menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Komkommers in de serrekas

Ga naar meest recente reactie

Lander

Lander

Ik heb 2 komkommerplanten gezet maar de planten zijn nu reeds tot aan het dak van de serre gegroeid. Kun je net als voor stekken, de kop van de plant er uit halen om ze (hopelijk) in 2 richtingen (nieuwe uitlopers) te leiden aan stokken onder het dak van de serre. Of komen er na de eerste pluk weer nieuwe komkommers onderaan de plant

Het is een zeer goede soort Passandra F1, het zijn komkommers waar op het kaartje superprof op stond en ze hebben een lengte van +- 15 cm
Net voldoende om in een salade te doen, ipv een halve komkommer te gebruiken
dinsdag 16 juni 2009 - 20:28
an

An

ernestine
had jij ze in een serre?
ik heb ze namelijk voor het eerst tegen mijn schutting aan staan en er komen bloemen in (heb een snack komkommer)
woensdag 17 juni 2009 - 10:18
annemiek123

Annemiek123

80!! komkommers aan 1 plant?? ongelofelijk zeg. Ik heb net 4 augurken gezaaid, deze komen nu alle 4 mooi omhoog. Groeit er aan zo'n augurk ook zoveel??
Ik heb de Cornichon de Paris gezaaid, ben heel benieuwd, ze staan in mijn zelfgemaakte plastic kas.
woensdag 17 juni 2009 - 12:14
an

An

ernstine zijn dat jou kokommer planten ? jeetje wat zijn die groot vergeleken met de mijne maar mijne staan in de buiten lucht.
donderdag 18 juni 2009 - 23:27
Lander

Lander

ondertussen heb ik van 1 van de komkommerplanten per ongeluk de kop er uit , afgebnroken bij het proberen horizontaal aanbinden onder het dak
zal dus vanzelf de ervaring op doen of er nog nieuwe zijscheuten komen met oogst

ga ze in elk geval volgend jaar onder het hoogste deel van het dak planten, dan heb ik zo ie zo al wat meer hoogte voor de plant

laat wel nog eens van mij horen als het me lukt om nog extra komkommers te krijgen na dat wat ongelukkig en onvoorzien toppen
vrijdag 19 juni 2009 - 09:12
Thanja

Thanja

Ik wacht niet tot de plant twee meter hoog is. Als de plant zo'n 50cm hoog is, mag hij van mij al komkommers maken. Ik had ook een hele grote opbrengst van de komkommerplanten. In de zomer van 2 planten wel 2 komkommers per week. Bij veel vruchten tegelijkertijd dunde ik wel uit.

De snackkomkommer heeft nog een grotere opbrengst!

Ik heb de komkommers buiten staan (speciaal buitenras). De snackkomkommer heb ik dit jaar in de kas en buiten staan. Ik ben benieuwd of er een groot verschil is.

Vorig jaar heb ik ook per ongeluk een top eruitgeknipt, maar hij vormt wel een nieuwe scheut. Volgens mij komt dat wel goed.

Momenteel zijn de eerste komkommers aan het groeien.

vrijdag 19 juni 2009 - 13:36
Lander

Lander

@ Thanja

wij hebben er zeker reeds een 8-tal gegeten (en/of weg gegeven)


Met zo'n productie zou een mens elke dag wel komkommer moeten eten, of een recept ontdekken waar je komkommers kunt bewaren
vrijdag 19 juni 2009 - 14:53
Thanja

Thanja

Je kunt komkommers in zuur inleggen. Zelf heb ik dat nooit gedaan, maar er zijn wel recepten op internet te vinden.

Verder eet ik 's zomers eigenlijk elke dag wel komkommer. De ene keer als snackkomkommer, de andere keer in een schaaltje met wat kruiden. En natuurlijk in de salade. En dan houd ik ook nog komkommers over om weg te geven

Dat jij er al een aantal hebt geoogst komt denk ik omdat ik wat noordelijker woon + dat mijn komkommers buiten staan. Maar ik denk niet dat ik nog lang hoef te wachten

vrijdag 19 juni 2009 - 21:18
krissie

Krissie

Ernestine ,
wat haal je v/d plant tot hij 2 meter hoog is ?
Toch niet de komkommertjes ?
Hoe geraak jij dan aan 80 stuks , waar komen die dan vandaan ?
Eer mijn planten 2 meter hoog zijn , worden ze meestal al ziek .

groetjes
Krissie
donderdag 25 juni 2009 - 14:16
an

An

IK heb wel een paar bloemetjes maar nog geen komkommer .ze zijn ongeveer 50 cm hoog,en ze staan buiten is dat goed(ik heb crispy salad F1 snack komkommer)
donderdag 25 juni 2009 - 19:25
Thanja

Thanja

Ik heb ook de crispy salad en hij is bij mij ook nog maar 50cm buiten. Er hangen nu twee mini-mini-komkommertjes aan. Als er al bloemetjes aan zitten, zal het wel niet meer zo lang duren, voordat je ook komkommertjes hebt.

De gewone komkommer wordt bij mij ook gemakkelijk twee meter. In de okselscheuten ontstaan er eerst bloemen, daarna komkommers.
donderdag 25 juni 2009 - 22:35
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
zo ziet 1 van mij crispy salad F1 er uit.(als je goed kijkt zit er bij die achterste een verdikking en die voorste bloem is volgens mij ook vrouwelijk dus misschien ook een komkommertje ik hoop het en dat er dan nog veel zullen volgen met dit weer.(25 gr.)
en zo mijn andere 2 er is 1 dood gegaan want ik had er 4
[afbeelding verwijderd niet-https]
zie ver dikkinging misschien nog een mini komkommertje.(rechter plant van de onderste foto,net boven het 1ste blad wat boven de aarde zit)
gr an
donderdag 25 juni 2009 - 23:02
Lander

Lander

amaai als je alles er aan laat, valt je plant dan niet
ik heb er een die ferm naar beneden gevallen was onder de druk van de vele komkommers. Ik bind ze nu toch extra vast en geef er liever weg dan er te veel te laten aan hangen
zaterdag 27 juni 2009 - 09:24
an

An

hoi ernstine heb bij 1 de eerste bloem weg gehaald
en nu gaat de komkommer van die tweede foto ook bloeien moet je ze eigen lijk
handmatig bestuiven als ze buiten staan heb het net wel gedaan
maar moet het ook
[afbeelding verwijderd niet-https]
dit wordt toch eenkomkommertje die op de foto
zaterdag 27 juni 2009 - 22:34
Thanja

Thanja

Ik bestuif de komkommers die buiten staan ook niet handmatig. Alles gaat vanzelf wel als je genoeg bijen en hommels in de tuin hebt. Alleen voor het oogsten van zaden bestuif ik handmatig.

De tomaten en paprika's tril ik wel voor het bevorderen van de vruchtzetting.
zondag 28 juni 2009 - 10:49
Monica

Monica

Hoi,

Ik ben nieuw hier.
Heb een tijd geleden bij de AH de snackkomkommer plant gekocht.
Er hangen intussen al een aantal komkommertjes aan.
2 a 3 van een cm of 8-10.
Maar wat ik mij afvroeg. Wanneer zijn ze "rijp"en kunnen ze geplukt worden.
En hoe kan ik ze het beste plukken.

Alvast bedankt voor de antwoorden.
zondag 28 juni 2009 - 21:58
an

An

Thanja
jij hebt het iover habdmatig bestuiven,dek jij ze dan ook af met iets of laat je ze zo groeien heb je er ook een foto van die je hand matig bestuift.
dan heb ik een voorbeeld.

gr an
zondag 28 juni 2009 - 22:23
Thanja

Thanja

Hoi An,

Ik kon je berichtje niet meer terugvinden... Maar nu toch gevonden!

Ik dek de vrucht met gaas af, voordat de bloem wordt gevormd. Vervolgens hou ik het vruchtje goed in de gaten. Als de bloem open gaat, haal ik het gaas eraf en bestuif de bloem met mannelijke bloemen. Dat doe ik ongeveer 3keer met twee mannelijke bloemen. Vervolgens is het wachten of het allemaal gelukt is. Totdat de komkommer groter wordt, blijft het gaasje zitten. En dan nog goed onthouden (of merken) welke vrucht je handmatig hebt bevrucht.

Als je het idee hebt dat de komkommer/meloen goed bevrucht is, is het zaak om de vrucht zo overrijp mogelijk te plukken, zodat de zaden goed ontwikkeld zijn.



dinsdag 30 juni 2009 - 17:18
Boerke

Boerke

Hallo allemaal. Als ik dit allemaal lees dan voel ik mij zoals Krissie.
Dit jaar dacht ik: Nu lukt het mij. Onze plant was een meter hoog en nog geen verdroogde bladeren en dan opeens......zie foto.De kop blijft groen en de onderste bladeren vallen droog.
Dit is nu al het derde jaar op rij. Wat is er fout? Ze staan in een serre en ik geef ze elke dag water.Is er misschien een tekort aan kalk,fosfaten,of zo?
Ik heb al vanalles geprobeerd: grondverbeteraar gemengd,nog meer verluchting,....Ik heb al automatische dakvensters staan .De vochtigheidsgraad is ongeveer 70%.
Het ergste is dat de tomaten en paprika's indezelfde serre het voortreffelijk doen.

Groenten

maandag 27 juli 2009 - 11:33
an

An

Nou Boerke
maak je niet druk de mijne zien er goed uit hebben bloemen ,heb ze hadmatig bestoven soms en nog geen komkommers en meloenen.niet 1 en als ik dan een vruchtje zie van de komkommer en denk jippie daar komt er 1 dan worden ze geel en sterven af (1 cm groot)
ik snap het ook niet(sorry hoor voor wat ik nu zeg klere planten zo heb je er toch geen zin meer in)
maandag 27 juli 2009 - 11:40
Boerke

Boerke

An,nu ik jouw reactie lees en mijn foto bekijk heb ik ineens zo iets van. Het is toch niet de leidraad die ik gebruik. Het is een metalen draad,die misschien een reactie afgeeft op de plant. Nu is het wat laat maar volgend jaar zet ik een andere draad ,of maak ik een raster in hout of bamboestokken.
Geen zin meer? Niet zo vlug U bij neerleggen hoor. Proberen en anders...het tuinforum is er nog.
maandag 27 juli 2009 - 12:21
an

An

Maar ik snap er ook niks van een goeie mooie plant bloemen er in ...........
en er komt maar niks ziet er allemaal gezond uit ik weet niet meer wat ik er aan moet doen. ik geef het op
maandag 27 juli 2009 - 12:34
Thanja

Thanja

@ Boerke: het ligt niet aan de geleidingsdraad. Ik denk aan een andere oorzaak (te weinig water, te veel water op de bladeren).

@ Boerke & An: Ik heb mijn snackkomkommer (Crispy Salad) getopt na 6 bladeren, want er kwam na 2 snackkomkommers ook niks meer aan. Toen heb ik de boeken er weer eens bij gepakt en daarin stond dat je moest toppen na vier bladeren. (Ik heb maar na 6 bladeren getopt, vier leek me zo weinig...)
De komkommers maken nu zijscheuten aan, waar weer komkommertjes aan komen.

Dus An: geef nog niet op, maar top de plant gewoon. Je zult zien, na je vakantie hangen er snackkomkommertjes aan!



maandag 27 juli 2009 - 22:09
an

An

Hoi Thanja,dan ga ik dat morgen gelijk doen en dan maar hopen ,
heb je ook zo'n tip voor mijn meloentjes wel bloemen maar geen meloenen ,
IK heb een green climbing ,golden midget en een miasota midget
hebben allemaal bloemen maar geen meloenetjes.

gr an
maandag 27 juli 2009 - 22:18
Thanja

Thanja

Geldt ook voor meloenen. Dat vond ik zelf een beetje eng om te doen (eerste keer), maar ik heb mijn meloen meloen getopt. Met het idee: mocht het toch misgaan, dan is er niks aan de hand, want ik heb nu ook geen vruchten of bloemen.

Ik zag vandaag dat de meloen al zijscheuten aan het maken was. Dus misschien komt er nog wat!
maandag 27 juli 2009 - 22:33
an

An

ik ga het ook zo doen bij allemaal , want dit wordt zo niks
ik heb nu ook nog maar 1 komkommer van de 3 rest ging dood buiten
gr an
dinsdag 28 juli 2009 - 11:09
Boerke

Boerke

Ik volg en nu maar hopen. Wie weet helpt het nog misschien ,als het al niet te laat is.
dinsdag 28 juli 2009 - 12:52
an

An

ik hoop het ook niet.als het bij jou en mij en thanja fout gaat moeten we volgend jaar in iedergeval niet meer toppen.
dinsdag 28 juli 2009 - 13:19
Boerke

Boerke

Zo vlug geef ik niet op hoor. Mijn vader zei altijd:"Uit fouten moet je leren".
dinsdag 28 juli 2009 - 13:37
Thanja

Thanja

Het staat ook in de tuinboeken, hoor! Niet denken dat ik dit bedacht heb!
dinsdag 28 juli 2009 - 19:29
an

An

heb ze hier ook allemaal getopt
mij benieuwen gr an
dinsdag 28 juli 2009 - 19:55
professor_Flupkes

Professor_Flupkes

@boerke ; komkommers hebben nogal vlug last van meeldauw....
Als de bladeren van onderop bezwijken kan het daarop wijzen .

Stef
woensdag 29 juli 2009 - 07:37
professor_Flupkes

Professor_Flupkes

Te zien aan witte lichte pluis boven op de bladeren . Of ; Verticillium


stef
woensdag 29 juli 2009 - 07:45
Boerke

Boerke

OK, bedankt .
woensdag 29 juli 2009 - 11:39
an

An

Nou bij mij geen een komkommer of meloen ik snap het niet meer geen zij scheuten niks zien er heel gezond uit heb bloemen en alles krijg steeds een heel leuk beginnetje zie foto verder terug in deze topic en dan vallen ze er af

Hoi Ernstine wat vervelend nou ,maar jij hebt er teminste nog twee aan gehad en ik niks
zaterdag 8 augustus 2009 - 23:23
an

An

dat zijn nog beste komkommers
gr an
zondag 9 augustus 2009 - 12:47
butterflyke

Butterflyke

over die meloenen,ik had ook gelezen dat je ze moest toppen,ik heb dus 1 plant getopt en de andere niet.nu heb ik sinds een dag of 3 al 4 vruchtjes(vrouwelijke bloemen)op de ongetopte plant,en de andere plant staan er de bloemetjes maar slapjes bij en geen enkel vrouwelijk bloemetje te zien...
zondag 9 augustus 2009 - 15:21
Thanja

Thanja

Nadat ik mijn meloenen (charentais) had getopt, kreeg ik direct zijscheuten en de bloemen zijn in de maak, volgens mij! Dus hier gaat het wel goed met het toppen.

Ik heb ook mijn snackkomkommers getopt (zelfde soort als An), de een is afgestorven en de ander heeft veel zijscheuten gemaakt (en ook weer getopt) en geeft nu een enorme oogst: 2-3 komkommertjes per week, al 3 weken lang.

zondag 9 augustus 2009 - 16:45
an

An

dan ligt het zeker aan mij de lol is er af voor mij
zondag 9 augustus 2009 - 17:31
Thanja

Thanja

Omdat je wel bloemen en mini-vruchten krijgt, denk ik dat je een probleem met de bevruchting hebt. Hoeveel komkommerplanten heb je staan? Je vrouwelijke bloem moet namelijk stuifmeel krijgen van een mannelijke bloem. Als die niet tegelijkertijd bloeien, wordt je vrouwelijke bloem niet bevrucht en krijg je dus ook geen vruchtjes.

Ik had 6, nu 5 komkommerplanten staan en ik oogst nu van de vier gewone komkommerplanten zo'n 4 komkommers per week. Dat is minder dan vorig jaar, maar bij mij worden er veel komkommers niet bevrucht. Ik denk dat het bij mij komt doordat er minder bijen zijn.

zondag 9 augustus 2009 - 17:55
an

An

Ach Thanja misschien is er nog hoop
alles wat over gebleven wat er nog staat zijn twee komkommer planten
ik vond net deze drie hoop volle komkommertjes aan de tweede komkommer struik die niet zo hoog is nog
[afbeelding verwijderd niet-https]
deze zijn groter als anders heb hoop
zondag 9 augustus 2009 - 20:32
an

An

heb er nu 1 minder aan mijn struikje ipv 3 nu 2
zie foto hier boven en onder

Groenten

woensdag 12 augustus 2009 - 22:52
Peppody

Peppody

geen problemen met de komkommers hier, ik geef ze om de dag een plens water en ik haal nu regelmatig de toppen eruit anders staan ze aan het dak van het kasje. Heb al een paar komkommers geoogst en de rest hangt met smart te wachten. De bladeren worden nu wel wat geel maar mogelijk komt dat door de hoge temperatuur in de kas en de hoge luchtvochtigheid want ook de tomatenplanten beginnen nu kapot te gaan. De kas staat eigenlijk wat teveel op de wind waardoor ik de deur niet altijd open kan laten (dan vliegt de kas de lucht in)

Groenten

woensdag 12 augustus 2009 - 23:02
an

An

ziet er goed uit mijn complimenten
gr an
woensdag 12 augustus 2009 - 23:14
professor_Flupkes

Professor_Flupkes

Ik dacht dat het het mozaïkvirus is . Ik heb het ook en helaas zal het dan niet meer lang duren met de oogst .
Het is altijd zo jammer dat komkommers zo gevoelig zijn voor ziektes ...
Koop je er met een hoge meeldauwresisentie : krijgen ze wat anders . Maar ja als je ze met chemische rommel behandeld dan niet ,maar dat wil ik nu net niet want dan kan ik ze ook net zo goed in de winkel halen .

groetjes Stef
donderdag 13 augustus 2009 - 07:21
Thanja

Thanja

Ik knip die zieke bladeren eruit om besmetting te voorkomen.

donderdag 13 augustus 2009 - 08:42
elin

Elin

hey

ik was op zoek naar info over mijn komkommerplant en dat heb ik gevonden, dank zij jullie! bedankt

ik heb alleen nog 2 vragen:

mijn komkommer is +- 45 cm, hij was groen maar word nu geel.
ik hij dan rijp en moet ik hem dan plukken of hoe zit dat?

mijn plant is +- 1 1/2 meter, hij heeft +- 10 bloemen gehad, maar ik heb maar 1 komkommer doe ik iets fout?

oja en ik ga zaterdag op vakantie, en ze (ik heb ook 2 tomaten plantjes) kunnen niet mee, hoe zorg ik dat ze het toch overleven?

alvast bedankt!!!

groetjes elin
donderdag 13 augustus 2009 - 13:40
an

An

elin
als je komkommer geel wordt is ie volgens mij overrijp

maar waarom vraag je niet even aan een buurvrouw(man)
of die je tomaten plantjes water wil geven (alleen te hopen dat je tomaatje niet te lekker zijn anders hou je alleen na de vakantie een groen plantje over want dan zijn ze voor geproeft door de buren)

maar ik heb dat ook met mijn komkommer er zijn te weinig bijen om te bestuiven.

gr an
donderdag 13 augustus 2009 - 13:51
elin

Elin

dan ga ik hem nu meteen plukken.

en ik vroeg me af, bij mijn tomatenplantjes is nu 1 tomaat rood-oranje geworden.
moet ik hem dan meteen plukken of moet ik dan nog wachten?
ik heb wel veel tomaten, hoe kan het dan dat ik maar 1 komkommer heb, terwijl ze wel bij elkaar in de buurt staan?
dit is de eerste keer dat ik zelf dingen kweek, daarom mijn vragen...

groetjes elin
donderdag 13 augustus 2009 - 20:16
Thanja

Thanja

Dat is ook een flinke komkommer en al rijp, zoals An zei. Je hebt tomatensoorten die rood-oranje zijn. Je kunt hem plukken en proeven, maar je kunt ook nog 1 of 2 dagen wachten. Wordt hij niet donkerder, dan is dat de kleur van de tomaat.

De hoeveelheid tomaten en tomatenplanten heeft niks te maken met de hoeveelheid komkommers die je kunt verwachten. Tomaten zijn zelfbestuivers en komkommers moeten bestoven worden door insecten.

donderdag 13 augustus 2009 - 20:50
elin

Elin

ok bedankt
donderdag 13 augustus 2009 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon