menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knolvoet bij kolen

Ga naar meest recente reactie

erik

Erik

verleden jaar vastgesteld, toch geprobeerd met grote potten in de grond te zetten en op te vullen met nieuwe grond, en toch is het niet gelukt ook maar één kool te oogsten, het zal dan maar zijn tijd moeten hebben zeker : 4 jaar geen kolen zetten.
dinsdag 16 juni 2009 - 20:39
printemps

Printemps

Je kan best 1 jaar stinkertjes zetten
Laten liggen in de winter
Dan alles onder spitten
En dan zou je er moeten van verlost zijn
Desnoods 2 jaar Tagetes op hetzelfde percel planten

mvg
woensdag 17 juni 2009 - 17:16
alloo

Alloo

printemps----meent u dit of is het een grapje.
erik---google eens, op internet is veel informatie te vinden,ik zit er ook mee, en er is weinig tegen te doen, wat bemesten met kalk of 7jaar geen kolen meer telen of stinkertjes en Tageten het is altijd te proberen.

groetjes Fons
donderdag 18 juni 2009 - 14:31
printemps

Printemps

Gohh

Heb er ook niets van terug gevonden
Weet niet meer waar ik het opgeraapt heb
Veel kalken wil al wel eens helpen
En natte gronden is ook niet goed

Maar probeer eens hé
Baat het niet dan schaad het niet hé

Er zou ook iets zijn van ecostyle,knolvoetvrij is de naam

mvg
donderdag 18 juni 2009 - 15:35
Harken

Harken

Heb in het verleden ook veel last gehad met knolvoet. Ik heb 2 jaar geen kolen meer geplant (normaal is dit veel te kort). Vorig jaar toch opnieuw geprobeerd met veel minder kolen, alleen spruiten. In het plantgat heb ik een soeplepel zeewierkalk gemengd bij het planten. Direkt daarna aangegoten met het schimmelwerend middel Sanam (eenmalig). Veertien dagen na het planten heb ik kalkcyanamide gestrooid tussen de planten en lichtjes ingewerkt. De spruiten waren nog knolvoetvrij bij het rooien.
Dit jaar op dezelfde manier gewerkt voor de spruitkolen. Heb ook nog bloemkolen geplant die resistent zouden zijn tegen knolvoet (zaad te koop bij Vrekens).
zondag 28 juni 2009 - 23:56
Adrienne

Adrienne

of dat met stinkerkes gaat weet ik niet.
Ik gebruik als groenbemester oost- indische kers en dat lukt hier wel.
oh en da's geen grapje hé
donderdag 2 juli 2009 - 12:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Je loopt het heel gauw op met gekregen (kool)planten, want met de grond aan die planten ent je zelf de schimmel op je eigen grond. En dan kom je er niet gemakkelijk van af. Het is mij jaren geleden ook overkomen met gekregen boerenkoolpanten. En alle koolsoorten kregen er last van. Nu ben ik er weer van af (hoop ik, want ik zie het niet meer).
Hoe er vanaf te komen?
1e Zaai al je koolsoorten zelf in potjes met potgrond en zet die potjes nog niet op je tuingrond, maar in kisten.
2e Laat je koolplanten daar vrij lang in groeien. In potgrond zit die schimmel niet in.
3e Zet ze dan op je groentetuin en doe bij het planten altijd wat extra kalk, want daar houdt die schimmel niet van.
4e Bij het oogsten de wortelstronken niet op de composthoop en niet in de grond laten zitten. Zo snel mogelijk verwijderen.
5e Wissel zoveel mogelijk af (voor mij was dat moeilijk, want ik heb steeds koolrabi, boerenkool, broccoli en die nemen veel grond in beslag).
6e Van Ecostyle antiknolvoet gebruiken, maart ik weet niet of dat dat echt helpt en is goed aan de prijs.
Stinkertjes (=afrikaantjes) helpen wel tegen aaltjes en ongedierte, maar dit is een schimmel, die het veroorzaakt en in de grond over kan blijven.
dinsdag 7 juli 2009 - 19:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon