menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Artisjok

Ga naar meest recente reactie

alloo

Alloo

Ik heb in mijn tuin Artisjok (Cynara scolymus) staan ,normaal zijn de bloemen van Artisjok toch blauw dacht ik ,nu heb ik planten staan met witte bloemen,kan er ook niets van vinden op internet,iemant ervaring met die witte bloemen??? of wat is het verschil tussen witte en blauwe bloemen.

groetjes Fons
woensdag 5 augustus 2009 - 20:59
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ja de artisjok bloeit blauw. Heb je een foto van jouw witte bloeier? Misschien iets unieks!
woensdag 5 augustus 2009 - 21:10
alloo

Alloo

de blauwe

Groenten

woensdag 5 augustus 2009 - 21:29
alloo

Alloo

de witte

Groenten

woensdag 5 augustus 2009 - 21:30
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dit is echt heel speciaal! Het is wel zeker een artisjok zo te zien! Hoe kom je hier aan? Het lijkt me de moeite waard om te stekken, zodat je zeker dezelfde nakomelingen krijgt.
woensdag 5 augustus 2009 - 21:35
verbena46

Verbena46

misschien is het de artisjok"bianco tarantino" (bianco = wit)
de vorm lijkt er erg op, heb er geen bloem van gezien nog


maar...waarom niet genieten van deze lekkere groente ?


grt Verbena
woensdag 5 augustus 2009 - 21:50
alloo

Alloo

Wanneer en waar ik hem heb gekocht weet ik niet meer, ik heb deze plant al verschillende jaren. Tussen de witte en blauwe is geen verschil merkbaar alleen de bloem,dus ik ga er voor dat dit ook een Artisjok is.

groetjes Fons
woensdag 5 augustus 2009 - 21:50
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Bij zaailingen kan altijd een kleurafwijking voorkomen. Soms is deze afwijkingg heel mooi of heel bijzonder en dan wordt daar op voort geteeld. Daarom stelde ik voor, er stekken van te nemen.
woensdag 5 augustus 2009 - 23:12
alloo

Alloo

Dus mag ik aanemen dat ik een unieken Artisjok heb,wat de winterhardheid betreft ,ik heb deze twee planten al jaren, en zonder beschermig de winter doorgekomen,ik woon in de kempen dus hebben ze -20 gehad.

groetjes Fons
donderdag 6 augustus 2009 - 12:10
greener

Greener

Ik heb ook altijd gelezen dat Artisjok e.d. niet winterhard is.
Afgelopen winter ook ongeveer -20 op de donder gehad en geen enkel probleem met de plant.
De bloemknoppen staan momenteel alweer op springen.
Wederom blijkt maar weer dat men niet alles klakkeloos moet over nemen cq geloven wat iemand anders beweerd.


Sebas
donderdag 6 augustus 2009 - 21:50
alloo

Alloo

Zeker Sebas niet alles geloven wat ze in de boeken schijven,waar somingen schijvers hun info halen weet ik niet,ondervinding is nog altijd de beste leerstof.
Groetjes Fons
vrijdag 7 augustus 2009 - 15:23
Peppody

Peppody

Even een vraagje over artisjokken. Ik heb ze dit jaar voor het eerst gezaaid. Er zijn slechts 2 plantjes opgekomen. Hoe lang duurt het voordat er bloemen in komen? Kan ik ze gewoon buiten laten overwinteren, jullie reacties lezende? Ik heb ze momenteel in een kasje staan maar daar kunnen ze niet in blijven, ik denk er over om ze over te planten naar een ander gedeelte van de tuin. Kunnen ze daar tegen en wat is dan de beste tijd om over te planten? Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groenten

zaterdag 8 augustus 2009 - 22:47
alloo

Alloo

Peppody

1--het tweede jaar komen er bloemen aan .
2--u kan ze gewoon buiten overwinteren dat is al gezegt geweest, de mijne hebben min20 gehad.
3--ik zou wachten met overplanten tot in de winter,aangezien ze in de vollen grond in de serren staan.
4--op de foto te zien zijn er naar mijn menig toch meer dan 2 plantjes.

groetjes Fons
zondag 9 augustus 2009 - 21:38
Peppody

Peppody

oké bedankt voor de antwoorden, dan ga ik het proberen. Het zal door de geknakte bladeren lijken dat het meer planten zijn. Er staan tomaten achter.
zondag 9 augustus 2009 - 22:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon