menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten zaden oogsten met zand of..

Ga naar meest recente reactie

Verdura

Verdura

Beste mensen,

Ik heb laatst een stukje gelezen ( weet niet meer waar )..dat je tomatenzaden kunt oogsten door ze met zand te laten drogen. ( eerst wassen uiteraard )
Wie kan mij hier meer over vertellen ?

Of is het de oude manier, die nog het beste werkt?
Zaden weg zetten in potjes met wat water, en 3 dagen laten gisten ?

Alvast dank.

Gr Verdura
zondag 16 augustus 2009 - 22:09
Jorg

Jorg

FransNL heeft hier een stuk over geschreven: http://www.vergetengroenten.be/forum/viewtopic.php?f=36&t=204&st=0&sk=t&sd=a&start=30

Die is ook actief op dit forum.
zondag 16 augustus 2009 - 23:01
FransNL

FransNL

Dag Verdura.

Het zou best kunnen dat je het stukje hebt gelezen dat ik op het forum van www.vergetengroenten.be heb gezet. Een kopie daarvan zie je hier beneden .
.
.
.
Vandaag ben ik al weer bezig geweest voor het seizoen 2010 .Van de mooiste tomaten die ik 14 juli geplukt heb heb ik de zaden gewonnen. De voor zaad bestemde tomaten laat ik na de pluk altijd minimaal nog een week narijpen tot ze bijna overrijp zijn. Dan pas win ik daarvan de zaden . Niet via gisting zoals de meesten doen maar op mijn eigen simpele , snelle en doeltreffende manier.

De belangrijkste hulpmiddelen daarvoor zijn een keukenzeef en vooral wat droog zand met een zeer fijne korrel. Ik gebruik daar zilverzand voor. De uit de tomaten gelepelde zaadjes doe ik in een potje en dat geheel gooi ik onder een kraan door de zeef. Even spoelen onder stromend water en je houdt al redelijk schone zaden over. De zaden worden nu met het zilverzand gemengd en het vochtige zaad/zandmengsel verdeel ik over een groot plat bord . Dat zet ik dan buiten ergens op een plaatsje waar het zonnetje en de wind er bij kunnen en het droog blijft bij regenval.

Na een paar dagen , afhankelijk van de weersgesteldheid, is het zaad/zandmengsel geheel droog. Ik gooi dat dan weer door de keukenzeef , het zand loopt weg , en ziedaar .. prachtige schone droge zaden blijven over.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]



Een kwartiertje werk en drie dagen geduld . Voila .. daar zijn ze dan de zaden van de nieuwe generatie. Klaar om opgeborgen te worden tot maart volgend jaar.

[afbeelding verwijderd niet-https]

zondag 16 augustus 2009 - 23:02
Semie

Semie

Misschien is het wel een ontzettend stomme vraag, maar zou je op deze manier van meer groeten zaad kunnen winnen, zoals paprika's of pepers?

Groet,
Yvon
maandag 17 augustus 2009 - 13:08
FransNL

FransNL

Stomme vragen bestaan niet. Wel stomme mensen die geen vragen durven te stellen.

Voor paprika's of pepers heeft deze methode niet veel zin omdat de zaden die je daar uit haalt al vrij droog zijn . Na het verwijderen de zaden gewoon laten drogen voldoet . Deze methode is wel prima bruikbaar voor zaden die van nature door een soort slijmachtige substantie worden omgeven zoals bijv. augurken en komkommers.
maandag 17 augustus 2009 - 13:38
Verdura

Verdura

Het laten gisten op water van de tomatenzaden..wat voor een functie heeft dat dan ? ( het gisten op zich )
Ik vind dit systeem met zand veel makkelijker en schoner werken.

Gr Verdura
maandag 17 augustus 2009 - 14:06
FransNL

FransNL

De zaden in een rijpe tomaat worden omhuld door een slijmerige substantie. Daarin zit een natuurlijk kiemremmingsmiddel. Op die manier zorgt de plant ervoor dat de zaden van afgevallen tomaten niet voortijdig gaan kiemen. In de natuur zou het voor het voortbestaan van de plant immers niet gunstig zijn want de zaden mogen pas gaan kiemen in het volgende seizoen . Het natuurlijke kiemremmingsmiddel wordt normaal langzaam afgebroken.

D.m.v. gisten verwijder je die plakkerige substantie met kiemremmingsmiddel rond de zaden. De zaden worden daardoor geheel schoon. Eenzelfde resultaat bereik je ook met die zandbehandeling is mijn ervaring want de op deze manier schoongemaakte zaden kunnen , als je dat zou willen , onmiddellijk weer kiemen.

Ik zie in de zandbehandeling alleen maar voordelen . Het is :
1. Bijzonder snel uit te voeren.
2. Geen dagenlange stank en last van fruitvliegjes door gistende potjes
3. Geen voortijdig kiemende zaden als je het gistend mengsel te lang laat staan
maandag 17 augustus 2009 - 15:00
Verdura

Verdura

Ah zo ! Nu begrijp ik het

Ik heb je methode al toegepast, Frans, en ik moet zeggen super geweldig makkelijk.
Echter een klein vraagje nog.
Heel veel zaden blijven bij mij, aan elkaar plakken.
Kan het geen kwaad als ik ze voorzichtig van elkaar haal ? ( kans op beschadiging van het zaad )

Ik ga zo wie zo met deze methode verder

Gr Verdura
maandag 17 augustus 2009 - 15:50
FransNL

FransNL

Als er veel zaden bleven plakken dan vermoed ik dat je de zaden niet goed genoeg met het zand hebt gemengd en/of het mengsel is nog niet kurkdroog geweest. Geduld is een schone zaak .
Het zand moet echt weer zo droog zijn dat het , als je bijv. zilverzand gebruikt , als dat van een zandloper door je vingers glijdt. Dat plakken geeft overigens niet , bij mij blijven er ook altijd wel wat zaden plakken. Als ze echt goed droog zijn hoef je niet eens voorzichtig te zijn want droge zaden kunnen heel wat hebben. Ik wrijf ze als het zand weggelopen is altijd nog een keer met mijn vingers over de bodem van de zeef om nog aan elkaar geplakte zaden los te maken en nog wat aangeplakte zandrestjes te verwijderen . Hele minuscule zanddeeltjes blijven daarna nog wel aan de zaden zitten , kijk maar naar de schoongemaakte zaden op mijn foto , maar dat is onbelangrijk.
maandag 17 augustus 2009 - 18:04
Victor44

Victor44

Ik heb de tomatenzaden vandaag kunnen opbergen die ik ook gereinigd heb op de methode van Frans. Ik vind ook dat deze methode veel veiliger is betreffend mogelijke kieming door gisting. Daarbij hebben we toch een ideaal weer momenteel om zaden te drogen in de zon.
Grtjs
maandag 17 augustus 2009 - 18:49
Verdura

Verdura

Ja Victor, ook ik vind dit écht een uitkomst !

Frans, bedankt voor je duidelijke uitleg, foto's en tips.
Ik denk dat veel mensen hier dankbaar gebruik van zullen maken

Gr Verdura
maandag 17 augustus 2009 - 18:55
annd6

Annd6

Inderdaad, erg doeltreffend die methode!
Veel beter dan die gisting want, niet alleen stinkt het, met wat pech beginnen ze al te kiemen als je ze eventjes te lang laat staan.
Ik doe het soms ook gewoon met de mixer, het vruchtvlees even in een potje, staafmixer er even in en zeven en laten drogen.
En nee, de zaadjes gaan er niet van kapot, enkel het het antikiemplaagje.
Ik kreeg deze tip, enkele jaren geleden van een ervaren bio-tuinder.

Groetjes
Ann
dinsdag 18 augustus 2009 - 11:15
Semie

Semie

Wat is dit toch een leerzaam forum, geweldig!

En als je dit dan allemaal hebt gedaan, hoe bewaar je die zaadjes dan het best?

Als je zoals ik tuiniert in de "makkelijke moestuinbak" dan gebruik je maar een paar zaadjes, eigenlijk net zoveel als het aantal plantjes die je hebben wilt. Ik heb ze in de oorspronkelijke zakjes gelaten en bewaar ze in een blikken trommel.

Wat is eigenlijk het best? Donker, koud, maakt niet uit?

Bedankt alvast voor het antwoord.

Gr. Yvon
dinsdag 18 augustus 2009 - 18:04
annd6

Annd6

Mij is altijd geleerd van ze donker te bewaren op een frisse plaats, best in een papieren zakje.
Tomatenzaad blijft zo'n 8 jaar goed.
Invriezen kan ook.
Groetjes
Ann
dinsdag 18 augustus 2009 - 18:08
an

An

misschien een stomme vraag maar is vogel zand (wat je in de kooi het zelfde als zilver zand ,kan ik dat er ook voor gebruiken?

want dan ga ik ook beginnen met mijn tommies(snoep tomaatjes)
want ik vind dit een super manier sla het gelijk even op.

gr an
vrijdag 28 augustus 2009 - 12:29
FransNL

FransNL

In principe kun je alle soorten zand gebruiken An mits de korrelstructuur daarvan zo fijn is dat al het zand na het drogen van het zaad/zandmengsel weer via een (huishoud)zeef kan weglopen zodat daarna alleen de tomatenzaden nog in de zeef achterblijven.
vrijdag 28 augustus 2009 - 14:55
an

An

okee ga proberen ik heb dat witte vogel zand .
spoel jij de eerste keer ook met dat zand
vrijdag 28 augustus 2009 - 16:00
Semie

Semie

Ik heb biologische pruim tomaatjes gekocht bij de supermakt. Dat zijn de lekkerste tomaatjes die ik in tijden heb geproefd. Mijn eigen tomaatjes zijn wat zuur. Ik heb nu het zaad van die gekochte tomaten gewonnen op de schelpenzand manier. Dit zou ik toch volgend jaar gewoon moeten kunnen gebruiken om zelf dit ras te gaan zaaien, of zie ik iets over het hoofd?

Groeten,
Yvon
vrijdag 28 augustus 2009 - 22:05
Victor44

Victor44

Proberen Yvon,en als het niet exact dezelfde zijn,ietsje groter of zo ,smaken zullen ze zeker goed! Dit zijn die van mij,ik kocht ze in het begin van het jaar in de Lidl,en omdat ze zo lekker waren heb ik zaad genomen en gezaaid ,dit is het resultaat,de tomaat noemde 'Red Pearl'
grtjs
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 28 augustus 2009 - 22:08
Verdura

Verdura

Het is toch super, als je van alles probeert, en de oogst lukt.

Gewoon proberen hoor Yvon

Victor wat een mooie tomaatjes , ik ga dat ook zeker een keer proberen.

De zadenoogst bewerking van Frans, heb ik al uitgevoerd en zitten al netjes in zakjes opgeborgen, voor het volgende jaar.

Wát een super tip was dat zeg !

Hieronder wat verschillende tomaten, waar ik zaadwinning van heb gedaan,
met zilverzand.

Gr van Verdura

Groenten

vrijdag 28 augustus 2009 - 22:24
Semie

Semie

Bedankt, ik kan haast niet wachten tot volgend jaar, zo benieuwd ben ik! En jullie tomaten zien er geweldig uit, hopelijk gaat dat bij mij ook zo lukken. Ik kom daar volgend jaar zeker op terug.

Groetjes,
Yvon
zaterdag 29 augustus 2009 - 10:54
FransNL

FransNL

Je moet alleen niet vreemd opkijken Yvon als de zaden van jouw van de supermarkt afkomstige tomaten niet dezelfde vruchten gaan opleveren als de oorspronkelijke tomaat. Grote kans dat het een hybride soort is en dat kan dan t.o.v. van de originele tomaat afwijkende planten en vruchten opleveren . Dat hoeft overigens geen nadeel te zijn. Best leuk om dan te ontdekken wat voor verschillende tomaten er dan uit de zaden ontstaan.
zaterdag 29 augustus 2009 - 14:24
Semie

Semie

FransNL,

Kun jij me uitleggen wat dat betekent, hybride? Ik heb wel speciaal een biologisch geteelde tomaat genomen, omdat ik het idee had dat dat beter zou werken, maar misschien is dat helemaal niet zo. Het wordt wel steeds spannender

Groet,
Yvon
zaterdag 29 augustus 2009 - 17:25
annd6

Annd6

Hybride zijn eigenlijk soorten die ze kruisen om een zo goed en groot mogelijke opbrengst te bekomen en ze eventueel ziekteresistent te maken.
Zaad winnen van Hybridesoorten is haast onmogelijk al kan je altijd wel proberen
Heirloom tomaten zijn oude rassen, minder opbrengst en niet altijd gelijkvormige tomaten maar met meer smaak en heel veel soorten.

Groetjes
Ann
zaterdag 29 augustus 2009 - 18:04
Verdura

Verdura

Práchtige tomaten Ernestine
We hebben wel een heel goed jaar zo te zien.
Mijn vriezer puilt uit van de bakken tomatensoep en tomatensauzen
En of ik het volgend jaar weer doe ? Zeker weten van wel
Zeker met de methode van Frans, is het leuker geworden.

Gr Verdura
zondag 30 augustus 2009 - 21:33
dendrodan

Dendrodan

annd6 Mij is altijd geleerd van ze donker te bewaren op een frisse plaats, best in een papieren zakje

Dus het is niet goed om zaadjes in lege filmrolletjes te bewaren?
zondag 30 augustus 2009 - 21:42
annd6

Annd6

Tja, ik dacht van niet nee.

Groetjes
Ann
zondag 30 augustus 2009 - 22:10
Thanja

Thanja

Ik lees dit nu pas... Heb bijna al mijn zaden al geoogst. Er zitten nog een paar in een potje te gisten. Het lijkt een hele schone methode. Toch ben ik nog niet helemaal om.

In de natuur zou het voor het voortbestaan van de plant immers niet gunstig zijn want de zaden mogen pas gaan kiemen in het volgende seizoen . Het natuurlijke kiemremmingsmiddel wordt normaal langzaam afgebroken.


Hier zit het dubbele in: als de zaden op een natuurlijke manier op de grond vallen en door zon, regen en in een paar maanden tijd zich ontdoen van het kiemremmende laagje. Hoe kan het dan dat je, behalve regen, dezelfde omstandigheden hebt, maar dat het dan in drie dagen gedaan is.

Nogmaals: ik ga ervan uit dat het een goede methode is, en Frans doet dit al jaren en zijn zaden ontkiemen altijd goed. Maar dit vroeg ik me nog af.

Ik denk wel dat ik het volgend jaar ook zo ga doen. Veel schoner, minder stank en geen kans meer dat de zaden al ontkiemen terwijl ze liggen te gisten.



Over het bewaren van zaden: ik bewaar mijn zaden in plastic gripzakjes, in een doos, die het hele jaar door mijn huis zwerft op zoek naar het meest koele plekje. Een leeg hoesje van een filmrolletje moet denk ik ook gewoon kunnen.
zondag 30 augustus 2009 - 22:43
FransNL

FransNL

@Thanja
Hier zit het dubbele in: als de zaden op een natuurlijke manier op de grond vallen en door zon, regen en in een paar maanden tijd zich ontdoen van het kiemremmende laagje. Hoe kan het dan dat je, behalve regen, dezelfde omstandigheden hebt, maar dat het dan in drie dagen gedaan is.

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest Thanja. Het zijn natuurlijk niet dezelfde omstandigheden waar jij op doelt maar het geeft wel snel hetzelfde resultaat. Het laagje dat zich om het nieuwe zaadje bevind is weg en daar gaat het uiteindelijk om.
maandag 31 augustus 2009 - 11:21
Thanja

Thanja

Aan je foto te zien, geeft het inderdaad hetzelfde resultaat. En ik weet dat het nu wat drammerig overkomt, maar ik wil graag weten HOE dat nou kan. Bij het gisten snap ik dat door het gistingsproces de kiemremmende laag afbreekt. Weet je ook welk proces er gaande is als de zaden in het zand liggen? Als je de zaden gewoon laat drogen, behouden ze namelijk hun kiemremmende laag en krijg je gladde zaden. Wie weet wat ervoor zorgt dat die kiemremmende laag verdwijnt.

Nogmaals, dit is niet om de methode aan te vallen, maar ik wil graag weten hoe dat in zijn werk gaat. En als niemand weet welk proces erachter zit, dan heb ik er ook vrede mee hoor
maandag 31 augustus 2009 - 11:43
FransNL

FransNL

Het is geen proces Thanja . Het is meer een 'technische behandeling' dan een chemisch proces dus. Het zand absorbeert het laagje rond de zaadjes en samen met het weer droge zand wordt dat laagje verwijderd. Zaden zonder kiemremmingslaagje blijven daarna over.
maandag 31 augustus 2009 - 12:18
an

An

Hoi Frans
Wat een super tip van je heb net enkele zaden in zakjes gedaan ,
ga het zeker elk jaar doen(heb het met vogel zand gedaan en om de schelpjes er uit te halen heb ik het nog eens door een theezeef gedaan en hield schoon zand over voor mijn tomatenzaadjes.
en super duidelijk met die foto's
gr an
dinsdag 8 september 2009 - 11:34
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ga ik ook doen na mijn oogst. Waar haal ik zo'n zak silverzand? En is dat ook vzerkrijgbaar in kleine zakjes van 1kilo ofzo?
Hoe kan ik de zaadjes uit een komkommer halen?
GREETZ
donderdag 1 juli 2010 - 14:06
dendrodan

Dendrodan

Ga ik ook doen na mijn oogst. Waar haal ik zo'n zak silverzand? En is dat ook vzerkrijgbaar in kleine zakjes van 1kilo ofzo?
Hoe kan ik de zaadjes uit een komkommer halen?

Door ze eerst te schillen en in stukjes te snijden, dan de pitjes eruit halen en deze in zilverzand laten drogen.
donderdag 1 juli 2010 - 14:11
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Waar vind ik dat silverzand?
donderdag 1 juli 2010 - 14:13
Semie

Semie

De meeste dierenwinkels hebben dat, wordt onderin de vogelkooi gebruikt. In Nederland kun je het ook wel in de meeste supermarkten kopen.
donderdag 1 juli 2010 - 15:58
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

oh wij doen dat er ook in Zal eens meoten kijken dan
donderdag 1 juli 2010 - 16:11
kvdd

Kvdd

tomatenzaden zijn enorm kiemkrachtig

er is zelfs een periode geweest dat men in europa dacht dat de tomaat de west europese fauna en flora zou bedrijgen

iemand die de schelde goed kent weet dat er op de oevers van de schelde veel tomatenplanten staan en dit zijn zaden afkomstig van de riolering.

conclusie: zand of gewoon op wc papier
groeien zullen ze

je vind het allebij in de schelde


waar een mens kan van wakker liggen. hehe
zaterdag 3 juli 2010 - 03:10
LinLin

LinLin

Zou het dan ook niet mogelijk moeten zijn om dit met zout te doen? Dit heeft immers een sterkere absorberende werking...
zaterdag 4 september 2010 - 20:47
FransNL

FransNL

Ik weet niet of zout schade kan aanrichten aan nog niet geheel droge zaden maar neutraal zand doet dat in ieder geval zeker niet. Verder blijven er na het drogen en uitzeven van een zaad/zand mengsel minuscule zandkorreltjes aan de zaden plakken en zoiets zal bij een zaad/zout mengsel ook gebeuren maar dan zijn het zoutkristallen . Zaden omhuld met een laagje zout , al is dat maar minimaal , lijken me geen goede start te hebben bij het kiemen.
zaterdag 4 september 2010 - 21:11
LinLin

LinLin

Ik heb de staafmixermethode gebruikt aangezien ik geen zand bij de hand heb.

De zaadjes zijn afkomstig van mijn laatste grote tomaten dit jaar...
Helaas heb ik vanavond moeten constateren dat de aardappelziekte was toegeslagen in mijn tomatenplant Gauw uit de tuin gehaald, aangezien ik ook nog een stuk of 15 cherrytomatenplantjes heb staan.
Het was zo veelbelovend, al die trossen.

Uit voorzorg een koperdraadje in de cherryplantjes gestoken. Baadt het niet dan schaadt het niet.

De zaadjes liggen te drogen nu. Morgen ook eens de zandmethode toepassen op de aller aller laatste tomatenzaden. En dan ook nog de paprikazaadjes oogsten.

Leuk, dit forum!

zaterdag 4 september 2010 - 21:15
FransNL

FransNL

Een zak zilverzand kost bij de Gamma maar een paar euro. Of je nu 18 of 88 bent , als je dat zand alleen maar gaat gebruiken voor het schonen van tomatenzaden , dan heb je er de rest van je leven genoeg aan .

In het toepassen van een koperdraadje tegen de phytoftora moet een kern van waarheid schuilen. Ik weet nog dat mijn vader vroeger bij zijn broer , een boer met o.a. veel varkens , ieder jaar varkensmest kreeg voor zijn tuin. (wat is dat een penetrante troep , ik zou het niet meer willen). Varkensmest bevatte vroeger veel koper en het viel op dat zijn tomaten veel minder gevoelig waren voor phytoftora dan de tomaten bij de buren die van hem dezelfde tomatenplanten kregen . Alleen gebruikten de buren dus geen varkensmest .

zaterdag 4 september 2010 - 21:58
Methos

Methos

Ik heb eens de proef gedaan, gegiste zaden tegenover zaden die gewoon gedroogd waren op keukenrol: niet het minste verschil in kiemkracht.
zondag 5 september 2010 - 11:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon