menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje Tomatenplant

Ga naar meest recente reactie

YvAndy

YvAndy

Hallo,

Al enig tijdje maak ik gebruik van de site en nu pas merk ik dat er een forum is... Ik zit namelijk met het probleem dat precies één tomatenplant tss de rest in verdort en ook de bladeren beginnen te krullen, 'k heb er niet onmiddellijk een verklaring voor. Al de rest ziet er gezond uit. Kan er mij iemand nuttige tips geven?
vrijdag 26 juni 2009 - 11:47
kamiel2

Kamiel2

hey,
welkom op dit forum, ik heb er al goede inlichtingen gekregen!!!!
wat jij hebt is waarschijnlijk de krulziekte (een aardappelziekte naar het schijnt) latijnse naam weet ik ook niet maar wat ik wel weet is dat je het kan bestrijden met Bordeause pap te verkrijgen in bijna elk tuincentrum (dit is een oplosbare poeder die men dan volgens de aangegeven hoeveelheid moet sproeien) de besmette stukken verwijderen want dit komt toch niet meer goed.
IK HEB NOG EEN ANDER FENOMEEN!!
mijn tomatenbladeren krijgen een blauwe schijn (sommigen altans en ook gekruld)) ik heb er de meeste al vantussen gehaald en al besproeid met de bordeause pap maar dit schijnt niet te helpen, weet iemand wat dit zou kunnen zijn? alle tips zijn welkom!!!
groetjes Kamiel
vrijdag 26 juni 2009 - 13:36
Jorg

Jorg

@kamiel2: misschien heb je hier iets aan?: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/paarse-bladeren-bij-de-tomaten/

@yvandy: schiet me voorlopig niks te binnen wat het zou kunnen zijn...
vrijdag 26 juni 2009 - 17:21
Thanja

Thanja

Misschien watertekort?
vrijdag 26 juni 2009 - 17:33
printemps

Printemps

Er bestaat ook zoiets als krulkoppen of kroeskoppen bij tomaten

Naart schijnt zou het weggaan als er tomaten aankomen
Maar dit is het enkel bij de bovenste bladeren en niet de hele plant
Heb het gevonden op het net weet niet of dit hier van toepassin is

mv
vrijdag 26 juni 2009 - 17:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Misschien te hard bemest?, dan krullen de bladeren ook. Maken gootjes.
vrijdag 26 juni 2009 - 21:24
YvAndy

YvAndy

Denk eerder dat Kamiel mij verder kan helpen, water krijgen ze voldoende, wat de bemesting betreft die heb ik gedoseerd en 't is raar dat het maar bij één plant is... dan zouden ze he toch allemaal moeten krijgen? Denk ik toch. Dus 'k zal even naar het tuincenter gaan om dat poeder en ze behandelen... 'k hou jullie verder op de hoogte hoe het is afgeloopt. Alvast bedankt voor de nuttige tips.
zaterdag 27 juni 2009 - 10:31
kamiel2

Kamiel2

beste YvAndy,
ik ben ook maar een tuinliefhebber, maar hetzelfde probleem heb ik ook een paar jaar geleden eens gehad, ik was er niet op tijd bij, en zo was de hele oogst verbrot, het begint klein en dan zet het verder natuurlijk, misschien is het dat niet en zal je verplicht zijn de struik te verwijderen (wat ik in ieder geval zou doen!!) alvorens het al je andere planten aanzet.
Maar met die Bordeause pap kan je niks misdoen men raad zelfs aan preventief te bespuiten, lees goed de bijsluiter voor de dosering en zo, want teveel is hoegenaamd niet nodig!!
veel geluk
Kamiel

voor de anderen, die blauwe schijn op mijn planten zou inderdaad kunnen komen van de luchtstroom, het is het eerste jaar dat ik het serretje laat open staan dag en nacht (ik doe dat voor de bevruchting) ik zal eens proberen met de trek weg te nemen door de deur af en toe te sluiten (snachts en bij bewolking) anders word het veel te warm!!
In ieder geval iedereen bedankt voor de info, trouwens elke tip is welkom,
groetjes
Kamiel
zaterdag 27 juni 2009 - 12:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon