menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dubbele bloem aan Courgette

Ga naar meest recente reactie

fsachs78

Fsachs78

Hoi hoi,

Ik heb vandaag mijn eerste bloem aan één van mijn courgette planten. Het is een mannelijke, dus moet ik nog even wachten op resultaat. Nu zag ik wel dat de volgende bloemen heel anders zijn. Er lijken twee bloemen op één steeltje te staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
(grotere foto: http://www.flickr.com/photos/fsachs78/3593081408/ )

Komt dat vaker voor? Is dat normaal?

Gr. Francois
woensdag 3 juni 2009 - 22:42
rialle

Rialle

Misschien krijg je een siamese tweelingcourgette.........maar geen idee of dat vaker voorkomt. Ik heb dit jaar voor het eerst courgette gezaaid dus ik ben ook benieuwd!

Groetjes Rialle
woensdag 3 juni 2009 - 23:32
Adrienne

Adrienne

bwa dat hebben wij ook al gehad, kan zeker geen kwaad.
Wel doe ik een van de twee al af als ze nog klein is,
zodat ze niet tegen elkaar blijven groeien.
Laat je ze gewoon doen gaat één van beide toch kleiner blijven.
In het ergste geval rotten ze zelfs.
Omdat ze tegen elkander liggen blijft er water opstaan.
Dus eentje afknijpen is hier de boodschap.

gtjs adrienne
donderdag 4 juni 2009 - 18:18
Fons

Fons

Ik denk niet dat die dubbele mannelijke bloem zich zal ontwikkelen tot courgettes maar de wonderen zijn nog niet de wereld uit.

Groetjes Fons.
donderdag 4 juni 2009 - 20:24
garfield

Garfield

Dat twee vrouwelijke vruchten tegen elkaar aan liggen komt veel voor bij de gele courgette. Bij de mannetjes is het niet interessant.
Zelf heb ik aan twee planten ook al bloemen gehad. Helaas alle 6 waren het vrouwtjes.
En verder op het volktuincomplex geen bloeiende mannetjes. Dus of jij stuurt mij het mannetje of ik moet ook wachten.
donderdag 4 juni 2009 - 20:34
fsachs78

Fsachs78

Nou, ik zat eigenlijk te denken... kan ik die mannelijke bloem niet bewaren in een potje of zo? Zou het niet houdbaar zijn tot de eerste vrouwelijke bloem komt?
donderdag 4 juni 2009 - 21:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Je zou kunnen proberen om het stuifmeel in te vriezen. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar als het lukt heb je misschien wel een nieuwe vinding
donderdag 4 juni 2009 - 22:24
Thanja

Thanja

Het schijnt dat mannelijke bloemen gefrituurd in een bierbeslag heel erg lekker smaken. Zelf ga ik deze smakelijke sensatie deze zomer proeven. Ik zie het nut van invriezen niet zo in, dus ik zou ze gewoon laten zitten. De vrouwelijke bloemen komen wel (als het goed is).

Wel vroeg trouwens! Bij mij is hij nog niet zo ver. Ik heb hem half april gezaaid.


donderdag 4 juni 2009 - 22:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Volgens mij heb je bij courgettes net als bij komkommers niet perse mannelijke bloemen nodig. Dan heb je een vruchtzetting zonder bevruchting (pathenocarpische vruchtzetting). Dan zou je ze ook zonder zaad erin krijgen. Wie kan me hierover zekerheid geven? Bij komkomers haalt men de manlijke bloemen weg om zaadvorming te voorkomen.
vrijdag 5 juni 2009 - 21:06
garfield

Garfield

Volgens mij heb je bij courgettes net als bij komkommers niet perse mannelijke bloemen nodig. Dan heb je een vruchtzetting zonder bevruchting (pathenocarpische vruchtzetting). Dan zou je ze ook zonder zaad erin krijgen. Wie kan me hierover zekerheid geven? Bij komkomers haalt men de manlijke bloemen weg om zaadvorming te voorkomen.

Ik zal het antwoord je over enkele weken vertellen. Want ik zie nu dat de eerste 8 a 10 vrouwtjes het zonder bevruchting moeten stellen. Als ze er allemaal afrotten weten we genoeg.
vrijdag 5 juni 2009 - 21:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Intussen heb ik al wel gelezen, dat er wel een vruchtzetting komt zonder bevruchting, maar dat de vruchten dan minder goed uitgroeien, maar ik wacht nog op ervaringen hiermee.
vrijdag 5 juni 2009 - 21:43
Thanja

Thanja

Het meeste dat ik lees, vertelt dat de courgette wel bevrucht moet worden. In dit artikel wordt het één en ander verteld: http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/06/bestuiving-en-bevruchting-bij.html

Hoewel ik me kan voorstellen dat F1-soorten vruchtzetting kent zonder bevruchting, weet ik het niet zeker. Ik kan het zo snel ook niet vinden op internet. Jo, waar heb je die info gevonden?

vrijdag 5 juni 2009 - 22:43
greener

Greener

Bij de wedstrijdpompoenen die ik elk jaar heb staan haal ik wel vaker wat mannelijke bloemen van de plant.
Je kan deze een paar dagen in de koelkast bewaren (afgesloten plastic grip zak) om daarna een vrouwelijke bloem te bevruchten.
De pompoen heeft wel bevruchting nodig anders geen vrucht.
Succes,

Sebas
zaterdag 6 juni 2009 - 13:26
JovanDreumel

JovanDreumel

Thanja,

Op dezelfde site
zaterdag 6 juni 2009 - 15:02
Thanja

Thanja

Volgens mij is bevruchting (ook volgens die site) echt nodig. Geen bevruchting, geen drang om te groeien. Bij een bevruchte courgette groeit de vrucht goed uit. Er komt geen zaadvorming, omdat de courgettes jong geoogst worden. Volgens mij...

'Als er geen bestuiving is van de stamper van de vrouwelijke bloem kan er ook geen bevruchting van het vruchtbeginsel plaats vinden. Er is dan ook geen zaadvorming. De zaadvorming stimuleert de vrucht om uit te groeien. Zonder zaadvorming groeit de vrucht slechts een heel klein beetje. Het gedeelte bij de steel groeit nog wat uit, terwijl het uiteinde van de vrucht dun blijft.'

Ik heb maar één courgetteplant, dus een testje durf ik niet aan. Ik ben wel benieuwd of het ook lukt zonder mannelijke bloemetjes.
zaterdag 6 juni 2009 - 19:40
garfield

Garfield

Ik zal het antwoord je over enkele weken vertellen. Want ik zie nu dat de eerste 8 a 10 vrouwtjes het zonder bevruchting moeten stellen. Als ze er allemaal afrotten weten we genoeg.

Nu dus het antwoord op mijn eigen citaat. Er zijn ongeveer 8 courgettes niet gaan groeien en zijn nu zo rot dat ik ze er deze week afgesneden heb. Nog steeds heb ik bijna alleen vrouwelijke bloemen, maar gelukkig ben ik niet de enige met courgettes. De eerste is deze week geoogst en de oogst zal volgende week overweldig zijn. Ik zal deze week wel een foto plaatsen. Het moge duidelijk zijn dat de courgette wel bevrucht moet worden.
zaterdag 20 juni 2009 - 09:18
groenbloemeke

Groenbloemeke

Op een plant zijn vrouwelijke en tegelijk mannelijke bloemen
Maar bij regenweer niet veel kans op bevruchting

Het is goed om ze af te snijden
Je moet ze afdraaien,aan de steel vastnemen
Anders kan je ziektes en virussen krijgen

grtzz
zaterdag 20 juni 2009 - 13:23
garfield

Garfield

Inderdaad valt het met regenachtig weer nog wel eens tegen. Ik snij ze altijd af om verder niets te beschadigen. Waarom anders afdraaien?
Ik voeg een foto toe.(als het lukt)[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 20 juni 2009 - 16:00
Rita1960

Rita1960

Garfielt,

Is dit het ras Goldrush F1?

groet,

Rita
zaterdag 20 juni 2009 - 23:23
garfield

Garfield

Garfielt,

Is dit het ras Goldrush F1?


Rita,

Dit is inderdaad goldrush F1. Ik moest het wel even opzoeken, maar hier heb ik drie planten van. Vorig jaar heb ik er één van gehad. Ze zijn iets later dan de black beauty, waar ik al van geoogst heb. Zoals je ziet krijg ik de volgende week een enorme oogst.
zaterdag 20 juni 2009 - 23:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij ook mannelijke en vrouwelijke bloemen aan een plant. Dus tweeslachtig eenhuizig.
maandag 22 juni 2009 - 15:57
Rita1960

Rita1960

Lekker hè Garfield je eigen courgettes.
ik zal nog even moeten wachten ze zijn nu zo'n 10 cm lang (de courgettes in wording dan) 'k heb ook de goldrush en had vorig jaar een hele goede opbrengst hiervan. Nu heb ik hier ook de dukato en ben ook benieuwd wat deze geeft.

groetjes,

Rita
maandag 22 juni 2009 - 19:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Deze tweeling hebben niet zo lang kunnen wachten tot de mannelijke bloem er was en zijn dus niet goed uitgegroeid. Nu de mannelijke bloem er is groeien de andere vruchten wel goed uit. Conclusie: Bestuiving bij courgette is echt nodig. De mannelijke en de vrouwelijke bloemen komen nu wel op dezelfde plant voor. Ook staat er nu een groene courgette bij in de buurt. Dus kan buurtbestuiving en kruisbestuiving plaats hebben.[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 juni 2009 - 18:35
garfield

Garfield

Ik heb nu ook een overdaad aan geoogste courgettes. Gisteren had ik er 5 aan 6 planten zitten. Bovenstaande zal ook wel een goldrusch F 1 zijn, want aan dat soort zie ik vaker 2 aan elkaar vergroeide vruchten. Duidelijk te zien op jouw foto dat het bovenste exemplaar niet voldoende bevrucht is.
vrijdag 26 juni 2009 - 19:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon