menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenten voorzaaien binnenshuis

Ga naar meest recente reactie

greyman

Greyman

hall,

Heb al enkele jaren problemen met het voorzaaien van groenten in bakjes die ik in de garage zet.
Steeds hebben de groenten hele lange stengels en maar een klein blad op het uiteinde, wat doe ik verkeerd
Zaai in plastieken bakjes met doorzichtig deksel, vb sla en kolen
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groenten

zondag 31 januari 2010 - 15:53
Patrickvk

Patrickvk

Naar mijn bescheiden mening is dat volledig te wijten aan een gebrek aan licht.
zondag 31 januari 2010 - 16:13
greyman

Greyman

we zetten ze nogtans voor de ramen in de garage, gaan ens proberen van ze op de vensternak te zetten in de keuken
Had in het forum gezien dat sommige de bakjes in een handdoek rollen, dan is er helemaal geen licht ?

Bedankt voor de info

groeten
jean
zondag 31 januari 2010 - 17:13
christa

Christa

Hallo,

Dit heb ik ook voorgehad, dit heet rek of fileren en zou komen door teveel warmte en te weinig licht inderdaad.
Eens de zaadjes worteltjes hebben moeten ze op een koelere plaats, zaden hebben warmte nodig om te kiemen, en licht om te groeien.

Groetjes christa



http://www.hobbysite-christa.nl/tuinindex.html
zondag 31 januari 2010 - 17:26
Patrickvk

Patrickvk

Zijn dit zaailingen die je onlangs gezaaid hebt Jean?
Wat heb je gezaaid dan?
Die handdoek is juist maar om de kieming te bevorderen, zodra de zaadjes boven komen piepen moet die natuurlijk weggenomen worden.
zolang de zaadjes niet opgekomen zijn is het altijd donker omdat die zaadjes bedekt zijn met laagje aarde.
Het aantal uren licht is wel nog kort hé deze tijd van het jaar??

Mvg
Patrick
zondag 31 januari 2010 - 17:30
greyman

Greyman

heb ze verleden week gezaaid, is sla en zomer bloemkool, heb ze nu in de living gezet in de erker met veel licht en temperatuur van 22 graden

groeten
jean
maandag 1 februari 2010 - 11:05
Patrickvk

Patrickvk

Ik zou opnieuw zaaien en van zodra je de zaadjes ziet kiemen ze op een koelere plaats zetten met maximaal licht. ( 22 graden in stand houden is echt wel te veel na kieming)
Laat je iets weten Jean?

Mvg.
Patrick
maandag 1 februari 2010 - 11:56
greyman

Greyman

Zal het proberen, en ik laat je weten hoe het gegaan is

bedankt voor de info

groeten
jean
maandag 1 februari 2010 - 15:21
ev121a

Ev121a



IK begin te zaaien begin januarie op een slaapkamer in boterkuipjes
op het zuiden kiem ik de sla voor door de zon en het licht is daar een
goede tempera tuur maar daarna als ze verspeent zijn gaan ze naar een andere
kamer op het noorden daar krijgen ze wel minder licht maar dat is voor sla en kolen niet zo erg.
De tomaten en paprika laat ik op het zuiden staan daar blijft het warmer en vochter om sat ik daar de was droog.
Hetvoorzaaien doe ik al jaren zo het geeft meestal een goed resultaat maar je moet wel iedere keer draaien de planten en ook het zaaibakje en regelmatig
water geven .


sucses addie
maandag 1 februari 2010 - 16:58
Lorie

Lorie

Dit is voor de kas dat jullie nu al voorzaaien, denk ik?

Ik wil paprika en tomaat om buiten uit te planten zaaien, begin ik daar ook al aan?

woensdag 3 februari 2010 - 10:28
FransNL

FransNL

Ik zaai voor buitenteelt bestemde paprika's en tomaten altijd ergens in de eerste week van maart . Vooral voor tomaten heeft eerder zaaien geen zin weet ik uit ervaring want de planten kun je toch pas rond half mei in de vollegrond zetten. Eerder zaaien geeft weinig of geen tijdwinst voor de eerste oogst maar wel een hoop gesukkel.Paprika's groeien langzamer en ook het kiemen van de zaden duurt langer dan tomaten. Die zou je eerder kunnen zaaien maar ook daar begin ik zelf pas mee in de eerste week van maart en dan zijn ze nog ruim op tijd.
woensdag 3 februari 2010 - 11:12
Lorie

Lorie

Dank je Frans voor een antwoord waar ik heel wat aan heb!
Dus nog ff wachten voor buitenteelt is de boodschap.
Ok, dan ga ik alvast aan het plannen !
woensdag 3 februari 2010 - 11:20
FransNL

FransNL

Hou er wel rekening mee Lorie dat je voldoende ruimte moet hebben op een vooral lichte en redelijk warme plaats . Je zult ze moeten oppotten dus hou er rekening mee dat ze naarmate ze gaan groeien ook steeds meer plaats gaan innemen. In april zul je ze , afhankelijk van het weer , vaak al overdag buiten kunnen zetten maar 's nachts zullen ze meestal toch weer naar binnen moeten.

Zelfs begin april zaaien is voor buitentomaten nog op tijd en dat geeft ook minder bijkomend werk . Alleen zullen de eerste tomaten dan wel wat later rijp zijn. Ik deed dat tot voor enkele jaren nog zo en ik weet dat Jo ze nog ieder jaar zo kweekt. Maar ik denk dat Jo zelf daar wel wat over wil vertellen.
woensdag 3 februari 2010 - 12:19
Lorie

Lorie

Heb grote raam in keuken en raam tot op grond in living, dus daar komen ze dan te staan.
woensdag 3 februari 2010 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon