menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witlof

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

De eerste witlofwortels klaargemaakt voor forcerie, over deze emmer komt een zwarte plastiek losjes gedrapeert(niet rond de emmer vastmaken anders rotting) en daarna achter de verwarmingsketel, na drie weken moet de witlof klaar zijn voor konsumptie.Het voordeel van de wortels gelijk met de rand te zetten is dat men gemakkelijk de nodige kolven kan afsnijden zonder de rest te beschadigen.
Wanneer men een diepe kuip met deksel neemt waar het witlof in kan groeien is men verplicht bij de oogst het witlof met de wortel uit te trekken.

Groetjes Fons.




[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 29 september 2006 - 21:18
annd6

Annd6

Fons, ik heb het ook al eens in isomo bakken gedaan, ook naast de verwarmingsketel, dat ging prima de eerste keer maar de tweede keer was het niet goed, heb jij een idee hoe dat komt?
Ik had het wel ingegraven in zand, ik dacht dat je anders bloemetjes zou krijgen ipv kropjes, ik bedoel dat de kropjes zouden openvallen anders.
Jij laat de wortels zitten, kan je dan een tweede keer oogsten?
Ann
vrijdag 29 september 2006 - 21:35
Fons

Fons

Het medium waarin ge plant maakt niet veel uit mag tuingrond zijn,ik gebruik meestal oude potgrond met bovenop een laag verse potgrond,kwestie ven gewicht.
De wortels moeten eenmaal flink aangegoten worden daarna niets meer;
Als het witlof gevormt is en ik gebruik de rest niet direct dan gaat de kuip de kelder in waar ze langzaam verder groeien.Het is mogelijk een tweede oogst te bekomen maar dit zijn dan kleine kropjes waarvan men ev. lekkere soep kan van maken.
Intafelen in de tuin gaat prima als men vroeg begint en de grond nog warm aanvoelt,later op het sezoen is het te koud en gaat het witlof grotendeels wegrotten, tenzij men de wortels afdekt met een flinke laag stro.
Groetjes Fons.
vrijdag 29 september 2006 - 22:11
Fons

Tekst aangepast

Fons

Nu 14 dagen later hebben op de witlofwortels zich mooie witlofkroppen gevormd, ze zijn wel niet zo mooi gevult als bij de groenteman maar wel minder bitter en superlekker. deze gaan nu terug de kelder in waar ze zich langzaam verder kunnen ontwikkelen in afwachting van konsumatie.
Intussen volgende lichting klaargemaakt.



[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Fons.
zaterdag 7 oktober 2006 - 21:17
annd6

Annd6

Dat ziet er inderdaad erg lekker uit!
Ik verschiet er toch van dat de kropjes niet opengevallen zijn.
Geniet ervan.
Ann
zaterdag 7 oktober 2006 - 21:23
Adrienne

Adrienne

Mmm da ziet er lekker uit !!!
zondag 8 oktober 2006 - 16:59
Victor44

Victor44

Fons,bij mij rot het loof bijna allemaal.Hoe kan je dat voorkomen?Denk er zelf aan geen witloof meer te zaaien,daar het toch steeds mislukt.
Grtj.victor
dinsdag 10 oktober 2006 - 22:16
Fons

Fons

Victor,bij het groeien of na het intafelen?

Groetjes Fons.
dinsdag 10 oktober 2006 - 22:31
DannyC

DannyC

de grond waarin je de wortelen teelt zal bij het zaaien te rijk zijn , te veel meststoffen gebruikt.
witllof moet je op grond telen die 2 jaar niet bemest geweest is !!!
woensdag 11 oktober 2006 - 10:24
Victor44

Victor44

Fons,zowel bij het groeien als bij het intafelen!
Grtjs
Victor
woensdag 11 oktober 2006 - 16:40
Fons

Fons

Tijdens de groei de planten voldoende ruimte geven dus goed uitdunnen, behandelen met een schimmelwerend middel.
Forcerie in kuipen,bij afdekken de kuip niet volledig afsluiten zodat lucht aan de wortels kan.
Intafelen in volle grond zo vroeg mogelijk in het sezoen als de grond nog warm is, bij te koude grond witlofrot.
Indien later in het sezoen ingetafeld word de wortels tot de hals in de grond zetten en afdekken met een dik pak stro,een zeil of plaat over het stro belet insijpeling van water.

Groetjes Fons.
woensdag 11 oktober 2006 - 23:45
Leentje

Leentje

Fons,

Ik heb deze pagina gelijk onder mijne man zijne neus geduwd!!!

Groetjes,
Leen
maandag 16 oktober 2006 - 22:27
Adrienne

Adrienne

Wel Leentje, veel succes dan maar !!!
dinsdag 17 oktober 2006 - 10:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon