menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn eerste moestuin

Ga naar meest recente reactie

mx7733

Mx7733

Yes! eindelijk is het dan zover... m'n eigen moestuin. Als alles goed gaat krijg ik deze week de sleutel. Ik moet donderdag gaan kijken. Nu komen er super veel vragen waar ik antwoorden op ga zoeken en als ik het niet kan vinden, dan hoop ik dat jullie kunnen en willen helpen....

M'n eerste vraag is eigenlijk niet echt een 'google' vraag. Eerder eentje van ervaring. Ik moet binnenkort kiezen tussen een lapje grond van 55m2 of 100m2. Nu ben ik een beginner en neig naar de kleinste. Echter, ik wil wel graag gaan eten van m'n lapje en als ik kijk naar plant afstanden... begin ik te twijfelen. Momenteel woon ik samen en moet het stukje grond, als het weer etc meezit, voorzien in 2 personen. Ik ben dol op groente en haal dan ook makkelijk de twee ons per dag en m’n meissie ook. Is het haalbaar met twee personen te eten van 55m2? Wat is jullie ervaring hiermee?

Ik weet dat voor sommige groenten cq kruiden het al wat laat is om te zaaien, maar dat maakt niet uit. Hoop ik. Inmiddels ben ik begonnen met het zoeken van een goede zaden leverancier en een teelplan te schrijven. De leverancier die ik gevonden heb levert alles en als ik in één keer bestel, krijg ik korting. Is dat verstandig? Zijn zaden lang houdbaar, in jaren? Ik had al wat zaden liggen… gewoon ik een oopen zakje in de la en die doen weinig tot niets meer. Dus mijn tweede vraag; zijn zaden houdbaar en hoe bewaar je ze?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes
Marnix
maandag 4 mei 2009 - 21:40
andre

Andre

Een stukje grond van 55 m2 is voor twee personen groot genoeg, maar niet gemakkelijk om een goed teeltplant op te stellen. Daarom is 100 m2 beter.
Iets meer werk aan maar daar wordt je voor beloond.

Tweede punt: sommige zaden bewaren tweeà drie jaar andere soms maar een jaar.
Normaal staat op de verpakking van de zaden de datum tot wanneer ze kunnen gebruik worden. Wat de zaadleveracier aangaat dit is ok.

Veel geluk

grt andre
maandag 4 mei 2009 - 22:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je niet wil voorzien in je eigen aardappels, en maar voor 2 personen, dan kun je kiezen voor 55m2. Er kunnen nog genoeg groenten gezaaid worden. De houdbaarheid van zaden staat heel waarschijnlijk wel op de verpakking. Begin niet met te oude zaden, want dan heb je de eerste teleurstelling binnen. Zaden hebben er verschillende houdbaarheidstermijnen.
maandag 4 mei 2009 - 22:03
piet1

Piet1

Ik zou kiezen voor 100 m2, kan je ook aardbeien, bessen enz. planten. En denk aan de teeltwisseling. Beter 10 m2 teveel dan 1 te weinig.
groetjes Piet
maandag 4 mei 2009 - 22:18
leeuwtje

Leeuwtje

Ik kom ook altijd ruimte te kort dus ik zou voor de 100 m2 gaan. Kun je ook nog eens wat bijzondere groenten uit proberen.
dinsdag 5 mei 2009 - 00:21
Thanja

Thanja

Welkom op het forum!

De grootte van de tuin: bedenk wat je allemaal lekker vindt, wat haalbaar is om te telen op 55 of 100m2. En wil je misschien ook een kas?

Houdbaarheid van de zaden: afhankelijk van de groente zijn de zaden beperkt houdbaar. Dat is iets wat wel op de zakjes staat. Deze site vertelt je welke zaden je hoelang kunt bewaren. http://www.appeltern.nl/groentezaden.html
Zaden bewaar je het beste goed afgesloten, droog en koel.
dinsdag 5 mei 2009 - 09:13
sky

Sky

Beste,

Zelf heb ik mijn eerste moestuin aangelegd volgens het square foot guarden systeem en ben er tevreden over.
Het systeem biedt heel wat voordelen en zeker met betrekking tot plaatsbesparing.
men hoeft geen wisselteelt toe te passen en je kan met zo'n acht bakken meer dan voldoende telen voor je gezinnetje.
Je kan op een of twee bakken een plastic kader bevestigen zodat je er vanaf februari reeds in kan beginnen met radijs of veldsla.
Ook een voordeel is dat je stelselmatig kan zaaien door bijvoorbeeld elke 2 weken een vak wortelen te zaaien. Ook kruiden en bloemen krijgen een plaats in mijn bakken, het houdt insecten en ziektes van de groenten weg.
Meer uitleg op onderstaande link.

http://www.makkelijkemoestuin.nl/

Heb ook foto van mijn tuintje gepost.[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 mei 2009 - 13:27
JovanDreumel

JovanDreumel

Ja het klopt. Je komt altijd ruimte tekort. Ik heb er nu 2, omdat er een bleef liggen. En ik kan ze even omploegen en dan aardappels erop. En je kunt op die manier ook nog eens wat anders uitproberen en zo blijft het leuk. Maar je moet ook eerst zeker weten, dat je het leuk vindt. Dat komt door ervaring.
woensdag 6 mei 2009 - 08:59
mx7733

Mx7733

Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! (en hartelijke welkoms wensen )

Momenteel zit ik in dubio, of inderdaad een makkelijke moestuin. Wat goed aansluit op de kleinere tuin. Of inderdaad de grotere. Ik heb namelijk uit boeken begrepen dat je werkt met 4 vlakken voor wisselteelt. Dus groot en klein hebben toch een mogelijkheid voor aardappelen? Ik snap nog even niet waarom dat niet zou kunnen....

Als het gaat om wat wil je verbouwen? Eigenlijk van A tot Z. Sommige groenten waar ik nog nooit meer gewerkt heb in de keuken of zelfs ken. Maar dan in kleine hoeveelheden.

Verder zit ik nog met de kosten.

In de aanloop ben ik aan sleutegeld, administratie, borg, huur en overige kosten zo'n €262,- kwijt. (Nu wellicht de helft vanwegen het feit dat we bijna halverwegen het seizoen zitten)

Waar moet ik verder aan denken?

Zaden, pootgoed etc €75? (investering voor +/- 2 jaar)
Materialen (stokken, netten etc) - 75?
Mest, compost etc ?
Gereedschap 50?

Vergeet ik nog iets? Aangezien de organisatie waar ik voor werk in zwaar weer zit, is het verstandig te weten wat de maandelijkse lasten zullen zijn.
woensdag 6 mei 2009 - 13:03
Thanja
woensdag 6 mei 2009 - 20:16
Rita1960

Rita1960

Hoi Mx77..

ook namens mij een van harte welkom op dit forum

't hangt ervan af hoeveel tijd je in je moestuinieren wilt en kunt investeren... of je de kleine of grote wilt.. een makkelijke moestuin bestaat -althans in mijn optiek- niet.
Je moet er wel degelijk veel tijd en werk insteken en niet alleen in het -redelijk- onkruid vrij houden alsook in de verzorging en het voorzaaien, opkweken van de planten.. ook het oogsten en verwerken hiervan neemt zijn tijd in beslag. 't is niet om te ontmoedigen hoor maar weet waar je aan begint.
Voor wat betreft de kosten... je kunt het net zoals iedere hobby zo duur maken als je zelf wilt. wat dat betreft ga ik met Maaike mee. Ga eens naar een 2e handszaak daar staat vaak goed gereedschap voor een kleine prijs,met een spade/schop, hark, schoffel, goede snoeischaar en een kleine drietand en bladhark kom je al een heel eind.
Beter klein beginnen en uitbreiden, dan groot beginnen en er geen zicht meer op hebben.....

groetjes,

Rita

Groenten

woensdag 6 mei 2009 - 20:39
Jorg

Jorg

MX77,

Ik ben zelf dit jaar begonnen met een moestuin. Nog redelijk jong en weinig ervaring maar heb gekozen voor een moestuin van 208 m2. Ben zelf erg tevreden met deze ruimte en heb de tuin redelijk kunnen invullen. Het nadeel deze grote is wel het onderhoud omdat dit veel tijd kost (heb zelf te weinig tijd vanwege baan en studie). Veel ervaring heb ik hier nog niet mee dus het moet nog blijken of het gaat werken. Gelukkig is de tuin door de vorige eigenaar goed onderhouden en heb ik hier en daar nog een aantal aanpassingen gedaan in teeltplan en layout om dit nog verder te optimaliseren. Toch is een moestuin redelijk tijdconsumerend dus houdt hier rekening mee.

Ik raad je dus aan om voor de 100 m2 te gaan, en als uit je teeltplan blijkt dat je ruimte te veel hebt plant je, zoals jovandreumel zegt, bijvoorbeeld wat extra aardappels.

Wat betreft de kosten voor zaden kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Tip is wel dat rond deze tijd op het moestuincomplex door collega tuinders regelmatig gratis zaden en plantjes worden aangeboden omdat ze deze zelf op dat moment niet kwijt kunnen. Niet dat je hier van uit mag en kan gaan maar wie weet.

In de gemeente waar ik woon kun je gewoon gratis compost ophalen en mest wordt ook gratis geleverd aan het moestuin complex. Ik zou gewoon hier is naar informeren bij je collega tuinders.

Alvast veel plezier.
woensdag 6 mei 2009 - 22:05
mx7733

Mx7733

Wederom bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels ben ik wezen kijken en heb inderdaad de 100m2 tuin gekozen.

Over ongeveer twee weken kan ik erop. Momenteel wordt hij schoongemaakt en ik begin dus helemaal kaal. Nu heb ik even de tijd om een teelplan / indeling te maken. Zelf denk ik aan 4 blokken i.v.m. de wisselteelt. Ik weet dat het al wat later in het seizoen is en ik niet alles meer kan zaaien. Wellicht kan ik een aantal kleine plantje kopen om toch zo volledig mogelijk te starten.

Nu staat er een plattebak op en vertelde de dame die de introductie deed dat ik die waarschijnlijk nu even niet nodig heb. Ik lees daar op het internet andere dingen over. Gebruiken jullie hem nog? En zo ja, waarvoor?

Als ik binnenkort kan beginnnen moet ik dan nog de delen voorbereidden met compost etc of is dat echt iets dat je in het najaar moet doen? Als het toch 'moet' hoelang moet je dan wachten voor je er planten op kan zetten?

Alvast bedakt weer voor jullie hulp. Mochten julli nog andere tips hebben of me willen behoedden van beginners fouten, hoor ik dat natuurijk ook graag.

Btw: wat is valsafval? kom het vaak tegen. Afval van een vlasplant?

Groetjes.
Marnix
zaterdag 9 mei 2009 - 14:19
Jorg

Jorg

Marnix,

Ik heb zelf geen platte bak, maar volgensmij kan je hier bijvoorbeeld in de zomer komkommers, meloenen, etc. inzetten. Verder zie ik bij mijn buren gewassen als sla etc. in de platte bak staan.

Veel tips heb ik niet, ben ook pas begonnen maar misschien kan je achter het teeltplan van de vorige eigenaar komen zodat je geen aardappels op dezelfde plek zet.
zaterdag 9 mei 2009 - 15:27
Melissa

Melissa

Dag allemaal!

Ik ben dringend op zoek naar een jongere (maximum 18 jaar) met een moestuin. Het mag ook om iemand gaan die heel vaak meehelpt i/d moestuin van iemand anders. Ik zit in mijn 3e jaar Journalistiek en zou die persoon dus moeten interviewen.

Groetjes,
Melissa
zondag 1 november 2009 - 17:39
Rita1960

Rita1960

Hoi Melissa,
zet je vraag eens op "gezocht......." da's een betere en snellere manier om aan een antwoord c.q. perso(o)n(en) te komen.

Veel succes,

groetjes,

Rita
zondag 1 november 2009 - 20:56
Linneke

Linneke

Met wat bent u bezig Rita ???


dinsdag 3 november 2009 - 20:21
Rita1960

Rita1960

Wil je dat echt nog lezen??
dinsdag 3 november 2009 - 21:05
Linneke

Linneke

Veel succes met je moastuintje hou ons op de hoogte ben erg benieuwd .... !!!
dinsdag 3 november 2009 - 21:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon