menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zware kleigrond

Ga naar meest recente reactie

Gorre

Gorre

Hallo iedereen,

Ik heb nog een tuinvraagje ,

Dit jaar heb ik tomaten , pepers , paprika en courgetten geteelt in de serre met groot succes voor mijn eerste keer

Volgend jaar zou ik willen beginnen met de buitenteelt
Nu hebben we bij ons zware kleigrond , hoe kan ik deze grond het beste bewerken?
Wat moet ik toevoegen ?

Bedankt
Sven
donderdag 3 september 2009 - 17:58
18anneke

18anneke

Hoi Sven,

Ook wij hebben hier in Zuid Hollanf zeer zware kleigrond. We doen er eerst gedroogde koemest korrels overheen, Dan wordt het geploegt. Daarna gaat er 12-10-18 over en wordt het gefreest. De oogst bij ons is enorm.

Groetjes
Anna
donderdag 3 september 2009 - 18:57
andre

Andre

Dag Sven.

Ook compost kan helpen.

andre
donderdag 3 september 2009 - 18:59
Gorre

Gorre

Ok , bedankt iedereen , ik zal dit eens proberen

Ik hou jullie op de hoogte van de oogst

Groetjes
Sven
zaterdag 5 september 2009 - 12:46
tvroman

Tvroman

Hallo

T'is toch wel wat hé ! Wij zouden zo graag vette kleigrond willen om er een grote vijver te graven en we hebben alleen maar kalkgrond. Misschien kunnen we gaan wisselen !
Dat met die paardenmest zou moeten lukken, dat doen alle boeren rondom ons ook.

groetjes

tania
maandag 7 september 2009 - 12:01
baloe

Baloe

Een freeske is ook geweldig om uwen hof om te doen om leem/kleingrond
maandag 7 september 2009 - 14:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Geen freeske, maar een frees en paardenmest voor kleigrond.
Uitleg: 'n goede frees is nodig. Meestal koop je ze te licht. Koop 'm goede. want anders moet je 2x kopen. Je hebt veel organische stof nodig en dus moet je op zoek naar goedkoop materiaal en dat is paardenmest en eigengemaakte compost. Paardenmest kun je vaak gratis krijgen. Veel voedingsstoffen zitten er niet in, maar dat hoeft ook niet als je er veel van gebruikt. Je maakt je grond er heel mooi mee.
maandag 7 september 2009 - 19:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik doe al jaren paardenmest onder de hoek waar de aardappels komen. Op de rest komt de eigengemaakte compost. Ook het snoeihout van de siertuin wordt verhakseld en ander afval wordt verwerkt tot compost en hergebruikt. Dat werkt prima.
dinsdag 8 september 2009 - 08:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon