menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten in serre

Ga naar meest recente reactie

guillaume

Guillaume

hallo, ik heb 9 tomaten staan in mijn serre.
moeten de planten zich bevruchten of gebeurd dat van zelf?
ik heb af en toe wel een bei en vliegen en ... zitten in de serre en ik doe de tomaten eens af en toe trillen, maar ik weet niet of dat wel moet en of ik wel tomaten zal hebben?
hebben julie tomatenplanten in een serre met tomaten?
zondag 7 juni 2009 - 21:17
Thanja

Thanja

Tomaten zijn zelfbevruchters, maar kunnen wel wat hulp gebruiken. Omdat het in de serre niet zo hard waait als buiten de serre is het goed om de tomaten regelmatig te trillen. Ik tril 's ochtends en in de middag nog een keer. Ooit ergens gelezen dat dat de beste tijden zijn om te trillen.

Als je al bloemen hebt, zal het niet lang duren voordat je kleine groene bolletjes in de bloemkronen zult zien.

zondag 7 juni 2009 - 21:49
annd6

Annd6

Inderdaad, trillen helpt de bevruchting.
Algemeen is de regel best het 's middags te doen voor het beste resultaat.
Groetjes
Ann
zondag 7 juni 2009 - 22:28
corrielat

Corrielat

tometen trillen?

hoe doe je dat?
zondag 7 juni 2009 - 23:17
CindyV

CindyV

Trillen doe je door even zachtjes (met de bloemetjes vooral) te wiebelen. Of als het hard waait, de deur zo ver mogelijk open te zetten. Ik merk een duidelijk verschil aan mijn getrilde aarbeien en die welke niet getrild zijn.

groetjes,
CindyV
maandag 8 juni 2009 - 10:17
annd6

Annd6

Je kan tegen de stam tikken of als je het echt goed wil doen tegen elke bloemtros.
Zoals Cindy zegt zie je toch wel echt verschil, je hebt minder bloemetjes die afvallen. Bloemetjes vallen namelijk af als ze niet bevrucht zijn.
Groetjes
Ann
maandag 8 juni 2009 - 10:39
guillaume

Guillaume

bedankt voor de informatie.
tijdens de week behalve woensdag en als het niet regent kan ik dat maar s'avonds doen. tijdens de weekend en woensdag tril ik ook s'morgens en s'middags.
nog eens bedankt voor de informatie.

groeten,

guillaume
maandag 8 juni 2009 - 21:53
Rita1960

Rita1960

sorry, maar dat van het aardbeien trillen dat snap ik echt niet
ik heb zo'n 150 aardbeiplanten staan en ik moet er niet aan denken dat ik die allemaal moet "trillen". Volgens mij doen de bijen, zweefvliegen, hommels en vlinders dit wel.

groetjes,

Rita
dinsdag 9 juni 2009 - 22:14
annemiek123

Annemiek123

lol, ik denk dat voor aardbeien het trillen niet geldt
Het gaat over de tomaten ....

groetjes
woensdag 10 juni 2009 - 10:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon