menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodem leven

Ga naar meest recente reactie

Knutselaar

Knutselaar

Hoi

Ik heb nu een jaartje of 8 een groeten tuin .
In deze tuin werk ik nu het derde jaar met mycorrhiza schimmels.
Deze schimmel maakt via fotosynthese de nodige koolstofverbindingen en voedt daarmee op haar beurt de schimmel.
Beide partners profiteren van elkaar en dat is dan ook de reden waarom meer dan 99% van alle planten een dergelijke symbiose aangaat.
Deze schimmels groeien in en om de plantenwortel.
Vanuit de wortel groeien zij in de grond en maken een dicht netwerk van fijne schimmeldraden.
Hierdoor wordt het wortelstelsel vergroot, waardoor de opname van water en mineralen zoals fosfor, kali en sporenelementen wordt verbeterd.
De schimmels kunnen bodemporiën bereiken die te klein zijn voor plantenwortels en kunnen gebonden elementen voor de plant beschikbaar maken.
Nu heb ik echt goed kunnen oogsten al 2 jaar en heerlijk van smaak veel lekkerder dan de jaren er voor op de klei grond zonder de mycorrhiza schimmel.
Ik geef alleen nog water aan me grond met bacterieen.
Deze bacterie is een grondverbeteraar met grote hoeveelheden rhizosfeer ( wortelomgeving ) bacteriën, die stikstof binden, fosfaat vrijmaken en mineralen terugwinnen uit de afbraak van organische stof.
Dit geschiedt door geselecteerde stammen van bacillus en streptomyces bacteriën en trichoderma schimmels.
Bacto bevat de natuurlijke stof myconate welke de ontwikkeling stimuleert van de toegevoegde endomycorrhiza sporen.
De gezamenlijke werking van de bodembacteriën en schimmels bevorderen de gezondheid van planten doordat de bodemvruchtbaarheid en de beschikbaarheid van mineralen op een natuurlijke manier toeneemt.
Dit jaar gaat denk me beste jaar worden tot nu toe.
Ik wou dit ook kwijt aan jullie om meer info te geven op het forum.
Hoop dat jullie der wat aan hebben.

Tot snel groetjes de knutselaar




maandag 25 januari 2010 - 19:32
FransNL

FransNL

Mycorrhiza schimmels hebben hun nut in de plantenwereld maar ik ben bang dat de beginnende tuinliefhebber door dit wel al te enthousiast verhaal verleid kan worden om onnodige middeltjes te gaan kopen. Dit soort hele dure middeltjes blijkt vooral zeer goed werkzaam te zijn voor de portemonnaie van de fabrikant die ze aanbiedt.
dinsdag 26 januari 2010 - 01:26
Jorg

Jorg

Eens met de hierboven beschreven argumenten. Het effect is in sommige gevallen verwaarloosbaar en niet op elke grond soort en samenstelling hetzelfde.

Een zoektochtje op internet laat al zien dat vooral op sites van fabrikanten gepleit wordt voor toevoeging van deze schimmel maar uit onderzoek blijkt dat dit zeker niet altijd nodig is: Voor meer informatie: http://edepot.wur.nl/14767
dinsdag 26 januari 2010 - 12:33
JovanDreumel

JovanDreumel

En als het waar zou zijn en je maakt voedingstoffen alleen maar vrij in de bodem en de planten nemen dit op dan maak je de grond alleen maar armer. Je zult toch ook voedingstoffen moeten toedienen. Ook wij behalen zonder de toevoeging van de schimmels en bacteriën smaakvolle groenten met een goede opbrengst. Ook wij weten, dat sommige gewassen die schimmels nodig hebben om goed aan te slaan. B.v. beuken. Dacht je dat in onze grond geen schimmels en bacteriën zitten, die hun werk doen? Dan zou onze mest alleen maar ophopen. Dat gebeurt niet want die wordt door deze organismen afgebroken tot mineralen. Dit het het mineralisatieproces.
In een grond met goede structuur en zuurgraad verloopt dat proces keurig jaar in jaar uit. En planten nemen alleen ionen van opgeloste mineralen op.

Deze schimmel maakt via fotosynthese de nodige koolstofverbindingen en voedt daarmee op haar beurt de schimmel.
Deze zin schept alleen maar verwarring, want schimmel doen niet mee aan de fotosyntese. Daar is bladgroen voor nodig.
dinsdag 26 januari 2010 - 17:16
Knutselaar

Knutselaar

Hoi tuinders

Ik hou me gewoon aan de opgegeven hoeveelheden die de winkel opgeeft en voeg daar 1 maal in de twee weken bacto toe
Al me planten zijn mooi donker groen en hebben een stevig wortel gestel
Ze hebben veel minder last van na een uitdroging in de zomer als je blad is gaan hangen is het niet gelijk geel
IK gebruik voor in me kas deze voedings tabletten zo wel in de grond als in me potten
http://www.bio-sannie.com/nl/bio-sannies-produkten/buffertablets-nl.html
Met een klein beetje schimmeltjes per pot en ook bewateren met bacto elke 2 weken
Deze koop ik bij de zelfde winkel
Schimmels

http://www.bio-sannie.com/nl/bac-biologische-voeding-nl/bac-mycorrhiza-schimmels-nl.html

Bacto

http://www.bio-sannie.com/nl/bio-sannies-produkten/bio-sannie-bacto-nl.html

Toen ik er mee begon ben ik eerst goed ingelicht en begeleid door bio-sannie
En nu heb elk jaar dikke groete en aardappel oogsten
me kas doet het ook uitermate goed dus ik ben dik te vrede en ga zeker dit jaar het ook gebruiken

De groenegroeten knutselaar
dinsdag 26 januari 2010 - 18:32
Knutselaar

Knutselaar

Me perzik boom staat niet op me groeten tuin
Maar goed dat je het zegt dan injecteer ik over een maand me grond met micor
En dan bewater ik die ook met bacto bij wedden dat me boom weer helemaal goed gaat komen
Maar bedankt voor de tip

Gegroet de knutselaar
dinsdag 26 januari 2010 - 18:44
Jorg

Jorg

Je 'plaatsgenoot' zal blij zijn met de reclame die je hier maakt knutselaar ...
dinsdag 26 januari 2010 - 19:21
Rita1960

Rita1960

Knutselaar.. jammer van al dat geld, kun je beter aan Haiti geven.

Een gezonde bodem geeft en heeft genoeg bodemleven en heeft geen toevoegingen nodig,
maar ja, spuiten tegen ziekten met vergif.. vergiftigd tegelijkertijd het bodemleven...
Op tijd oude mest erover en genoeg (of kunstmest met structuurverbeteraar o.a. halfvergaan stro/gras/hooi) geven aan de grond de voeding die het nodig is om de groenten enz...te laten groeien.

Of te wel wat je eraf haalt (in de vorm van groenten/bloemen enz) moet je weer toevoegen en dan blijft de balans in evenwicht en kun je een leuke opbrengst verwachten..

Oh ja, wat zijn i.h.n. bacto's???

groetjes,

Rita
dinsdag 26 januari 2010 - 20:25
Knutselaar

Knutselaar

Hoi mede tuinders

Ik ben een echte tuin liefhebber en die 100 euro kan me me reet roesten voor een mooi uitziende siertuin thuis en een groeten tuin op het tuinen complex
En ik stop wel wat meer geld in me tuin als er uit komt komt omdat ik het graag doe
en het beste er uit wil halen op een zo veel mogenlijk biologische manier
En niet met kunst mest troep enz enz
Mijn ervaringen op deze manier zijn uitstekend en dat wou ik wel kwijd
Me perzik boom bespuiten met schimmelbestijding doe ik liever ook niet maar anders gaat hij dood en dat wil ik hele maal niet en dat is dan ook het enigste wat is aan chemi zou gebruiken
Schimmel besteid ik met heermoes thee en niet met gemie
Maar ach

Tot snel de knutselaar
dinsdag 26 januari 2010 - 22:44
Eve

Eve

Heermoes thee? Kunt ge dat eens uitleggen? Tegen welke ziekte is dat?

Groetjes,

Eve
dinsdag 26 januari 2010 - 22:51
FransNL

FransNL

Voor Google blijft niets verborgen.
Soms is het verdomd interessant sites te vergelijken.

Door forumlid knutselaar in topic aangegeven link:
http://www.bio-sannie.com/nl/bio-sannies-produkten/buffertablets-nl.html
Vergelijk eens met:
http://www.sanniesshop.com/buffertablet-p-736.html

Tweede door knutselaar aangegeven link:
http://www.bio-sannie.com/nl/bac-biologische-voeding-nl/bac-mycorrhiza-schimmels-nl.html
Vergelijk eens met:
http://www.sanniesshop.com/bacschimmels-p-693.html

Derde door knutselaar aangegeven link:
http://www.bio-sannie.com/nl/bio-sannies-produkten/bio-sannie-bacto-nl.html
Vergelijk eens met:
http://www.sanniesshop.com/sannies-bacto-p-668.html
woensdag 27 januari 2010 - 00:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Op een zak kunstmest (Volgens het meststoffenbesluit) is het verplicht te vermelden wat er in zit. Dat wordt gecrontroleerd. Gebeurt dat hier ook? En dan nog is het een zeer kostbare aangelegenheid.
woensdag 27 januari 2010 - 10:17
Jorg

Jorg

Inderdaad frans, dat was ook de strekking van mijn post
woensdag 27 januari 2010 - 11:34
Rita1960

Rita1960

Yo, en om reclame te maken voor het een of ander product.. gelieve eerst contact op te nemen met de webmaster Kurt! ( of verkoop je het zelf??)

groet'n

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 19:13
FransNL

FransNL

Ach wat heet reclame Rita . Reclame wordt het pas als het produkt bruikbaar is voor een doelgroep en dat is het op dit forum zeer zeker niet. Buiten dat het belachelijk duur is bestaat een universeel produkt voor alle planten gewoon niet en dat weet (bijna) iedereen. Zo stellen bijvoorbeeld de hieronder afgebeelde planten ieder hun eigen unieke eisen .

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Mocht de keuze van een of beide hier getoonde planten enige asociatie oproepen met het onderwerp van dit topic dan berust dat uiteraard op zuiver toeval .


woensdag 27 januari 2010 - 20:21
Rita1960

Rita1960

Frans, vertel mij wat.....

de prei, best zo veel mogelijk poep. Waar moet ik de ton legen? antwoord: 4e rij derde prei!
oeps en die 2e : vernietigen als 't ie wordt aangetroffen in een illegale kwekerij.

groet'n

Rita
woensdag 27 januari 2010 - 20:45
Jorg

Jorg

Kan je die plant op de 2e foto ook eten frans?
woensdag 27 januari 2010 - 21:05
Rita1960

Rita1960

't ja en lekker ruiken dat 'tie ook doet.. zo'n weeige zoetige smerige geur waar je vanover je nek gaat en het mooie ervan is.... met een ander soort gehalte aan de inhoudsstoffen kun je er ook kleding van maken of strooisel in de stallen voor de dieren
en wat het smerige eraan is.. jij en ik betalen de illegale stroomrekening hiervoor omdat de energiereuzen hun schade verhalen op de normale verbruikers.

Rita

woensdag 27 januari 2010 - 21:39
Knutselaar

Knutselaar

Hoi tuinders

Voor oordelen hebben tuinders altijd op en over elkaar
Maar als je dan iets tegen komt wat werkt moet je niet je ogen sluiten en domweg je klei grondje om blijven spitten
Bij mij heb ik twee vakken van de acht bewerkt met mycorrhiza schimmels en mijn resulaten waren verbluffend
Nog een link naar hoe belangrijk ze zijn voor onze tuinen
http://www.clm.nl/actueel/190108.html
Deze had ik ook gekocht maar is lang niet zo geconsentreerd en dan kost het echt te veel
http://webwinkel.servaplant.nl/27-tuin--en-kamerplanten/52/symbivit-90g-aanbieding.html

Succes en tot snel
donderdag 28 januari 2010 - 23:05
Jorg

Jorg

We zeggen niet dat de schimmels niet belangrijk zijn want dat zijn ze zeker. Maar de gezonde grond bevat voldoende schimmels, blijkt uit onderzoek. Daarnaast heeft niet elke plant dit specifiek nodig en zijn de kosten ook een belangrijke factor.

Maar ieder zo z'n ding, als we maar plezier hebben in tuinieren. Maak in het vervolg in ieder geval is niet zoveel reclame voor dat (je eigen) bedrijfje.
donderdag 28 januari 2010 - 23:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is allemaal beginstadium. Ken je de spreuk: "Kalk maakt rijke ouders, maar arme kinderen"?
Kalk breekt organische stof af en dat levert eerst ook voedingstoffen voor de plant, dus hogere opbrengst. Maar de grond wordt er door uitgeput vooral op zandgrond. De zonen erven de uitgeputte grond. Ook hier kwam men er na jaren achter, dat je de goede en niet teveel kalk op zandgrond moet gebruiken. De proeven, die genoemd worden zijn geen wetenschappelijke proeven en niet uitgestreken over meerdere jaren. Dit zijn geen vooroordelen, maar ervaringen. Dus wel door gaan met de proeven, maar niet te vroeg in praktijk brengen. Ik kan ook wel een arm veldje met groenten gaan bemesten en wedden, dat je verbaasd staat van de opbrengst!!
vrijdag 29 januari 2010 - 10:22
FransNL

FransNL

Is het niet een vooroordeel van je Knutselaar als je zegt dat tuinders op en over elkaar altijd vooroordelen hebben ?

Maar nog even dit . Het gaat blijkbaar niet meer zo best met de handel van de growshops in dit land. Ik zou je bijvoorbeeld zo een link kunnen geven naar een ex growshop die veranderde in een biowinkel nadat de wietafdeling op een ander adres werd verder gezet . De bio spulletjes waarmee beide bedrijfjes adverteren blijven echter exact gelijk en dat soort spulletjes blijken nu ineens volgens jou fantastische middelen te zijn geworden voor de hobbytuinder ? Dit zijn feiten , allemaal keurig achterhaalbaar en aantoonbaar via meneer Google met zijn ijzeren geheugen.

Ik denk dat er over het onderwerp van dit topic inmiddels genoeg gezegd is. Ik wil alleen nog even van de gelegenheid gebruik maken om ook voor mezelf eens reclame te maken. N.a.v. dit topic ben ik me eens gaan afvragen waarom ik altijd een succesvolle groentetuin heb zonder dat ik er een extra portie mycorrhiza schimmeltjes in stop. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het aan de lucht boven mijn tuin moet liggen. Die lucht ga ik nu inblikken en verkopen t.b.v. minder gelukkige hobbytuinders. Alvorens in te blikken steriliseer ik die lucht eerst door verhitting en noem het dan gebakken lucht. Voor jou is de eerste partij gebakken lucht die je bestelt gratis.
vrijdag 29 januari 2010 - 12:04
evadepeva

Evadepeva

Doe mij maar zo'n blik!

vrijdag 29 januari 2010 - 14:00
JovanDreumel

JovanDreumel

De verzendkosten zijn te hoog
vrijdag 29 januari 2010 - 18:38
Rita1960

Rita1960

Jo, dat gun je toch je tuin

vrijdag 29 januari 2010 - 19:41
Knutselaar

Knutselaar

Beetje snel op je teentjes ge trapt of zo fransje
Als jij het nou allemaal zo goed weet he vertel mij dan even wat ik aan me klei grondje moet doen om al die scheuren in me grond te voorkomen hartje zomer
Ook als ik het omgeploegt heb in het voorjaar en loop er ook niet op
Misscien heb ik ook dan nog wat aan je he fransje

de versnoeidegroeten de knutselaar
zondag 31 januari 2010 - 15:49
garfield

Garfield

Meneer, de knutselaar,

Wie is er nu op de teentjes getrapt? Als jij dit forum wilt gebruiken voor gratis advertenties heb jij het mis. Je kunt alleen gratis advies krijgen hier. Zoals niet zoveel taalfouten maken op jouw website. Je maakt daar net zoveel fouten als hier op het forum. In ieder geval succes met jouw handeltje in te dure schimmeltjes.
zondag 31 januari 2010 - 17:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon