menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mais zaaien in verschillende kleuren

Ga naar meest recente reactie

evadepeva

Evadepeva

Het leek me leuk om gekleurde mais te zaaien (blauw en rood) zodat we rose/blauwe popcorn kunnen maken. Alleen moeten deze uit elkaar staan in verband met het tegengaan van kruisen van de soorten. Heeft iemand enig idee hoe ver ze uit elkaar moeten staan??
maandag 11 januari 2010 - 21:48
garfield

Garfield

Mais is een gewas waar het stuifmeel via de wind overgebracht wordt. Je moet het dus heel ver uit elkaar poten of heel veel bij elkaar. Voor volkstuinders is het bijna onmogelijk om dat zonder hulpmiddelen te doen. Je kunt ook gewoon ieder jaar of om het jaar nieuw zaad kopen.
maandag 11 januari 2010 - 22:39
evadepeva

Evadepeva

Oei, dat wordt dus lastig..
Dan moeten we maar loten....
Is het een jaar houdbaar? De gedroogde korrels? Dan kunnen we het toch eens combineren.
Of een paar maisplantjes in de voortuin.. Ze zijn alleen niet erg decoratief, helaas. En in de voortuin heb ik minder zon. Ik ben in de buurt in ieder geval de enige met een moestuin.
dinsdag 12 januari 2010 - 09:07
evadepeva

Evadepeva

OOOOH. opluchting...
Ik heb 2 zakjes, daar zit zat in voor een aantal jaar... zo groot is het tuintje niet..
dinsdag 12 januari 2010 - 14:15
Pieter

Pieter

Bij mais kan kruisen wel degelijk invloed hebben op de kleur van de korrel, afhankelijk als de kleur door het endoderm of de pericarp wordt veroorzaakt.
woensdag 13 januari 2010 - 09:33
evadepeva

Evadepeva

Pieter: Zou je dit nog eens in eenvoudige taal willen uitleggen, ik begrijp het niet..
Dankjewel!!!
woensdag 13 januari 2010 - 10:50
Eve

Eve

Wij hebben eens twee verschillende varieteiten bij elkaar geplaatst. Resultaat: kolven met veel harde korrels verspreid tussen de goeie korrels, die wouden maar niet zachtkoken. Geen idee of dat bij popcorn nog altijd een probleem zou opleveren.
Ik dacht dat verschillende maisvarieteiten 200m uit elkaar moesten staan? Ik ga rond de mijne iets moeten spannen deze zomer tegen kruisbestuiving want er zijn nog mensen op de volkstuin die mais gaan zetten, allemaal andere varieteiten.

Succes,

Eve
donderdag 14 januari 2010 - 15:44
ev121a

Ev121a



Ik wil dit jaar voor de eerste keer mais zetten heb bij vlaams zaadhuis
zaad gekocht.
het is siermais voor in boeketten te zetten ik hoop dat het gaat maar ik
zaai het wel voor en daarna uitplanten in de moestuin bij de vruchtgroenten.



addie
dinsdag 9 februari 2010 - 17:44
printemps

Printemps

Als je zoete mais wil telen moet je kijken of er in de buurt geen landbouwer een veldje staan heeft

Want anders krijg je in 1 kolf zoete en gewone voedermais-korrels en die zijn NIET lekker

Ik heb een keer gelezen hier ergens op het forum dat je haren moet afdekken(die uit de kolf komen)of zelfs moet afknippen
En dan hopen dat de wind je nog niet is voor geweest
En hopen op het beste

mvg
dinsdag 9 februari 2010 - 17:50
printemps
dinsdag 9 februari 2010 - 17:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon