menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zo maakte ik een zeer betaalbare insectengaaskooi.

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Voor slechts een paar tientjes is het mogelijk zelf je eigen functionele insectengaaskooi te maken. Dit jaar heb ik drie verschillende zelf bedachte constructies geprobeerd. Uitgangspunt was dat de kooi functioneel moest zijn en goedkoop. Het type kooi op de foto's beneden is wat dat betreft het best bevallen. Het is een kooi met een lengte van 4 meter , breedte 1,33 meter en een hoogte van 60 cm maar is in de lengte simpel uit te breiden . Hij is snel en gemakkelijk op te zetten en af te breken . Afgebroken nemen de onderdelen weinig plaats in.

Ik heb de kooi gemaakt van algemeen verkrijgbare onderdelen die niet veel kosten. Het principe is 10 in de grond geplaatste stokken waar op een zeer eenvoudige manier via nylon klemzadels de kunststof buizen van het frame op vastgeklikt worden. Alles wat ik nodig had komt van de Gamma, Action en Ikea vandaan. Voor deze kooi had ik het volgende nodig :

10 houten bezemstelen om als stok te gebruiken. Prijs 75 ct per stuk bij de Action . Eveneens bij de Action voor een paar dubbeltjes wat kunststof wasknijpers .
Bij de Gamma 7 kunststof electriciteitsbuizen diameter 5/16 inch en 4 meter lang voor 69 ct per stuk. Doosje houtschroeven . 2,25 euro . Verder 34 nylon klemzadels , prijs per verpakking a 10 stuks 2,24 euro.
Bij Ikea 1 verpakking gordijnen type LILL dat dienst doet als insectengaas. Een verpakking bevat twee uit 100% polyester bestaande gordijnen , ieder 2.8 x 3 meter met een maaswijdte van ongeveer 1,3 mm . Prijs per verpakking 4 euro.

Totale kosten van de spulletjes ruim 26 euro.

Tegen koolvliegen, wortelvliegen en preivliegen is de maaswijdte van het gordijn voldoende. Heb je echter zoals ik ook last van de zeer kleine preimineervlieg, die gelukkig nog niet algemeen verbreid is, dan is het aan te raden het gaas dubbel aan te brengen zodat je dan twee verpakkingen nodig hebt. Op die manier is het me dit jaar gelukt dit vliegje effectief tegen te houden.
Voor de levensduur van de stokken is het aan te raden er een paar lagen beits op aan te brengen .

Voor mensen die hem eventueel willen nabouwen hier een korte uitleg voor de montage al zeggen de foto's eigenlijk al genoeg denk ik .Op het platte uiteinde van iedere stok monteer je d.m.v. een houtschroef een klemzadel. Tegen het ronde deel daar onder monteer je nog een zadel en zestig cm lager nog een . Voor je de houtschroeven indraait wel eerst even een gaatje voorboren . De 4 stokken die op de hoeken geplaatst worden hebben beneden nog een extra zadel nodig voor een onderste dwarsverbinding.
De 4 electriciteitsbuizen die de lengteverbinding gaan vormen blijven intact . De andere worden verzaagd in stukken van 1,33 meter voor de dwarsverbindingen.

Niet de stokken in de grond plaatsen door er op te slaan ! Ik gebruikte een ijzeren pijp met ongeveer dezelfde diameter als de stokken waarop ik d.m.v.een plakbandje aangaf hoever ik hem in de grond moest slaan . In het ontstane gat duw je dan de stok. I.p.v. een pijp zou je ook een extra gekochte bezemsteel kunnen gebruiken mits de grond niet te vast is.
Als de stokken in de grond staan is het nog maar een minutenkwestie om de electriciteitsbuizen vast te klikken , de gordijnen over het frame te leggen en met wat wasknijpers er voor te zorgen dat het gaas niet kan wegwaaien.

Pff.. Het is toch nog een heel verhaal geworden maar ik had een hele tijd geleden in een ander topic beloofd op dit onderwerp nog eens terug te komen en belofte maakt schuld.

Omdat de preimineervlieg zelfs nog tot eind november actief kan zijn heb ik pas vorige week de kooi afgebroken . Hieronder de foto's . De betonnen platen die je aan de linker- en achterzijde van de kooi ziet hebben overigens geen enkele functie . Het zijn de laatste restanten van een platte bak die er vroeger stond en die ik nog moet verwijderen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 9 december 2009 - 21:34
lentemode

Lentemode

Wat een geslaagde preiwitten !
Mooi om zien !
donderdag 10 december 2009 - 10:49
Rita1960

Rita1960

Mooie heldere uitleg en mooie preien!
thanx

groetjes
Rita
donderdag 10 december 2009 - 16:46
JovanDreumel

JovanDreumel

en vrij van ziekten!!
donderdag 10 december 2009 - 16:54
garfield

Garfield

Mooi ontwerp Frans,

Maar toch nog een vraagje. Hoe maak het aan de onderkant dicht tov de grond?

Zelf maak ik ook dergelijke constructies, maar ik gebruik veel pp touw,een enkele spijker of schroef en palen die ik in de grond sla. Maar het grote probleem is altijd de onderkant. Ik gebruik daar tentharingen, stenen en zand voor. Maar overal ben ik niet tevreden over.
donderdag 10 december 2009 - 18:37
JovanDreumel

JovanDreumel

@ Marjan:
Een 1e stuk met uien en peentjes. En een 2e stuk met prei en boerenkool en broccoli. Dat komt waarschijnlijk beter uit. Bij mij wel tenminste.
donderdag 10 december 2009 - 18:55
depauws

Depauws

Garfield
De onderzijde maakte ik dicht door een brede boord aan het doek te (laten) stikken en daar stokken door te steken.( zie foto?).
Ik ben overgeschakeld naar planken en stokken bovenop het doek dat op de grond ligt.
Groeten
Silvain
donderdag 10 december 2009 - 20:53
depauws

Depauws

Foto's lukken blijkbaar alleen in Explorer en niet in Firefox.

Groenten

donderdag 10 december 2009 - 20:58
JovanDreumel

JovanDreumel

Nee hoor ook in Firefox.
donderdag 10 december 2009 - 21:48
FransNL

FransNL

@lentemode
geslaagde preiwitten !

Een tip . De prei is nog ongeveer 15 cm langer dan wat je hier ziet en zoiets verkrijg je door hem in geultjes te planten die je naarmate de prei groeit dichtschoffelt.
En uiteraard is mijn prei veel beter dan de prei in de supermarkt. Al zie je misschien uiterlijk geen verschil , het belangrijkste verschil zit er in dat mijn prei gegarandeerd onbespoten is en die in de supermarkt gegarandeerd bespoten. Als men eens wist hoe vaak die supermarktprei tijdens de groei bespoten wordt dan zouden velen hem waarschijnlijk niet eens meer eten .

@garfield
Maar toch nog een vraagje. Hoe maak het aan de onderkant dicht tov de grond?

Dat is in mijn geval geen probleem . De bovenste foto geeft een wat vertekent beeld maar de tweede foto laat het beter zien. Omdat de stokken tot de klemzadels in de grond staan raken de onderste pijpen vrijwel de grond en waar nog wat vrije ruimte is schuif ik er gewoon een beetje aarde onder. Als dan ook nog eens het gaas m.b.v. wat knijpers vast zit komt er geen vlieg meer onder door . Toch draai ik nog een lat in de losse flappen maar dat is eigenlijk alleen maar omdat dat gewapper in de wind geen gezicht is.

@depauws
De onderzijde maakte ik dicht door een brede boord aan het doek te (laten) stikken en daar stokken door te steken

Kijk , dat brede boord krijg je er bij Ikea al gratis bij. Juist omdat ze als gordijn bedoeld zijn zit er al standaard aan een zijde een omgestikt boord waar je een stok door zou kunnen steken.
vrijdag 11 december 2009 - 01:42
Thanja

Thanja

Frans, dat ziet er heel goed uit! De constructie èn de prei!

Ik gebruik een dergelijke constructie om planten te isoleren om er later zaden uit te kunnen oogsten.


vrijdag 11 december 2009 - 09:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon