleem met de mijne...
Groeid met 1dunne stengel omhoog met 2 blaadjes aan is dat normaal ???
woensdag 10 maart 2010 - 20:11
Jorg

Jorg

Hebben je slaplantjes voldoende licht?
woensdag 10 maart 2010 - 20:29
Linneke

Linneke

Ja ze staan in een miniserre in de veranda ...
woensdag 10 maart 2010 - 20:34
hugo

Hugo

je plantjes voorzichtig in afzonderlijke potjes planten tzodat de blaadjes nog juist bovenzitten en dan gewoon in de veranda zetten, niet in je kweekserre,, dat het 's nachts wat kouder is kan helemaal geen kwaad,, licht bij een temperatuur van 10 à 15°C is meer dan genoeg

groetjes
woensdag 10 maart 2010 - 20:43
Linneke

Linneke

Heel heel erg bedankt ! ga ik proberen xxxx
woensdag 10 maart 2010 - 20:44
hugo

Hugo

zoals ze er vandaag bijstaan

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
vrijdag 12 maart 2010 - 12:51
an

An

zien er goed uit hugo
hoop dat ze bij mij ook worden

gr an
vrijdag 12 maart 2010 - 13:44
FransNL

FransNL

Sla kan bij lage temperaturen heel wat hebben al verwacht je dat niet omdat de planten vooral uit water bestaan. Ieder jaar kweek ik zelf slazaad door een paar kroppen sla te laten doorschieten. Omdat ik dan toch veel te veel slazaad heb zaai ik dat al ergens in januari gewoon uit. Met een mestvork , of hoe noem je zo'n riek met omgebogen tanden , kras ik dan wat door de bovenlaag van mijn tuin. Over ongeveer een vierkante meter strooi ik dan wat slazaad uit waarna ik de grond nog eens door elkaar kras om de zaden weer een beetje te bedekken. Sla is een lichtkiemer en zelfs de zaadjes die boven blijven liggen ontkiemen nog als het maar vochtig genoeg blijft. Al vroeg in het jaar komen dan al plantjes uit en de nachtvorsten die je in het voorjaar blijft houden doen er geen kwaad aan mits het niet al te hard vriest. In april kan ik dan al sla oogsten van de plantjes die ik dan uitdun. De mooiste plantjes zet ik ergens apart uit zodat ze meer plaats hebben en kunnen uitgroeien tot een echte slakrop. Alleen dit jaar heb ik zoiets niet kunnen doen door deze rare winter. De grond bleef gewoon te lang bevroren en daarom heb ik maar wat zaden in een kweekbakje gelegd. Hieronder drie verschillende soorten sla al is dat onderscheid tussen de soorten nu nog moeilijk te zien.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 12 maart 2010 - 17:20
an

An

ziet er goed uit frans ,kan je trots op zijn
gr an
vrijdag 12 maart 2010 - 21:49
hugo

Hugo

zoals ze er vandaag bijstaa, in de veranda



[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
woensdag 24 maart 2010 - 08:27
Lorie

Lorie

Zien er heel lekker uit!
Je zou er bij wijze van spreken rechtstreeks een hapje van nemen.

Nu nog zorgen voor een lekkere dressing!
woensdag 24 maart 2010 - 09:38
an

An

Hoi Hugo die van jou zien er goed uit super.
hoop dat de mijne er ook zo uit gaan zien
mijne lijken op die van frans
woensdag 24 maart 2010 - 11:44
Marij

Marij

heb ook een probleem met de mijne en aangezien hier slakenners zitten
heb ze zondag 13 maart gezaaid en er komen schone grote stengels van met twee blaadjes (had opt net gelezen dat ze twee weken moesten staan eer te verspenen)
maar vorige dinsdag waren ze ineens allemaal kapot ze gaan slap hangen en verdrogan precies, ze krijgen twee keer per dag water
dus voorlopig geen sla hier

weet soms iemand hoe dit komt??

alvast bedankt
vrijdag 26 maart 2010 - 18:51
Jorg

Jorg

Misschien verbrand door het felle zonlicht?/
vrijdag 26 maart 2010 - 19:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ben net trug uit Aveve en heb eens rondgekeken.
Die rekjes kun je daar ook kopen:P
En nog compost tafels enzo.
groetjes
zaterdag 27 maart 2010 - 16:32
hugo

Hugo

aan deze ga ik dus beginnen,, hoop dat je wat hebt gehad aan de afbeeldingen om de groei te volgen

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
maandag 5 april 2010 - 19:09
livarno

Livarno

Wow , jummie...

Bij mij is het helaas niet gelukt. Maar ik probeer het nog wel eens weer. En dan zoals je adviseert met platte drinkbakjes eronder. Die had ik niet...en er zaten ook geen gaatjes onder de potten.. Maar denk wel dat dat beter werkt.

Tnxs voor het laten zien van je mooie plantjes... ziet er super uit!

Gr
Anja
maandag 5 april 2010 - 20:01
Jorg

Jorg

Hier is gisteren ook de eerste kropsla geoogst. Opgekweekt in de kas, snel groeien deed de sla niet met de temp. in de winter maar het zijn mooie volle kroppen geworden.
maandag 5 april 2010 - 20:46
Lorie

Lorie

Tof Hugo!
Dus nu ga je de kropjes al eten?
Of wacht je nog?

maandag 5 april 2010 - 21:28
hugo

Hugo

Lorie, de eerste lag vanavond op het bord, samen met het laatste witloof en groentemacedoin en een lekker aardappelkroketje erbij

groetjes
maandag 5 april 2010 - 21:48
an

An

hoop dat het goed gesmaakt heeft.

mijn sla plantjes zijn mislukt
ga nieuwe zaaien maar nu buiten,in mijn plastic kas.
groetjes an
dinsdag 6 april 2010 - 08:24
Fons

Fons

In navolging en ongeveer gelijktijdig van Hugo ook slaplantjes opgepot in potjes van 13cm in goede potgrond, stonden eerst in veranda en nu veertien dagen buiten.

Fons

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 april 2010 - 22:06
Marij

Marij

mmmm ziet er allemaal lekker uit
hoop da de mijne der ook zo lekker gaan uitzien

marij
dinsdag 6 april 2010 - 22:28
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ih-k heb eergisteren ofzo sla in een zaairay gezaait gaat erg goed.
Ze staan nu alemaal boven te piepen. Zo heb ik mooie blokjes als kluiten
zondag 4 juli 2010 - 16:13
an

An

ga vandaag of morgen ook maar weer eens proberen kleinduimpje en ijsbergsla
maandag 5 juli 2010 - 15:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon