menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchten aan aardappelplant

Ga naar meest recente reactie

Jorg

Jorg

Het viel mij op dat er aan een aantal aardappelplanten vruchten zitten. Nu heb ik gelezen dat dit ook een vorm van vermeerdering is voor de aardappelplant en dat de vruchten giftig zijn.



Maar wat ik niet kan vinden is of ik de vruchten aan de plant moet laten zitten of dat deze verwijderd moeten worden. Moestuin
maandag 22 juni 2009 - 10:08
JovanDreumel

JovanDreumel

De vruchten mogen blijven hangen. Daar is duidelijk aan te zien dat de aardappel en de tomaat familie van elkaar zijn. Sommige aardappelrassen maken veel bessen en anderen niet. Je mag ze er ook afhalen. Maar ik ben altijd een beetje bang om in deze tijd beschadigingen aan het loof toe te brengen, omdat je dan invalspoorten voor de aardappelziekte maakt.
maandag 22 juni 2009 - 10:38
miriam

Miriam

ja die zijn giftig.
evenals tomaatplanten inderdaad.
Maarja dat doet niks aan de plant he ,ge gaat die toch niet opeten bedoel ik.
Dus gewoon laten hangen.

Ook steeds oppassen met aardappelen die het zonlicht gezien hebben.
die kunnen ook groen of groene plekken hebben.

Ook bij het bewaren ,steeds zorgen dat ze donker liggen.
maandag 22 juni 2009 - 11:23
JovanDreumel
maandag 22 juni 2009 - 12:25
Jorg

Jorg

Ik vermoede al dat ik ze kon laten hangen. De vraag kwam op nadat ik gelezen had dat dit ook een vorm van vermeerdering is voor de aardappelplant (met eventuele gevolgen voor volgend jaar). Bedankt voor de antwoorden!

De kennis over solanine is altijd goed om te verspreiden. Zijn nog genoeg mensen die dit niet weten (de niet tuinierders).
maandag 22 juni 2009 - 21:43
miriam

Miriam

zelf mensen aan het fornuis jong ,die niet weten hoe ze te bewaren en dat elk groen plekje der zeker af moet.

Maar niet panikeren bij het woord giftig bij die bollekes.
ge eet ze niet op he en zoveel groenten planten zijn dat niet

Als ge dagelijks tussen de tomaten zit ,dan zijn uw kleren groen hoor.
speciaal voor de pluk en hemd en na de pluk de vuilbak in.
krijgt ge gewoon niet meer proper.
maandag 22 juni 2009 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon