menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Teeltwissel

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik lees regelmatig in bepaalde berichten dat er mensen zijn die heel strikt een bepaalt teeltplan en teeltwissel volgen. Een teeltplan heb ik zeker niet. Ik probeer wel een beetje teeltwissel te volgen maar enerzijds door gebrek aan ruimte en anderzijds omdat ik misschien niet zo gedreven ben dan sommigen gelukt met dat niet voor de volle 100%. Ik gebruikt namelijk ieder jaar ofwel de ene helft van mijn tuin voor aardappelen en de andere helft voor al het zaai en plantgoed. Vandaar dat de aardappelen bijvoorbeeld om de 2 jaar op hetzelfde gedeelte staan. Ook zaai en plant ik bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld radijs en sla altijd bijna op dezelfde plaats. Nu wou ik toch eens weten wat volgens jullie de mogelijk gevolgen en problemen hierdoor zijn.

Mvg, Vic
zaterdag 9 mei 2009 - 09:00
garfield

Garfield

Je hebt een beperkt en gevaarlijk teeltplan. Op de meeste volkstuincomplexen mag dit niet. Waar ik zit mag je om de drie jaar aardappelen verbouwen. Dan nog komt er Phytophtora en vraat door coloradokevers voor. Zelf ben ik wat strakker in de leer en heb een teeltplan die van 4 delen uitgaat dat je ook nog kunt delen. Zodat je bepaalde planten pas om de 8 jaar weer terug op hetzelfde stukje hebt.

Zelf gebruik ik een afgeleide versie van deze site: http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=258&j=98
De onderbouwing in groepen staat mij daarbij aan, maar er zijn er meerdere.
Verder kan ik je deze site aanraden voor veel informatie: http://www.freewebs.com/ruudendiana/

En probeer daarna toch een minimaal teeltplan te maken met ten minste 3 vakken.
Ik zie de meesten op het complex 3 vakken hebben en de aardappelen wisselen van stuk en verder niets aan teeltplannen doen. Over het algemeen gaat dat goed. Er wordt wel veel mest gebruikt.
zaterdag 9 mei 2009 - 10:12
andre

Andre

In de toekomst zal dit problemen geven. En dit in het bijzonder bij de aardappelen.
En zeer veel mest gebruiken is ook altijd niet de oplossing.

Grt andre
zaterdag 9 mei 2009 - 10:15
marc

Marc

Ik zit in het zelfde schuitje als Vic. Het éne jaar de éne helft met aardappelen. Het andere jaar de andere helft. En zoals Garfield het aangeeft heb ik idd last van coloradokever. Iedere dag larven zoeken en doden. Hopeloos maar toch spuit ik niet.
Daarom ben ik me aan het verdiepen in wisselteelt. Ik hoop alzo de oogst per plant te kunnen verhogen door schadelijke insekten te misleiden. En als ik minder planten moet zetten kan ik een deel van de tuin laten rusten en kan er op termijn mss een oplossing komen voor mijn aardappelen.
Marc
zondag 10 mei 2009 - 08:08
Vic55

Vic55

Dank u voor jullie reacties en ik begrijp jullie argumeneten perfect.
Maar ten eerste doe ik dit al 20 jaar op deze wijze. En ten tweede als ik maar om de 4 jaar aardappelen op het zelfde deel van de tuin mag planten, wil dat zeggen dat ik nog maximaal de helft van het aantal aardappelen van nu kan zetten. De hoeveelheid die ik nu plant brengt bijna genoeg op om er met ons gezin van 6 een gans jaar van te kunnen eten, tegen het eind van de maand zullen deze van vorig jaar op zijn. Dat ik totaal geen last heb van aardappelplaag hoor je me niet zeggen, maar wie wel. Ik behandel daar tegen 2 tot 3 per seizoen. Als ik zie dat de boer hier bij mij in de straat, die inderdaad maar om de 4 jaar aardappelen op hetzelfde percel plant, iedere week aan het spuiten is. Moest hij door maar om de 4 jaar aardappelen op het zelfde percel te planten totaal geen risico op pytophtora lopen denk ik niet dat hij zoveel geld zou uitgeven om iedere week te gaan spuiten hoor. En coloradokelver daar heb ik, zelfs na 20 jaar op deze wijze te werken, denk ik geen last van, alleszins toch nog niet gezien.
Verder vraag ik mij af hoe jullie die teeltwissel, als je die perfect wil opvolgen, praktisch doen. Ik plant bijvoorbeeld weinig koolgewassen maar veel meer wortelgewassen en nachtschadeachtigen (aardappelen). Als je dus je tuin in 4 deelt, kan ik zoals hierboven al vermeld maar de helft van het aantal aardappelen platen en zal bijvoorbeeld het deel voor de koolgewassen ieder jaar te groot zijn en dus niet volledig beplant zijn. Graag had ik toch eens geweten hoe jullie dat opvangen.

Mvg, Vic
zondag 10 mei 2009 - 09:37
Thanja

Thanja

Hoi Vic,

Ik denk dat het belangrijk is dat ieder zo zijn eigen ervaring en zijn kennis heeft. Op basis van de ervaring en de kennis heb je een teeltplan of pas je die aan. Als dit al jaren voor jou werkt, dan is dat alleen maar mooi.

Ik vind de vergelijking met een beroepstuinder toch niet helemaal opgaan. Die beste man probeert aardappelziekte te voorkomen door een wisselteelt van 4 jaar te hebben. Vervolgens spuit hij om te voorkomen dat er aardappelziekte optreedt. Anders heeft die beste man een slechte opbrengst en dus geen of minder inkomsten over de aardappelen.

Ik vind het bijzonder dat dit systeem al 20 jaar bij jou werkt, gezien de algemene ervaring met gewassen die vaak op dezelfde plek wordt verbouwd. Maar ieder zo zijn ding. En als dit al jaren werkt, lekker houden zo. Al denk ik wel dat jouw teeltschema ooit eens voor problemen gaat zorgen.

Ik heb een wisselteelt die gebaseerd is om mijn behoeften en smaak. Dat wil niet zeggen dat hij 100% perfect is. Het voordeel bij mij is dat als er ergens een ziekte zit in de grond, ik dat gemakkelijk kan verhelpen door de grond eruit te scheppen en te vervangen. Dit omdat ik maar een hele kleine tuin heb (op mijn site kun je daar foto's van zien).

Als ik een grotere tuin zou hebben zou ik zeker meer strikt een teeltwisselschema van 8 jaar opvolgen, gewoon om problemen te voorkomen.

zondag 10 mei 2009 - 11:20
garfield

Garfield

Hallo Vic,

Jij zit vast niet op een volkstuintjescomplex, want anders had dit nooit zo lang goed kunnen gaan. Die buurman van jou spuit o.a. zoveel omdat jij daar zo dichtbij zit.
Hij verkleint voor jou het risico op ziektes.
Mijn advies aan jou kan niet anders zijn, dan toch om de 3 jaar aardappelen op hetzelfde stuk te verbouwen. Dat scheelt geen 50 % opbrengst maar slechts 33% minder aardappelen.
maandag 11 mei 2009 - 07:30
suldrun

Suldrun

ik vind dit een hele prettig info

http://www.gardenersworld.com/how-to/projects/crop-rotation/

hoef je alleen maar te kijken en te luisteren
love monty don
maandag 11 mei 2009 - 08:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon