menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tip voor het geval je zelf bonenzaden oogst

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Zojuist heb ik mijn vorige week geoogste bonenzaden , bestemd als zaaigoed voor het volgende jaar , in de diepvries gedaan.

Bonenzaden , niet alleen zaden van sperziebonen maar ook van tuinbonen , kunnen zonder dat je het nu al ziet aangetast zijn door de bonenkever. Die kan in de nog verse boon zijn eitje gedeponeerd hebben .In het voorjaar zie je dan ineens gaatjes in je bonen verschijnen en daar is dan het bonenkevertje uitgekropen. Door jouw zaadgoed voor het volgende jaar nu een dag of drie in de diepvries te leggen doodt je het eventuele eitje in de boon zodat er geen schade aangericht wordt en alle bonen bruikbaar blijven voor het volgende jaar. Wel ervoor zorgen dat je zaadgoeg goed droog is alvorens het in de diepvries te doen !
zaterdag 29 augustus 2009 - 15:17
Rita1960

Rita1960

Frans,

Hoelang laat je de bonen er dan aan zitten? totdat ze echt geel/bruinig worden in de schil? of....

Heb mij hier nooit aan gewaagd en alle jaren mijn verschillende soorten bonen gekocht bij de zaadhandel..

Heb jij dan ook geen last van eventuele kruisbestuiving? stamslabonen en tuinbonen of zoals dat ik ze in de tuin zet 2 soorten stamslabonen naast elkaar??

vele vragen ik weet het

groetjes,

Rita
zaterdag 29 augustus 2009 - 20:57
FransNL

FransNL

Mijn ervaring is dat alleen de in mei geplante bonen de tijd krijgen om voldoende af te rijpen om daarna dienst te doen als nieuw pootgoed. Na enkele keren plukken laat ik daarom de laatste bonen aan de struiken staan om af te rijpen . De schil moet inderdaad geel/bruinig worden alvorens ze genoeg afgerijpt zijn voor dat doel.

Voor kruisbestuiving tussen tuinbonen en sperziebonen hoef je niet bang te zijn. Verschillende soorten tuinbonen en sperziebonen kunnen echter wel onderling door kruisbestuiving verbasteren.
zaterdag 29 augustus 2009 - 22:13
Rita1960

Rita1960

Bedankt voor het antwoord.
zondag 30 augustus 2009 - 07:56
garfield

Garfield

FransNL zal zeker bedoelen dat slabonen en snijbonen onderling kunnen verbasteren en zeker de verschillende snijbonen en slabonen onderling.
Zelf oogst ik ook wel zaad van droogbonen, slabonen en dit jaar ook snijbonen. Dat doe ik dan maar voor één jaar. Het volgende jaar koop ik dan weer nieuw zaaigoed. Alleen met mijn Ying Yang (droogbonen) ga ik gewoon door. Net zolang tot ze geen Ying Yang meer zijn.

De slabonen en droogbonen laat ik staan tot een groot deel van de schil geel is geworden. Dan trek ik de bonen op en laat ze aan een lijntje opdrogen. Na enige weken kunnen de bonen eraf en kunnen ze in een sinaasappelkistje naar binnen. In het najaar een keer doppen (dorsen moet ook kunnen) en dan de 3 dagen in de diepvries.
In het voorjaar heb ik de snijbonen gezien van iemand die van het invriezen niet wist. De bonenkevers zaten er nog in en hadden gangen van wel 2 mm gemaakt.

Volgend jaar ga ik ook zaad bewaren van tuinbonen. Dat pootgoed is namelijk nogal duur. De meeste tuinders doen dat ook op mijn volkstuincomplex.
zondag 30 augustus 2009 - 10:24
garfield

Garfield

Het zijn zwart /witte bonen. En zijn getekend net zoals een zwartbonte koe. Ik had vorig jaar 6 boontjes van iemand gekregen. Die noemde ze ook wel koeienbonen.
Hoe ze smaken weet ik nog niet, omdat ik de oogt van vorig jaar geheel heb gebruikt voor het pootgoed van dit jaar. Wat ik gezien heb van de oogst van dit jaar dat ze ook goed getekend zijn en behoorlijk rond ipv de ovale vorm van gewone bonen. Ze zullen dit jaar vooral als decoratie gebruikt worden, omdat de oogst in kilogrammen niet groot is.
dinsdag 1 september 2009 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon