menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten in zakken

zourky

Zourky

Beste tuinvrienden,
Twee jaar geleden had ik tomaten in grote bloempotten en dat viel goed mee ,ze stonden in zuiver compost eigen merk,verleden jaar heb ik het zelfde gedaan en dat was een ramp,bijna allemaal werden ze zwart,ik weet dat is een ziekte en toch geen,maar ja ze hadden het.Nu zou ik dit jaar ze eens willen planten in zakken potgrond,die zakken die men verkoopt voor bloemen,ik zou de grote zakken nemen van 70 liter en dan twee planten per zak ze staan wel in een serre,maar in de serre lopen voor het ogenblik 17 cavia's het is een serretje van 3X4 en omdat de cavia's daar poepen en plassen zet ik liever niets in volle grond.
Nu is mijn vraag zijn er onder jullie die het al geprobeerd hebben met zakken teelaarde of is daar een gebrek aan voedingstoffen voor tomaten(eens beter weer gaan de cavia's terug in de volière,nu zitten ze er maar om te overwinteren
dinsdag 16 februari 2010 - 11:08
printemps

Printemps

Bij Aveve verkopen daarvoor speciale met aarde gevulde zakken

Heb er zelf geen ervaring mee

Maar het ene jaar is het andere niet voor het telen van tomaten
Heb ook al een paar jaar verschillende resultaten gehad
Bij mij misschien ook een paar keer een verkeerde keuze van ras gehad maar weet het niet zeker,mogelijk ook ander weertype (ik teel ze op het terras)

mvg
dinsdag 16 februari 2010 - 11:15
zourky

Zourky

Bedankt voor jullie snel antwoord welk ras ik verleden jaar had weet ik niet meer ook niet van twee jaar terug,nu zal ik het eens opslagen in de PC bij alles over tuin, vijf dagen geleden heb ik er gezaaid in de veranda in een bloempot daar is het altijd zo een 15 graden de soort dit jaar is pyros F1 een ras met goede ziekteresistentie en ook geschikt voor buiten teelt,dat staat op het zakje ?
Over de compost(eigen merk) daar gaat alles in gras snoeisel van de haag,klein takken wel door de hakselaar,en alle keuken afval ook van tomaten,zelfs de slechte tomaten en alle planten delen, mest van de kippen,vogels alles gaat er in.Misschien is dat de reden van het vele neusrot van verleden jaar,nu dan met de zakken potgrond zal het misschien beter zijn,ik houd jullie op de hoogte
groetjes Richard
dinsdag 16 februari 2010 - 12:08
Pieter

Pieter

Neusrot is inderdaad een fysiologische aandoening. Kalkgebrek, maar ook teveel aan stikstof of een slechte waterhuishouding.
Rechtstreeks in zakken potgrond planten gaat prima en bijbemesten doe je gewoon via de watergift. Desnoods een venturi op je gietdarm aansluiten.
Maar waarom zou je niet kunnen planten in je serre? Die cavia's zullen de grond goed bemest hebben En werk er desnoods een beetje potgrond doorheen, maar dan zal je tenminste niet zoveel zakken nodig hebben.
dinsdag 16 februari 2010 - 12:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon