menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaat rijp en snoeien

Ga naar meest recente reactie

bengg

Bengg

een nieuwe vraag:

in de winter/herfst moet/kan je bij sommige plant kort snoeien met tomaten palnte worden die kaal aan blad of moet ik hem kaal snoeien en zo ja tot hoever?
maandag 10 augustus 2009 - 12:22
jumperke

Jumperke

Tomaten die van de struik gevallen zijn en die nog groen zijn kunnen afrijpen in de zon.
Maar waarom zou je expres de groene tomaten van de struik trekken en dan laten rijpen in de zon?
Je kan ze dan evenwel laten hangen aan de struik, dan hebben de tomaten meer smaak.

jerko
maandag 10 augustus 2009 - 12:45
Thanja

Thanja

Volgens mij kun je groene tomaten het beste niet in de zon laten afrijpen, maar waarom groen plukken?

Als de tomaten er al een tijdje aan hangen, duurt het niet lang meer voordat ze rood afkleuren. Het afrijpen aan de plant is in een paar dagen tot een week gedaan!

Je mag hier en daar wat blad wegnemen, maar niet teveel. Moeilijk om hier tips over te geven... Een struiktomaat snoei ik bijna niet, maar een stamtomaat juist wel (dieven + bladsnoei).

Weet je wat voor soort tomaat je hebt?
maandag 10 augustus 2009 - 13:35
bengg

Bengg

ik pluk de groenen er niet af maar ik kwam terug van vakantie en er waren heel veel gevalan toen ik ze aan een touw omhoog wou doenik heb 1 gele tomaat en ik denk dat dat tros tomaten zijn en ik heb gewonen rode tomaten die zijn klein in een tros dus ik denk dat dat snoep tomaten zijn maar ik zal wel wat blad dan weg halen want in het midden krijgen ze helemaal geen zon licht
maandag 10 augustus 2009 - 17:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Tomaten hebben niet direct zon nodig om af te rijpen. Als ze maar iets een kleurtje hebben, dan rijpen ze wel. Bij mij zelfs in een donkere kelder. Maar beter is aan de struik te laten rijpen, dan hebben ze meer smaak.
maandag 10 augustus 2009 - 19:07
bengg

Bengg

ik dacht dat tomaten juist zonlicht nodig had en nog 1 ding eigelijk aan wat kan je ze beter planten aan een touw oh aan een route schutting zeg maar eigellijk een klimrek voor planten (weet niet hoe het heet )
maandag 10 augustus 2009 - 19:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik heb ze aan een stok in een lange rij buiten op de groentetuin. Dan kan de wind er lekker doorheen blazen en zijn de bladeren snel droog. zie foto:
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 10 augustus 2009 - 20:31
bengg

Bengg

mijn tomaten zien er erg zielig/verwaarloosd uit omdat ik op vakantie was ze hingen ook aan stokken (gwn uit de bosjes) maar die hebben mensen er uit gehaald toen we weg waren ziet er nu heel erg uit (zie foto) ik wil nu een moestuintje huren dat vlak achter ons huis ligt

Groenten

maandag 10 augustus 2009 - 20:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar als ik het zo op de foto zie zijn dit een soort Cherry-tomaatjes. Die groeien anders. Haal gewoon het blad, dat er niet goed uitziet eruit en laat de rest doorgroeien, dan kun je lekker snoepen van je tomaten. Deze zijn haast niet aan te binden, maar worden ook niet zo zwaar.
maandag 10 augustus 2009 - 21:03
bengg

Bengg

klopt het zijn 2 struiken 1 met gele en 1 met rode er zijn 2 trossen af gevallen 1 met 1 rode en meerder halve rijpen en groenen (zie foto )

Groenten

maandag 10 augustus 2009 - 21:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ze een beetje kleur hebben en je legt ze uit de zon, dan drogen ze niet uit, dan worden ze wel rijp
maandag 10 augustus 2009 - 21:24
bengg

Bengg

oke dan weet k dat ook weer
maandag 10 augustus 2009 - 21:48
Thanja

Thanja

nieuwe vraag:

in de winter/herfst moet/kan je bij sommige plant kort snoeien met tomaten palnte worden die kaal aan blad of moet ik hem kaal snoeien en zo ja tot hoever?


Zo'n nieuwe vraag kun je het beste onder de andere reacties zetten of een nieuw topic openen, zodat de eerste vraag blijft staan. Dat is handig voor het informatiezoekers.

Antwoord op je vraag: Een tomaat is eenjarig en als hij in het najaar geen vrucht meer draagt of er heel slecht uit ziet, kun je hem weggooien. Wel in de groene container (en niet op de composthoop) ivm ziektes.

Ik ruim mijn tomatenplanten vaak in oktober op, afhankelijk van de plant, aantal vruchten en het weer.

donderdag 13 augustus 2009 - 08:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat laartste doe ik ook, maar de mijne staan buiten.
donderdag 13 augustus 2009 - 17:45
bengg

Bengg

oke dus tomaten plante zijn geen vaste planten
(zijn komkommer plante wel of geen vaste ik dnek zelf dan van niet)
vrijdag 14 augustus 2009 - 14:03
Thanja

Thanja

Komkommers zijn ook eenjarig
woensdag 19 augustus 2009 - 19:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon