menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorkiemen erwten

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Misschien een domme vraag .... maar hoe zit dat nou eigenlijk met erwten. Ik heb sugar snaps voorgekiemd en in de grond gestopt... zie foto. Heb het spruitje naar boven gestoken en erwt in de grond. Maar begin nu te twijfelen of het spruitje de wortel is of dat het het plantje is. Als het de wortel is moeten ze allemaal net andersom in de grond. Heb het idee dat de spruitjes allemaal de grond weer opzoeken... cq ombuigen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Andere vraag betreft erwten die niet kiemen. Ik heb een aantal erwten erbij (waverex) die ik al een week vochtig hou en warm wegzet maar die maar niet willen kiemen. Het huidje is inmiddels wel zacht. Heb ze vanavond toch maar in de grond gestopt .... ben bang dat ze gaan rotten als ik ze nog langer in het water laat staan. Zie foto. Vraag is dus... wat is het beste... wel - niet poten?

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 8 februari 2010 - 18:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Wat je ziet kiemen is het plantje, dus dat is goed. Ik zou inderdaad de erwten niet langer laten weken. Je hoeft niet te weken totdat ze kiemen. Juist beter van niet omdat het kiemplantje erg teer is en je daar beter niet aan komt.
maandag 8 februari 2010 - 18:29
livarno

Livarno

Ah... mooi. dus dan is het zo toch goed. Vind het zo raar dat die plantjes niet rechtop naar het licht gaan maar om het erwtje zelf lijken te kronkelen alsof ze de grond zoeken. Maar dat gaat wel goed komen dus.
En de temperatuur.... ik heb ze nu op een slaapkamer staan waar het ongeveer 15 gr is, is dat goed?
maandag 8 februari 2010 - 19:26
leeuwtje

Leeuwtje

Ik denk juist dat je ze toch op de kop in de grond gestopt hebt. Want dat groene wat je ziet daar komen de kiemblaadjes uit of als het zaadhulsel er al afgevallen is zijn dat al de kiemblaadjes. Maar waarschijnlijk doet de natuur straks gewoon zijn werk en komt dat vanzelf naar boven, mits er niet teveel grond op ligt.
maandag 8 februari 2010 - 19:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

null http://74.125.77.132/search?q=cache XuuLmne2mAJ:www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2001127_cndpclipsb41_erwt01+kiemen+erwt&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Batdah en Leeuwtje hebben helemaal gelijk. Kijk maar naar dit mooie filmpje, als de link werkt.
maandag 8 februari 2010 - 19:54
Detuinenindemen

Detuinenindemen

http://74.125.77.132/search?q=cache XuuLmne2mAJ:www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2001127_cndpclipsb41_erwt01+kiemen+erwt&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
ehhh...nu dan?
maandag 8 februari 2010 - 19:55
Detuinenindemen
maandag 8 februari 2010 - 19:55
livarno

Livarno

Link werkt niet...maar geloof het zo ook wel...

Ik ga ze direct omzetten... met pincet... en ja heel voorzichtig...

Tot zo
maandag 8 februari 2010 - 19:57
livarno

Livarno

Zo.... klaar.... heb ze even geholpen (de erwtjes)...hoeven ze daar geen energie meer insteken.
Mooi eigenlijk he... dat je aan de wijze van groeien al kan zien dat t niet klopt...

En......superhandig dit forum ... !!! Bedankt voor de snelle antwoorden!


btw ...temp 15 gr is goed?

NB Kon het filmpje helaas niet zien...ook niet als ik naar schooltv surf...
maandag 8 februari 2010 - 20:34
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Thanja dank je wel voor het aanklikbaar maken. Het is heel leuk om te zien.
maandag 8 februari 2010 - 20:56
livarno

Livarno

Ja vind ik ook... heb ook net wat filmpjes gezien...van de erwten en bloemkool...erg leuk...tnxs
maandag 8 februari 2010 - 21:02
Thanja

Thanja

Graag gedaan hoor! Ik was wel nieuwsgierig naar het filmpje.

maandag 8 februari 2010 - 21:06
Mandy

Mandy

Leuke filmpjes Thanja.

Bij mij staan de doperwten ook voor te kiemen. Vandaag de laatste dag (3) en morgen zaaien.
De capucijners zijn morgen ook klaar om gezaaid te worden..... die hebben 72 uur tussen nat tissue gelegen en kunnen de grond in.....

maandag 8 februari 2010 - 21:32
Thanja

Thanja

@ Mandy: alle eer gaat naar Detuinenindemen, hoor! Ik heb de url alleen maar aanklikbaar gemaakt

maandag 8 februari 2010 - 21:51
Mandy

Mandy

Detuinendeindemen, ook bedankt, sorry ik was je gepasseerd
maandag 8 februari 2010 - 22:05
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou dat geeft niets hoor, het gaat toch om het leuke filmpje!
maandag 8 februari 2010 - 23:05
Mandy
maandag 8 februari 2010 - 23:07
livarno

Livarno

Er staan ook filmpjes van andere groeiende planten/zaden op...bijv bloemkool, spruiten. Zijn ook leuk om te zien. Ik heb de link onder mijn favo's opgeslagen. Altijd handig. Ik verbouw dit jaar nl best nogal wat groenten die ik nog niet eerder heb gehad... dan wel goed om te weten wat je kan verwachten.

Groetjes
Anja
dinsdag 9 februari 2010 - 07:39
Mandy

Mandy

Erg handig he? ik heb ze ook gezien....
dinsdag 9 februari 2010 - 11:50
ev121a

Ev121a



ik heb de peulen in potjes gezet 3x erwten in een potje ze staan boven op een slaapkamer.
Deze week zet ik ook de tuinbonen in een potje met potgrond daar doe ik er maar 1 in een potje.
dit doe ik ieder jaar en zet ze in de kas als ze ontkiemt zijn

addie
dinsdag 9 februari 2010 - 16:18
livarno

Livarno

Ik heb net 56 sla plantjes in bekertjes gezet. Veeeeeel te veel ...en ik dacht dat ik zo zuinig gezaaid had.. Naja maar zien of ik wat kan uitdelen straks. En zal ook nog wel wat mislukken als ik ze naar buiten doe....


anja
dinsdag 9 februari 2010 - 19:43
Mandy

Mandy

Lekker voor de kipjes
dinsdag 9 februari 2010 - 20:23
livarno

Livarno

Ach ja... is ook weer waar.... komt wel op dus
dinsdag 9 februari 2010 - 20:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon