menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaden bewaren

Ga naar meest recente reactie

Marij

Marij

als je een zakje zaden opent moet ik dan alles opgebruiken
of mag ik de rest bewaren in een glazen potje?
zijn de zaden dan nog goed?
zondag 14 februari 2010 - 18:39
Thanja

Thanja

Zaden zijn langer dan 1 jaar kiemkrachtig, mits je ze goed bewaart. Je kunt het zakje weer dichtvouwen en wegzetten op een koele, droge plek. Bijvoorbeeld een schoenendoos.
Een glazen potje is niet zo'n goed idee, omdat het er al snel warmer wordt. En met de deksel erop kan het ook wat vochtig worden. En dat is niet goed voor de zaden.

Zelf gebruik ik plastic gripzakjes. De zaden bewaar ik in een doos, die het hele jaar door door het huis zwerft op zoek naar de meest droge en koele plaats.

zondag 14 februari 2010 - 19:10
an

An

Hoi Thanja,
Ik heb ook plastic grip zakjes maar in principe is dat de zelfde werking als een glazen fles alle bij zijn ze lucht dicht en kunnen allebei vochtig worden van binnen als ze luchtdicht verpakt zijn,
alleen papieren zakjes niet wat die absoberen vocht.
gr an
zondag 14 februari 2010 - 21:05
Thanja

Thanja

Als je ze daarna donker en koel wegzet, heb je met gripzakjes geen probleem, hoor! En de zaden moeten natuurlijk goed droog zijn als je ze in het zakje doet.
Uit een gripzakje haal je zoveel mogelijk lucht, waardoor er minder kans is op condens (want er wordt te weinig lucht verwarmd). En dat gaat heel erg lastig in een glazen potje.

maandag 15 februari 2010 - 08:08
Renata75

Renata75

Ik bewaar ze gewoon in het originele zakje, dat vouw ik een paar keer om en zet het dan met een paperclip vast. Vervolgens stop ik ze in een plastic bak die ik in de schuur zet. Werkt prima en ik heb zo altijd de zaaiaanwijzingen bij de hand. Vooral dat laatste is voor mij erg handig
donderdag 18 februari 2010 - 15:19
garfield

Garfield

Ik bewaar het ook net als Renata in het originele zakje met paperclips. Ik maak altijd de onderkant van het zakje open, zodat ik naam en houdbaarheidsdatum nog kan zien.
donderdag 18 februari 2010 - 20:30
Marij

Marij

bedankt voor de vele reacties

zal ze in de zakjes houden is idd handig voor de "handleiding" nog bij te hebben

thx iedereen
vrijdag 19 februari 2010 - 08:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon