menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tips koude bak

Ga naar meest recente reactie

livarno

Livarno

Wij gaan binnenkort een koude bak maken. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? ... wat belangrijk is voor de teelt en het gebruik?

Wat kan ik bijv doen om te voorkomen dat muizen etc er bij kunnen komen? Is stevig op de grond plaatsen voldoende of moet er een soort van fundering onder.

donderdag 10 december 2009 - 20:38
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik heb een koude bak, maar die gebruik ik enkel voor het afharden van jonge plantjes. Eigenlijk zou ik die graag het jaarrond willen gebruiken, maar ik weet niet zo goed wat ik er nog mee kan doen.
Mijn bak staat gewoon op dolomiet en is van hout met bovenaan glas. Voor mijn gebruik ik dat voldoende denk ik, maar bij jou zal het mss wel anders moeten.

Groetjes,Karen
vrijdag 11 december 2009 - 10:07
printemps

Printemps

Die van mijn grootouders was gewoon gemaakt uit betonplaten die in de grond staken daar lagen dan de ruiten op in houten kaders

Met muizen nooit problemen gehad omdat de ruiten in volle winter binnen werden gezet

Niet te stevig maken dan kan je hem gemakkelijk verplaatsen voor de wisselteelt

mvg
vrijdag 11 december 2009 - 18:02
printemps

Printemps

Je kan ook een stevig frame maken uit hout

Er twee paar stevige handvaten aan zetten om te verplaatsen

En de ruiten er los op in een kader

mvg
zaterdag 12 december 2009 - 13:50
Thanja

Thanja

Misschien kun je hier eens kijken: http://veggiegardenblog.blogspot.com/2008/12/how-to-build-cold-frame.html

Hij bouwt heel veel dingen zelf en laat het op een mooie manier zien. Het is wel in het Engels.
zondag 13 december 2009 - 10:02
livarno

Livarno

Thanja, is idd een goede site om te lezen.
Printemps, handvaten lijkt mij idd wel handig.

tnxs
zondag 13 december 2009 - 19:04
mx7733

Mx7733

Zelf heb ik een bak al staan in m'n tuin, maar begrijp ook niet helemaal het gebruik. Volgens mij kan je er ook in zaaien als er op de verpakking staat 'zaaien onder glas'.

Dat ga ik igg dit jaar eens proberen, met als reserve gewoon thuis. Liever teveel dan helemaal iets

-Mx
zaterdag 16 januari 2010 - 12:46
livarno

Livarno

Volgens mij kun je de teelt van groenten e.d. ongeveer een maand vervroegen als je in een koude bak voorzaait. Evt kun je de plantjes later verspenen, maar dat hoeft niet.

Net zo in de herfst.... dan kun je een maand langer doorgaan met groente kweken, omdat de temperatuur in de koude bak hoger is. Bovendien heb je geen last van wind en (ik denk) minder last van ongedierte (bedoel slakken, rupsen etc)
zaterdag 16 januari 2010 - 18:29
mx7733

Mx7733

Vandaag m'n ramen gekocht bij mij op de tuin. De man bij wie ik ze heb gehaald vertelde me dat ik ze medio februari op de bak kan plaatsen om de grond sneller op te warmen voor het zaaien. Tevens inderdaad om na het verspenen de planten af te harden...

-Mx
zaterdag 6 februari 2010 - 15:00
livarno

Livarno

Mijn koude bak wordt ook aan gewerkt. We gaan m ook nog isoleren (isolatiemateriaal hadden we toch over)

[afbeelding verwijderd niet-https]

zaterdag 6 februari 2010 - 19:44
Eve

Eve

Wat voor isolatiemateriaal? Ik heb alleen maar wat oud hout, kippegaas en veel doorschijnend plastiek. Hmmm... 'k zal nog maar wat moeten rondkijken of iemand ergens ramen vervangt
zaterdag 6 februari 2010 - 20:50
livarno

Livarno

Eve, het isolatiemateriaal wat je op de foto ziet, dat zilverkleurige .... is isolatie wat ook wel onder een parketvloer wordt gedaan tegen vochtopslag. Daartegenaan timeren we weer planken (zijn we op de foto al mee begonnen) zodat ie dubbelwandig is.

Vond m zelf eerst wel wat hoog. Maar misschien voordeel dat je dan ook de wat grotere planten erin kan hebben. Zit zelf nog te dubben of ik m half vol met grond moet gooien en daarop zaaien of dat ik gebruik maak van de grond eronder. k weet t nog niet.
zaterdag 6 februari 2010 - 21:10
Thanja

Thanja

Dat ziet er heel erg goed uit, Livarno!

zaterdag 6 februari 2010 - 21:13
philippe1970

Philippe1970

ge kunt ook " éénruiters" gaan halen ,bv.bij een tuider die zijn serre wegdoet of vernieuwd he !
vrijdag 12 februari 2010 - 20:06
annemiek123

Annemiek123

bij ons om de hoek zit een sloopbedrijf van bouwmateriaal, zoals hout, steigerplanken, kozijn incl.ramen , dakkapellen enz. Hier halen de meeste van de volkstuin een kozijntje met raam, en klaar is kees. Ook de kisten waar het tuingereedschap in bewaard wordt, wordt gemaakt van al het materiaal wat daar verkocht wordt .Zulke bedrijven zullen er toch wel meer zijn?

groetjes
zaterdag 13 februari 2010 - 13:10
Eve

Eve

Danku, Livarno - nu juist nog even hubby lief aankijken en uitleggen wat ik wil

zondag 14 februari 2010 - 12:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon